Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1301 ggr
Ta-Co
0

Vad menade vår katt?

Vi har en fin grå-vit kastrerad hankatt som har varit en helvild utekatt. Han var mager och eländig när vi tog hand om honom, då ca ½år gammal.

Han är rädd för andra människor.

Vi har en hund, henne gillar han, hon kom först och var så försiktig med honom i början så han vande sig snabbt vid henne.

Vi har höns, dem gillar han att sitta och titta på.

Nu har vi skaffat en kanin. Kaninen får vara lös dagligen i köket när vi lagar mat, diskar och pysslar. Det är en okastrerad hankanin (vi ska snart kastrera honom).

Katten verkar lite rädd för kaninen men katten kan springa undan och upp på övervåningen när han vill, dit kan kaninen inte komma. Kaninen har jagat katten, verkar tycka det är kul. Katten har lite kurragömma lekar för sig med kaninen men blir snabbt för rädd för kaninen är lite för på.

Nu, i morse, hittade jag en död mus i kaninens utomhusinhägnad, en oätlig näbbmus!

Betyder det "jag är din vän, här får du lite mat"

eller "så här ska jag göra med dig en dag när du sover"

Vad tror ni?

Han brukar sitta/ligga utanför utomhusburen och titta på kaninen

Han har någon gång dragit hem döda möss och lagt dem på trappan men det är inte så vanligt och aldrig till de andra djuren vi har.

Jag vill gärna tro att han vill vara kaninens vän men har tvivel iom att kaninen brukar försöka jaga honom..

Tacksam för svar, det skulle vara kul att höra vad ni tror och om ni har några liknande erfarenheter :)

EddaM
0

Det är nog en present till kaninen skall du se =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Highonbluetomorrows]
1

"så här ska jag göra med dig en dag när du sover" - är jag rätt säker på att INTE betyder i alla fall. Om den hade velat ha ihjäl kaninen hade ni märkt det. Fortsätt hålla koll på dem bara :). Jag tror att katten ser kaninen mer som en busig kattunge (dvs någon man kan ge mat till) än som ett bytesdjur. Baserat på att katten uppenbarligen jagar möss etc, men inte gett sig på kaninen.

Förresten, kul att läsa om en kanin som jagar en katt och att katten är rädd för kaninen - men vän med hunden. Världen är uppochner ;).

Ta-Co
0

Tack för svar!

Katten var undernärd hela sin uppväxt så han är fortfarande ganska liten till växten, kaninen är en dvärgvädur, född i augusti och de är ungefär lika stora.

Jag vill att alla djuren ska trivas, känns bra att höra att ni tror det är positivt med kattens underliga musgåva :)

[Anunnaki]
0

Katten menade ingenting!

Josefa
0

Aa, kissen tycker synd om kaninen som bara får trist hö att äta. Han vill lära "lillebror" att jaga.

Ta-Co
0

Läste om en kanin som vallade får, såg en kort videosnutt på det och det såg ut ungefär som då vår kanin jagar katten. Han springer en stund, stannar, tittar, springer igen osv :)

Men ja, det är lite upp och ner att kaninen jagar katten och katten är vän med hunden. Katten och hunden sover ibland tillsammans i sängen och katten slickar ofta hundens päls, ganska gulligt.