Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 773 ggr
Rafflan
0

Flytta katter?

Vet att folk skickar sina katter till kattvakter eller kattpensionat när man ska åka bort, men samtidigt säger folk att det är inte konstigt om man skaffar en ny katten och den kissar/bajsar på fel ställe?

[silkesnosen]
0

Förstår inte riktigt vad du menar???!!! Min "Misse" är hos familj(kattvakt) ibland när jag är borta. Han hittar alltid lådan, likså om vi åker bort tillsammans….

Hawknestgrove
0

Kan ju hända, det får man ju ta med i beräkningen. Anser ju, att det är bättre att kattvakten kommer til katten än tvärtom. Ok kattpensionat är ju en annan sak, de är ju beredda på olyckor och har ju möblerat därefter…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Rafflan
0

#1 om jag hämtar hem en katt från ett katthem och den kissar eller bajsar utanför lådan kommer jag få till svar att det beror på att det är flyttan. Men samtidigt vet jag att folk skickar runt sina katter som med hundar utan problem.

#2 fast ska katten verkligen bo ensam i ca 2 veckor och bara få mat och vatten 1 gång/dag?

Hawknestgrove
0

LAgen är sån, att katten måste ha tillsyn minst två ggr/dygn. Men personligen, så anser jag, att det är bättre med kvalitetstid av kattvakten, då man stannar en stund, pratar lite, gör ren lådan , vattnar blommor, sorterar post och är lite social och kanske sitter och läser läxor, surfar lite och ÄR en lång stund. Då är kisse i sin hemmiljö och är trygg. För visst, på ett pensionat så är det alltid folk, visst, men det kan lätt bli lite löpande band av det hela. däremd säger jag inte att det är FEL. likaså om du tar hem katten till dig. Du kanske går i skolan, jobbar och har ett aktivt liv, då kommer lik förb***t kisse att känna sig  ensam och moloken  och då i en främmande miljö.

När det gäller #1, så är det väl alltid bäst, att ha kisse själv i ett rum första tiden, så den får vänja sig vid miljön gradvis….

Rafflan
0

#4 jo, min syrras maine coone kör hon tex hem till mina föräldrar om hon ska borta, där bor han utan problem, får massor med kontackt och för han blir livet som vanligt. Dock måste ju katten fixa det, men det är ju att föredra framför att bara vara där och fixa "lite snabbt"

Spelar ingen roll om dem är där 1 timme/gång, det är 2 av 24 timmar, katten är helt ensam 22 timmer/dag i 2 veckor, nej fy, katt pensionat är det ju typ lika :/

Fast samtidigt inte, tex kör dem katten till mig är den ensam totalt 10-11 timmar/vardag, det är betydligt bättre än att vara ensam 22 timmar/dag.

Normalt är ju katter ändå ensama 8-9 timmar/dag även hos ägaren.

[silkesnosen]
0

Om han är någon annanstans än hemma, så gör jag precis som när han var bebis och kom ny till mig. Jag visar låda, vatten och mat och sedan så får han sitta och gömma sig till han känner sig tryggare, brukar vara bättre om vi åker bort tillsammans, så att matte är med :) Eller så är han hos min mor, där han varit många ggr…tycks dock ta lite längre tid  nu att vänja sig vid en ny miljö, än upp till fyra år.

Hawknestgrove
0

Beror helt på katten. JAg har varit kattvakt hos vänner, där jag kommit in, småpratat och fixat och donat och katten har vägrat visa  sig. Men det händer saker i lådan och i matskål och vattenskål, så jag kan inte göra mer. Då har jag kommit dit EN gång per dag i en veckas tid. Sen när jag har kommit på besök efteråt, så har den lille gynnaren kommit fram och kosat med mig och varit hur go som helst, men det är kanske just det, att jag var ensam i lägenheten. hur som helst, katten mår bra än i dag. OCh vi valde den lösningen, för att katten skulle få en lugn hemmiljö.

Fanns liksom inget alternativ. Det är inte alltid man kan förlita sig på föräldrar, i synnerhet inte när de sitter på en molntapp och dinglar med benen. Lika bra att lära sig det tidigt.

Rafflan
0

#7 jo vi har också haft så, dem kommer ditt 1 gång/dag och kollar till katten och ger vatten och mat, endel kom 2 gånger bara för att släppa in och ut.

Inge problem, katten tyckte livet var helt okej.

Men det är just det här med ensam, att katten blir ensam den tiden, det dör dem inte av, men vill man inte ha det så då är det enklast att flytta katten :)

Hawknestgrove
0

säkerhetsfråga. i alla fall när det gäller innekatter. Då är faktiskt min personliga MENING den, att bättre en lång stund kvalitetstid, än bara två snabba gluttar. Sen brukar jag passa ett par katter åt ett par grannar, men de är utegående katter. de är så rädda för andra, så antingen visar de sig inte alls inne, eller om de är ute så visar de sig inte heller. Är de ute, så har de krypin där de kan gömma sig, men jag ger dem mat och vatten och så bor jag ju så nära, så jag ser huset.

Rafflan
0

#9 det är svårt att hinna sitta där med än 1 timme/gång + heltids jobb, egna katter/hundar, Ja då blir tiden knapp :P

[silkesnosen]
0

Jag har alltid valt att prioritera att han är någon annanstans, dels för att jag vill att han har sällskap pch att det är lättare för de jag lämnar min guldklimp till, få som vill passa om de behöver åka en bra bit. Ett dygn klarar han sig själv, även om han undrar var jag är.

Hawknestgrove
0

Japp. MEn det är ju bara så kort tid. OCh tänk på en sak, djur saknar tidsbegrepp i den mening vi har.  Har man inte en timme till övers varje dag för att vara djurvakt/hustomte, då anser jag nog, att man inte ska vara det. det är ju ett åtagande man gör och vet vad man ger sig in på.

Vt inte hur jag skulle göra, men personligen, så hade jag hellre haft en påligtlig person, som kom en gång om dagen och gav sig tid att kanske sitta ner, kolla tv, kanske  fixa en kopp fika eller mat, eller varför inte ta en dusch och liksom leva lite med vardagssysslor än att lämna bort mina små. det behövs så lite. det kan ju vara saker, som man faktiskt kan göra hemma hos den man är hustomte hos i stället för att man gör det hemma. Haha, smart duscha där i stället för hemma, spara in vatten och ström!Skrattande

[silkesnosen]
0

Jag har lämnat honom i allt från en vecka till två, det gick superbra :) De klarar det bra! Jag prioriterar att lämna honom hos ngn jag litar på, som ver hur viktig han är för mig, men jag har gjort så sedan han var liten…han har fått följa med där jag ska sova över och liknande, så jag har tränat honom till att inse att sådant sker.