Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3399 ggr
giowanna
0

Foder till en smal och en tjock katt??

Hej!

Jag har en smal kastrerad hankatt, på ca 2 år, mycket päls, men väldigt smal under den! Han har i princip ingen hängande mage alls.

Sen har jag en snart ettårig kastrerad honkatt, mindre päls, och upplevs som ganska rund. Fet är väl att ta i, men det hänger definitivt under buken på henne!

De är utekatter. Utsläppta ca 6 på morgonen, sen är de ute till ca 21 på kvällen. Var såklart inne när det var för många minusgrader, och de har gömställe med varm dyna där det inte blåser.

De äter båda torrfoder på fri tillgång, men bara under tiden de är inne, alltså nattetid. De har fri tillgång. Fodret heter Porta 21, spannmålsfritt, och de verkar må bra på det i övrigt. De jagar även möss och fåglar ute, och jag tror hanen är mer aktiv än honan i jakten. Och att hon äter mer av djuren än honom.

Jag har en del kvar av torrfodret, så det kommer jag i alla fall använda klart innan det införskaffad något annat.

Min fundering har varit att skaffa torrfoder för kastrerade katter, och ge hanen blötmat eller annat torrfoder separat. Att man släpper in bara honom först tex? Oavsett vill jag inte ha spannmål i torrfodret, och det verkar det va i alla torrfoder för kastrerade katter??

Någon med samma provlem? Någon med tips?

Sen tänkte jag passa på att undra om någon testat kattsanden Cats Best ÖkoPlus? Den klumpbildande träsanden? http://animail.se/media/catalog/product/cache/1/image/265x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/k/oko_plus_10liter.jpg

BARFmycat
1

Att ändra om i sammansättningen av fodret kommer troligtvis inte att ge dig något resultat för den "tjocka" katten.

Porta 21 sensible är ett bra torrfoder om man nu vill ge torrfoder, även om jag personligen inte ser anledning till det och ej heller rekommenderar det, särskilt inte till kastrerade hankatter.

Att ha skinn under buken är inte samma sak som att katten är fet.
För att avgöra om den är det får du känna på revben och ryggrad, de ska kännas under ett tunt lager fett, men inte knappt kännas alls eller kännas alltför tydligt. Jag har sett en katt som nästan var döende av svält, men hade enorma kastratpåsar under magen. De försvinner alltså inte heller om de väl infunnit sig.

Jag har själv problem med en katt som inte vill lägga på sig riktigt, och två som lägger på sig väldigt lätt. Jag har löst det genom att ge den smala katten fri tillgång, dvs att han får mat varje gång han säger till, övriga får 2-3ggr om dagen. Det har tagit 3 år, men nu är han jättefin i hullet.

Både viktnedgång och Viktuppgång tar lång tid, man får vara tålmodig och inte ge upp bara för att man inte får snabba resultat (som ofta ej heller är att föredra hos katter, skynda långsamt is the key).

Oavsett vilket, ha foder med hög protein (minst ca 40%) och fetthalt (minst ca 18%), låg kolhydrathalt.
Fett gör inte katter feta, för högt kaloriintag i förhållande till kaloriförbrukning leder till viktnedgång, och tvärtom för Viktuppgång.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

giowanna
0

Får jag undra varför du är så emot torrfoder? Jag ser det som en bra lösning när man är borta långa stunder från hemmet. Det blir inte gammalt om de lämnar kvar i skålen tex.

Mina katter dricker bra med vatten, så den biten oroar jag min inte det minsta för!

Hanen är nog i ganska bra form, men jag vill inte att han går ner i vikt! Honan däremot är till naturen mer lat, och också mer matvrak än hanen. Hon hade gärna fått gå ner nåt gram. Men hon är ju bara ett år, så hon växer ju fortfarande!

Hur ofta, och hur mycket ska katter ha blötmat, om jag väljer att gå över till det? Och tar bort torrfoder helt? Ger Mjau nu någon gång i veckan bara. Är det ok märke?

Jourhemmet
0

Byt INTE till ett kastratfoder. Ett sådant foder har oftast mindre fett?!? och istället har tillverkaren ökat på spannmålet för att dryga ut med något. Och eftersom spannmål är betydligt billigare än kött så blir det spannmål. En katt bör få i sig relativt mycket fett då dom tar sin energi därifrån, spannmålet däremot gör en katt tjock och ger katten urinvägsbesvär. Porta är väldigt bra foder så byt inte.

Jag ger fri tillgång på både blötmat och torrfoder, alla katter har bra hull. Blötmat kan faktiskt stå framme flera timmar utan att katten mår dåligt av det.

annzoo
0

jag skulle rekommendera iams multicat… tjocka katter går ner i vikt smala katter ökar i vikt..fungerade perfekt i min kattgrupp då jag använder det fodret

Jourhemmet
1

Hon ville ha ett foder utan spannmål och Iams innehåller mycket sånt och dessutom fisk.

annzoo
0

#5 Tja kanske det men bättre än diverse kastratfoder iaf…sen gav jag multikatt som förslag för jag har egna erfarenheter att de fungerar … även om det ej är fisk eller spannmålsfritt…

BARFmycat
1

För att det finns inget torrfoder som inte innehåller något ämne som jag inte stödjer. Är det inte spannmål så är det potatis som är lätt giftigt.

Största anledningen är för att katter som äter torrfoder är kroniskt uttorkade, det är katastrofalt för urinvägarna, särskilt för kastrerade hankatter. Även om de dricker mycket vatten så är det aldrig tillräckligt, katter är konstruerade för att äta sin vätska och har dåligt utvecklad törstreflex som resultat av att de ursprungligen är ökenlevande djur.
De känner helt enkelt inte att de behöver dricka för att göra det tillräckligt.

Katter klarar sig utmärkt på att äta 2 gånger om dagen så jag ser ingen anledning alls till att ge torrfoder.

Mjau, Bozita och Husse är sorter jag rekommenderar, smaker utan fiskprodukter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~