SÄMSTA kattsanden?
För några dagar sedan hällde vi i 5 kg Katty Kattströ i lådan, i tron att det var ett av de bättre budgetalternativen på marknaden.
Resultatet: kattkiss som inte klumpat sig, vilket inneburit att jag rensat lådan flera dagar i rad utan att egentligen hitta några kissklumpar (de hade smulats sönder så att all sand blivit förstörd). Och att katterna nu, tydligen, har börjat kissa på badrumsmattan i stället. En katt har även bajsat på golvet utanför lådan. När jag öppnar kattlådan så SKÄR det i ögonen av ammoniak så jag förstår vad katterna protesterar mot. Så nu får jag slänga 5 kg sand som använts i några enstaka dagar..
Ja, jag är väldigt besviken och förstår inte hur den lyckats få så bra betyg.. Kanske borde köpt Katty Kompakt i stället? Pussi kompakt är jättebra i alla fall.
Diskussion:
- Någon som har erfarenhet av Katty Kattströ? Vad tyckte ni?
- Vilket är det absolut SÄMSTA kattströet ni testat? Vad var det som gjorde er besvikna?

Finns inte den sanden både som klumpbildande och icke klumpbildande?
Stolt ägare till tre La permer
När jag har väldigt många jourkatter hemma så brukar jag faktiskt dryga ut med Katty, den klumpbildande eller sjöbogårdens som finns på ÖB. Blev faktiskt mycket överaskad över hur bra den var för det priset, tror det ligger runt 60:-/10kg. Annars kör jag alltid med Extreme Classic eller Ever Clean då jag tycker det är värt pengarna det kostar för ett luktfritt hem.
Har du bara en låda till dina katter som dessutom är huv på? Då skulle jag också kissa utanför. Köp en stor förvaringslåda istället på tex ÖB eller Ikea så får du höga kanter som är betydligt bättre för sandskvättande katter än huv.
JA tänk om man fick en gång för alla bannlysa alla dessa lådor med huv. Tänk er själva, att gå in på en toa(1x1x1meter) utan ventilation och utan spolmöjligheter…..Bläk……
OCh lågpriskattströ tycker jag funkar bra om man antingen har bara en katt, eller om man har katter som gör stor del av sina behov utomhus. Klumpande eller inte klumpande, det är faktiskt en smakfråga. Jag vet folk som aldrig nånsin skulle vilja ha klumpande Kattsand utan föredrar klumpfri och det luktar inte pest och pina hemma hos dem ändå.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1. Den skulle vara klumpbildande :S.
#2. Jag har två, en stor med huv och en mindre utan. De föredrar den med huv. Bra tips med annan sorts låda. Men det ju fortfarande sanden som är problemet här, jag undrar om det blivit något fel eftersom den inte var klumpbildande alls trots att det tydligt står på påsen att den ska vara det.
#3 en öppen kattlåda för en katt motsvara ju typ en sandlåda?
Så även om det är en öppen kattlåda är det skit i människo värld ;)

Kort sagt har jag precis samma upplevelse av Katty som du och håller med om att den är den sämsta.
Jag använder Katty klumpbildande och är än så länge jättenöjd! klumparna går inte sönder om katterna trampar på dem och sanden varar länge.
Det luktar dessutom inget längre!
Har katty i ena lådan och pellets i andra. De kissar och skiter i kattylådan och kissar endast i pelletsen. Inga "snesteg" från min kattkille sedan jag gick över till katty
Den sämsta jag testat var Ever Clean lavender, den luktade way to much, var dyr och det följde med katterna runt i hela lägenheten.
#6. Förstår inte hur TUSAN de kan säga att den är klumpbildande? Råkar de hälla i fel sand i fel förpackning ibland eller? Suck.. Funderar på att skriva och klaga rent utav.
#7. Hur ser förpackningen ut som du köper det i? Är det "kartongen" eller "påsen"?

Är du inte nöjd så ska du självklrt reklamera sanden.
Stolt ägare till tre La permer
Känner inte till Kitty men när jag hade katt för 10 år sedan tyckte jag Pussys var bra och prisvärd för att vara budget, nu fick jag akutköpa sand på mataffären och det blev Coops egna klumpbildande och jag är imponerad! Klumparna är fina, det är luktfritt och det enda dåliga med det är att det dammar lite.Tror den kostade runt 40-50 för 5 kg.
Men jag ska byta till Ever Clean när det är färdigt med den sanden.
#8 den i kartongen så det kanske inte är samma katty fast de heter lika? den är toppen i allafall ^_^
När jag köper den så är det kartongen och jag tycker det blir bra klumpar.
Eldningspellets fick till ett katthem en gång, det var det sämsta vi haft där. Klumpe från ÖB i kartong som är finkornig är ett bra budgetalternativ. Pussy fungerar också bra.
#5 för mig så är låda med huv en total otänkbarhet. Bara tanken på att en kissklump eller korv ligger där i kanske 12 timmar, utan ventilation får mig att rysa. Ok, är jag hemma, så plockar jag ju när jag ser det, men anta att vi inte är hemma någon gång och lådan skulle stå från morogn till kväll. Nä tack. Sen får man ha hur bra sand som helst, en varm sommardag så blir det lukt ändå, i synnerhet om man har fisförnäma katter, som inte vill skotta över. Då är det tur, att det finns ventilation i badrummet.

JAg hade katty i påse 5 kg innan o jag tyckte den var jätte bra. Klumpade bra och jag har sån kattströdoft som jag häller i. Nu har jag sanden från lidl o den är billigare o bättre
Ja dogmans kattströdoft är jättebra och dryg. Då kan man bestämma själv hur mycket gott det ska lukta.
#10 här i finland köper jag Rainbow, vet inte om ni har det i sverige men det är typ "coops" egna märke.
Det är 6e för 10 liter och det räcker i nästan 2 månader här hemma ( 10l per låda alltså).
Jag har prövat pussy och andra märken som finns i butiken men inget slår rainbows klumpbildande sand. Katterna älskar den, jag älskar den, gäster älskar den och min plånbok älskar den!
Ok kanske något liknande Catz då? för det är Konsums eget och den är faktiskt rätt bra. MEn kommer någon ihåg kattsanden Kiss o Bajs? Den gjorde verkligen skäl för namnet…….
Jag använder kristallströ(kisel el vad det är)..Jag ramlade på en mkt billig sort på Rusta, kommer inte ihåg namnet, men oj vad bra det har varit, luktar inte kiss alls!!!!!
ja, precis!!!! Tack:) Nu är det över fyra veckor och jag tänker byta av någon typ av princip…fantastiskt…billigast är bäst, tydligen!!
men är du nöjd, så byt inte sort…..

Vi hade Katty i lite över två år och tyckte väl att det funkade okej, men det var verkligen inte bra Kattsand! Vi började med den sanden när vi köpte vår första katt, var ett specialerbjudande i den lokala zoohandeln. Men som du beskriver, när det klumpade så gick de ofta sönder när man skopade upp dem och sabbade totalt all den resterande sanden som fanns i lådan och det luktade efter man rensade lådan ett bra och dammade -_-
Efter första kullen så tipsade hankattägaren om EverClean… vi köpte det för att testa och har inte bytt efter det. Så himla bra sand, luktar inte, klumparna går inte sönder och när man rensar känns det inte som att man andas in halva lådan och det luktar inte "katt" hos oss som det gjorde när vi hade Katty.

Kanske ska tillägga att jag tror den funkar bra för en katt men om kattbeståndet ökar så funkar inte Katty (av någon anledning)
# 22 Menade att jag nu tänker byta i lådan, trots att det inte luktar kiss efter fyra veckor :))) Behåller sorten, så länge den går att få tag i :)
#23 Hade tidigare Everclean, oparfymerad. Riktigt bra, men för tungt att släpa hem och jag tyckte att min "lurviga" katt blev lite dammig om tassarna…petig :P
#25 Kristallsand brukar lukta fruktansvärt när man ska byta, för allt kiss ligger i botten 

#25 Har inte testat kristaller själv men eftersom våra vuxna katter inte ens testade att gå på pellets så tror jag att kristaller inte funkar bra heller. Vi har som tur bil och innan hade vi, om man handlade för över 500 kronor, utkörning av butiken. Så vi slipper släpa, annars är det ganska tungt med sand.
# 26 Japp, håller med, så nu ska det bli spännande att byta med den här sorten, då jag tycker att övriga stinker oavsett mot slutet av de fyra veckorna, men den här gör inte det alls….. Jag har haft kristaller i flera år till min kisse :)
#23 Har du inte testat Extreme Classic? Den är precis lika bra som EverClean om inte bättre eftersom den inte dammar.

#30 Menar du mig eller silkesnosen?
Jag bryr mig inte så mycket dammet personligen, bara damm som stinker bryr jag mig om, vilket Katty gjorde.
Jag gillar inte kristallsand fattar inte vitsen alls med denna sand, stinker fyfarao att göra ren oxå. Jag har testat de mesta på matbutik/ÖoB/rysta varianterna tycker inte nån håller så bra, ändå rensar jag lådan 3 gånger per dag. Nu kör jag helt klart med ever clean då den håller bra luktar aldrig varken bajs eller kiss inte änds när man håller på att rensa lådan. Struntar blankt i priset då jag vill avskyr känna kattavföring i hem där katter bor.
Personligen tycker jag väldigt bra om Pussi kompakt. Har inte vågat testa kristallsand än..
33 ja den är ju skapligt vettig iaf :)

#33 Ja det är min favorit också. Just nu kör jag Everclean Less Track och den är jag faktiskt nöjd med! Är en stor motståndare mot Everclean annars men den här stinker inte så mycket parfym alls. Den dammar däremot sjukt mycket, vilket inte Pussi gör. Kommer byta tillbaka till Pussi för den är bra och prisvärd. Everclean Less Track är bra, men enligt mig inte alls prisvärd.
Jag har katty just nu och det stinker när ena katten har varit där och bajsat eftersom att hon inte gräver över efter sig men annars funkar den väl si så där tycker jag. Ska byta till ever clean lavender när katty är slut. Katty sanden känns för övrigt inte fräcsh känns som om att det hamnar små kiss klumpar överallt som gått sönder och lite bajs prickar som också rammlat åt sidan.
Jag kör på Katty men inte den på påse utan den här: http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/katty/kattykattstrobox/
Tycker att den e hur bra som helst, min ena katt e valdigt kräsen me sanden och den här e den enda som ja har testat som hon gillat, å den klumpar sig bra tycker ja.
Hade någon pellets förr å de va nog den värsta ja haft, katten vägrade att gå…
#37 Det är den Katty jag oxå har
JA, har man fisförnäma katter, som inte skottar över, så luktar det ju oavsett…
Hur bra en Kattsand klumpar sig beror helt och hållet på hur kattens urinsammansättning är.
Du kan han flera olika katter under årens lopp där kattsanden ger olika reslutat. Så man får helt enkelt prova sig fram för vilket märke fungerar för den katt/de katter man har idag.
För mina har det varit väldig olika. Vissa fungerar på Pussi och vissa fungerar på Katty.
#40 jasså för jag har märkt att klumpningen skiljer sig åt kattvis. Kanske det är så, hum.
Jag har den ljusblåa Everclean o är mycket bra men ej super för ibland blir de små små bitar jag får försöka få upp. Hade den klumpbildande 5 kg ifrån Willys förut men denna är bättre men mycket dyrare också.
Kristallsand brukar jag ha i utställningslådorna för den dammar ej (tvättat vita fötter). Ingen använder den då men provade hemma en gång o lådan blev ju alldeles gul o svårt att få bort då den ej klumpar. Kanske gjorde fel men såg äckligt ut. Så undrar hur silkesnosen menar som har den? Låter du lådan vara i 4 v från att bort kisset?
Jag gör rent mina lådor ca 4ggr/dag o då hålls det fräscht.
Man kan ju också ha olika sand i olika lådor så får katterna välja själv o man provar sig fram.
#41 Jo, jag låter det vara, man ska inte ta bort det. Innan jag vande mig,, så tog jag bort det som var mörkast(orange), men nu låter jag det vara. Det kan vara bra att röra runt, så att kisset inte bara samlas på ett ställe, då katterna ofta kissar på ett ställe i lådan. Se till att det som ännu är vitt är överst! Fungerar:) …men bäst i typ tre veckor….och se till att ha ett tjockt lager. Jag har även alltid en " påse" i kattlådan, så går det lätt att byta, då det är mättat".
#41 Man lär så länge man lever 
#42 Jo vet det ej ska tas bort men men.
Smart o ha en påse i lådan, iaf om man tömmer hela lådan.
#43 Ja så är det ju:)
Kartongen inte påsen. Påsen och den parfymerade sanden ifrån Ica är horribel men den luktfria i kartong anser jag är nästan bättre än EverClean.
Jag blandar klumpbildande sand(Vilken som) med Sanicat veckosand.
Sanicat veckosand är inte klumpbildande men luktar himelskt och håller dofterna borta riktigt bra.
Så blandar man den med en klumbildande sand har du fräsch doft och får ändå ut kisset även om klumparna blir lite mer "mjuka".
Den kostar 29:-/4L i min djuraffär.
http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_litter/sanicat_professional/186534
Hälsningar Malin