En till?
Hej!
Behöver lite input från någon som har koll och erfarenhet.
Igår fick jag och sambo erbjudande om att ta emot en Sibirisk katt från svärfars kompis vars son tyvärr har blivit allergisk. Saken är att för bara två veckor sen så fick vi våran Sixten, nu 14 veckor gammal huskatt. Sibiren är två år, troligen hane och förhoppningsvis kastrerad, och har varit innekatt hela livet. Vi bor på landet och planen är att när Sixten har vuxit till sig och blivit kastrerad så ska han få gå ut om han vill.
För:
- Sixten får förhoppningsvis en kul lekkompis
- Slipper vara ensam när jag börjar jobba (på timme och skift så det blir antagligen inte så mycket ensamtid, men ändå)
- Har ända sedan jag hörde om rasen velat ha en
- Vet inte vad som händer med katten om vi inte tar den
Mot:
- Jag har ingen erfarenhet av att introducera två katter
- Är det bra eller dåligt att Sixten har varit här så kort tid?
- Kommer sibiren kunna lära sig gå ut?
- Tänk om de inte går ihop?
- Jag vet inget om den sibiriska
- Vill vi verkligen ha en katt till?
Är så kluven inför detta! Någon som kan dela med sig av tips och råd?
Klart att din lille ska ha en kattkompis. Du kan aldrig ersätta en annan katt så det spelar ingen roll om du är hemma mycket. Kolla först så att den store är kastrerad och vaccinerad och eran lille bör även han vara vaccinerad innan dom träffas. Hör efter om den store är van vid andra katter och hur han är till sättet.
Din lille katt kommer ju att vara inne i minst tre månader till så det passar ju bra då den store ändå måste bo in sig en tid innan ni provar att släppa ut den. Och börja med koppelpromenader först. Rekommenderar er att bygga en rastgård istället för trots att ni bor på landet så finns det faror.
Kan ni inte fråga om ni får ta katten på prov?
Hej och tack för svar!
Nej, det är väl så jag känner också, att även om vi har mycket roligt och mysigt så kan jag inte ersätta en kattkompis.
Har skrivit upp och ska ta med till svärfar så får vi se vad han säger, vet inte hur mycket han vet egentligen heller.
Rastgård ska jag absolut fundera på, det ska tydligen finnas en del lo häromkring.
Tack igen för svar, mycket läs- och tänkvärt! 
Åk och hälsa på katten så får ni ju en bild av hur den är. Åk sedan hem och fundera.