Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 13556 ggr
Snurpan79
0

Andning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur fort är normalt för en katt att andas? Tycker min ena katt andas fort sedan igår och vid jämförelse med min andra honkatt så ser man att den aktuella kissen andas snabbare. Hon verkar även lite slöare än vanligt och ligger mest och halvslumrar. Vill inte ens vara ute på balkongen trots att det är öppet ut och fint väder. Är det jag som är hönsmatte eller är det läge att ringa veterinären?

Filmade henne lite när hon låg och vilade så får ni se hur hon andas. Filmen hittar ni här http://dl.dropbox.com/u/35238330/2012-03-13%2014.46.26.mp4

Tacksam för svar.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

LinaLj
1

Jag tycker deffinitivt det ser ut som att hon andas snabbare än "normalt". Det kan ibland bero på att katten är uppspelt, stressad eller liknande. Men pågår det under längre tid så kan det lede till hyperventilering vilket inte är bra.

Om hon fortsätter att andas snabbare så skulle jag nog iaf ringa och rådfråga en veterinär.

Jourhemmet
1

Ibland när någon av mina katter sover så kan den andas fortare men då ser det samtidigt ut som att den drömmer något. Om katten andas så där hela tiden så ska du nog åka till veterinär. Äter den, dricker och går på toa som vanligt?

Försök att ta tempen på den.

Snurpan79
0

#2 Har inte sett henne äta eller dricka något idag och från lunchtid håller jag henne under konstant uppsikt. Ringde veterinären förut och fick en tid imorgon. Något är inte som det ska för inget fångar hennes intresse just så jag vill kolla upp henne.

Jourhemmet
0

Försök ta tempen.

Snurpan79
1

Ifall någon undrar hur det har gått med min snutta så är hon som vanligt nu igen, om än något mer kelig nu. Det har varit oroliga 2 dagar och jag kan inte beskriva hur glad jag är att ha min härliga snutta tillbaka. :)

EddaM
0

Tur att det bara var något temporät och att hon mår bra nu igen =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Jourhemmet
0

Vad sa veterinären?

Snurpan79
1

Blev inget veterinärbesök. Hon skulle dit i onsdags men på förmiddagen så verkade hon lite piggare och började dricka och så. Så veterinären sa att vi skulle avvakta lite då hon blir så stressad av bilresor. Blev lovad en tid igår om hon skulle blivit sämre men natten onsdag till torsdag åt hon också och igår var hon precis som vanligt. Hon var pigg, allert, hungrig och så vidare. Andningen är bättre men inte riktigt perfekt enligt mig så jag håller henne fortfarande under uppsikt. Vid minsta tecken på att hon blir slö igen eller att andningen blir snabbare igen så är det veterinären på en gång.

Jourhemmet
0

Hon kanske hade magknip Obestämd