Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1557 ggr
exitingsvillemo
0

Blir inte klok på torrfoder...

Har provat en mängd olika torrfoder och mina katter ser då ut att må bra av alla, förutom det med fisk i, då den yngsta inte verkar tåla det någe vidare.

Då mina missar är kastrerade vill jag ha ett torrfoder med ok värden för just kastrater (magnesium, PH, allt som ska vara bra för att minska risker för stenar)

Alla 3 har lätt för att gå upp i vikt, speciellt vintertid, så relativt låg fetthalt vill jag ha.
Proteinhalten ska naturligtvis ligga på en bra (ej för låg) halt.

Orijen har vi provat, dom blir fet om vi ska gå på det, aldeles för mycket fett i det, samt har ingen direkt koll på om det är bra för kastrater. Det innehåller också fisk, så vi har inte alls testat det på den yngsta.
Taste of the wild likaså.

Många tipsar om Brit care fodret, har precis skickat en fråga till foderbilen om det är färskt eller torkat kött i fodret, då jag tycker det är konstigt att dom kan hålla så lågt pris om det verkligen är bra grejjer i.

RC och Hill's går bort, för mkt spanmål och för lite kött, äve om det är kvalitetskött i.

Det nya fodret Four Friends är jag lite nyfiken på, men har inte vågat mig på det än, mer än en provpåse. Tom yngsta missen klarade fodret galant, trots att det innehöll fisk (kanske är det en viss sorts fisk han inte tål, eller så är det ngt annat i vissa foder han inte mår bra av)

Och när det står växttråd på fodren, vad innebär det? Vad ingår där? Vill man alltså ha det så lågt som möjligt eller beror det på vad det är??

Ngn som vill guida mig till ett bra foder?

Nu är det säkert 1000:e tråden med liknande fråga, men känner mig inte ett dugg klok i denna djungel.

Kan ju tillägga att mina missar får 1 måltid bozita blötmat/dag också, men vill ha ett torrfoder också.

Yoda
1

Om dina katter lätt går upp i vikt skulle jag byta ut allt eller större delen av torrfodret mot ett bra blötfoder eller helt enkelt välja ett så bra torrfoder som möjligt och begränsa deras intag. Tror inte vi ska vara rädd att ge våra katter ett fett foder, det är snarare spannmålen och överätande som gör katterna feta.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

exitingsvillemo
0

Fast spannmålet är väl inte en anledning till övervikt? Eller?
Som jag skrev i första inlägget, så får dom blötmat minst 1 gång/dag.

Jag vill hitta ett foder som mina katter blir mätta av. Ger jag mindre än de ska ha, så minskar ju även proteindelen, vilket jag inte vill. Jag vill kunna ge ett foder, som katterna faktiskt blir nöjda av. Annars har jag 3 katter som springer runt matskålen och låter som löpkatter…

Jag menar, även om man bantar så kan man ju äta sig mätt, beroende på vad man äter.

Jourhemmet
0

Spannmål gör katten fet, inte fettet men det ska vara animaliskt fett. Katten tar sin energi från fett och inte kolhydrater som vi människor. Så det du ska titta på är foder som har både hög animaliskproteinhalt och animaliskfetthalt. Ett foder med mycket kött i är tex Porta 21 sensible och innehåller inget spannmål alls.

Mina har fri tillgång på blötmat och torrfoder. De får Porta och Eukanuba som torrfoder.

BARFmycat
2

Jag är rädd för att det blir svårt att försöka få ihop ekvationen med hög andel kött, men inte så mycket fett, och lite magnesium. Hög andel kött ökar automatiskt halten för magnesium, och tar man bort så mycket spannmål som möjligt ur kosten så måste det ju ersättas med någonting, dvs protein och fett.

Vill du minska risken för stenar, då ska du inte ge torrfoder.

Vill du inte att katterna ska bli feta, då får du ge mindre mängd mat.

Fett gör inte katter feta, det är kaloriförbrukning i förhållande till kaloriintag som gör katter feta. Katter ska ha en hög andel fett i sin kost, de är faktiskt konstruerade för att tåla upp till 60% fett i kosten utan att må dåligt av det vilket är mycket högre än vad tex en människa eller hund skulle tåla.

Katter utvinner sin energi ifrån fett så man kan inte ta det ifrån dem.
Ett vinnande koncept mot fetma är däremot att inte ge kolhydrater och inte ge för mycket mat.

Växttråd är typ fibrer från vegetabilier, ingenting man behöver oroa sig för i fodret så länge halten är låg. Tex i blötfoder från Mjau behövs det för konsistensen på bitarna, men det är otroligt liten mängd.

Jag skulle råda dig till att ge enbart blötfoder då du då vet att köttandelen är hög, och urinvägarna spolas igenom regelbundet.
Om katterna blir hungriga kan du ha något vid sidan av som de kan tugga på som räcker längre, som något köttigt ben, en kycklingvinge eller torkade djurdelar som grisöron, torkad vom osv.

Om du måste ha ett torrfoder (som jag verkligen inte ser någon anledning till), så är Porta 21 Sensible, Wild Cat Etosha, Carnia Lynx det jag skulle satsat på, samtliga fria från fisk och spannmål. Four Friends hade väl någon sort utan fisk, har listat upp det i tråden här på KiF om det. Man kan ju ge torrfodret i foderbollar så räcker samma mängd längre plus att det ger katterna aktivering.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

exitingsvillemo
0

#4 vad räknas som låg andel växttråd? Och aska, vad menas med det? vad är det bra för?

[Anunnaki]
0

Det finns inga problem runt torrfoder: Man ska inte ge det till någon katt över huvd taget.

Om man inte vill gå över till barf så är det blötmat utan spannmål, socker och salt som gäller. Helst ska det inte innehålla några vegetabilier alls.

När en katt blir överviktig beror det åp för mycket mat. För att inte riskera övervikt ger man katterna mat två, tre gånger per dag och när de ätit tar man undan det som eventuell blivit över. Lagom mängd kommer man fram till genom att väga missarna ett par gånger i månaden och skriva ner resultaten.

Håller med # 4 i nästan allt!

Jourhemmet
0
Thaeri
0

Aska är det som blir kvar när man bränner fodret, dvs salter och mineraler.

BARFmycat
0

Bara någon procent, inte så mycket mer..
Jag har ingenting emot vegetabilier i kosten, så längre det inte är spannmål eller något giftigt, och inte överstiger 10%.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~