nytt torrfoder till katt
http://lupus.se/templates/group_list.asp?GroupGuid=973
Vad anser ni om detta foder?
Efter en snabb överblick så tyckte jag det såg helt ok ut,men jag kanske är ute och cyklar =)
Så kanske ngn med bra foderkunskaper kan kika och informera om för-och nackdelar.

Lupus (Kitten)
Sammansättning:
Animaliska produkter 40% (torkat kycklingkött), rismjöl, majs, animaliskt fett (kyckling, konserverat med blandade tokoferoler), hydrolyserade animaliska proteiner (kyckling), torkade äpplen, öljäst, mineralämnen, aloe vera (5g/kg), jästprodukt (mannan-oligosackarider 150 mg/kg), frukto-oligosackarider (100 mg/kg).
Upp till 92% animaliskt ursprung lovar de, 38% protein och 20% fett, men jag anser fortfarande att det är negativt med foder som innehåller spannmål som ris och majs. Visst såg det bättre ut än traditionella torrfoder, men ingenting jag kommer rekommendera.
Och sorterna med fisk går ju såklart bort direkt.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Korrektion på mitt eget inlägg, upp till 92% animaliskt ursprung av proteininnehållet
Tänker du inte rekomendera fodret bara för att du anser att BARF är det enda rätta, eller för att det är ett dåligt foder? Med dåligt menar jag då innehållet.
Jag tycker det låter bättre än många andra foder, spannmål är svårt att komma ifrån. Synd bara att rismjöl och majs kommer redan på andra och tredje plats.
Hm… många av sorterna var fiskfria. BRA:::::
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tror att det var 2 som innehöll fisk, resten är fiskfri =)
Visserligen är det lågt proteinvärde på framförallt majs men det är ju inte farligt för katten. Tycker det ser ut att vara ett bra foder för att vara torrfoder.

För att jag hellre rekommenderar Carnia Lynx, Porta 21 Sensible eller Wild Cat Etosha. Egentligen stödjer jag inte torrfoder alls, utan anser att man helst ska ge sin katt blötfoder. Jag tycker inte om att foder innehåller spannmål eftersom det har så otroligt många negativa hälsoeffekter. Spannmål är även den största orsaken till att det sker foderåterkallningar pga att produktens säkerhet inte kan garanteras.
Jag lägger mig aldrig i en foderdiskussion och har som utgångspunkt att konverera alla till BARF, jag vet alltför väl att det inte är alla som kan eller vill BARF:a och det respekterar jag.
Ja, lite så känner jag med.. Inte det bästa torrfodret, men absolut bättre än de flesta!
#8 ok =) varför anser du dessa bättre? Är potatis bättre än ris och majs?
Det jag reagerade på var att Lynx hade räknat in sitt kycklingkött färskt, vilket alltså är en ingrediens som egentligen hamnar längre ner på listan efter torkning.

Det beror ju på vad man prioriterar. Spannmål är allergiframkallande och irriterar tarmen, men potatis är giftigt. Inget av dem är väl bra, egentligen.
Så gör Orijen och Acana också, jag vet inte om det påverkar ordningen i listan över innehåll, jag tror inte att de skulle få lista det högt upp i listan om det egentliga värdet var lägre ned så att säga.
Är det ett antagande du gör baserat på egna teorier eller har du något som styrker? Jag tänkte att ja, har man en färsk kyckling och torkar den så blir ju volymen mindre i takt med att vätskan går ur.
Men om den fortfarande får listas högt upp över innehållsförteckningen vet jag inte.
Jag ska på "utbildning" om detta foder av leverantören i nästa vecka, eftersom jag är nyfiken på vad de hittat på. Kattbeteende-experten Susanne Hellman ska ha varit med att ta fram fodret, och leverantören Lupus brukar ha bra produkter, men jag dömer inte före jag hört vad de har att säga.
Återkommer!
Vänliga hälsningar
Cindy
#9 nej det är inga egna teorier =) Det är så det går till, tyvärr. Dom väger in köttet färskt, för att få ut högsta möjliga vikt, bara för att det ska hamna högre på listan.
På vissa foder skriver dom ut om det är torkat eller färskt, medans andra bara skriver "kött" då får man kontakta fodergrossisten och fråga =)
#11 Jag har fått en kortare utbildning av fodret, från Lupus, men jag vill veta vad andra, foderintresserade kan läsa av. Litar inte riktigt på vad leverantörerna säger, klart deras foder är bäst om man hör på dom. Frågar du Friskies (purina)så självklart är deras foder toppen…(??)
Jag kände att jag ville ha svar från ngn oberoende =)
#12 Jag tror du missuppfattade mig, jag var inte tydlig. Jag menade att jag väntar med att döma ut fodret innan jag hört vad de har att säga. Foder med under 80% animalier använder jag inte själv, och detta nya verkar definitivt inte komma upp i det. Men jag kan t.ex. rekommendera James Wellbeloved och Eukanuba till dem som vill ha spannmålsfoder, av olika orsaker. Vill höra om detta foder har någon stark sida.
Vänliga hälsningar
Cindy
#13 Ja jag missuppfattade dig =)
just proteinet kommer ju upp i höga andelar animaliskt, men inte om man ser på hela innehållet.
Tala gärna om vad som sägs på utbildningen =)

Men frågan är ju om det är tillåtet då eller ej.
Intressant med utbildning, ska bli kul att höra vad de säger
#15 ja det är tillåtet. Lagen säger att du måste ha innehållsförteckning och att den ska skrivas med högsta innehållet (i vikt) överst.
Så dom bryter inte mot ngn lag, dom gör bara sitt bästa att försöka lura oss köpare =)

Men är det då tillåtet att använda den färska vikten istället för den "ickefärska", och varför gör inta alla fodertillverkare så då för att få upp ingredienserna i analysen?
#17 därför att vissa tillverkare har tillräckligt med kött för att den ska komma överst trots att den är torkad.
Ja det är tillåtet att använda den färska vikten. Vissa skriver ut det som förskt kött medans andra endast skriver kött.
Samma som vissa skriver ut att det är torkat kött eller köttmjöl, medans andra bara skriver kött.
Inom hundfoder har du tex Pedigree Pal, vars första ingrediens är kött, men det är alltså färskt kött dom vägt in, jag har ringt och frågat dom så jag vet att det är färskt det handlar om.
Medans tex Royal använder torkat kött
köttet i detta foder, som tråden handlar om, är torkat =)

Men varje tillverkare borde ju försöka få det att se bättre ut, jag tänker då främst ur marknadsföringssynpunkt?
Men det här ska jag nog ta och kontakta Carnia om, de har hittills alltid svarat på mina frågor om deras foder.
Jag tycker absolut att du ska kontakta dom. Det brukar jag göra =) har varit i kontakt med några stycken, där det inte framgår vilken torrsubstans det är på innehållet i fodret.
Torrsubstansen i färskt kött är ca 20%. Om det inte uttryckligen står att det är torkat kött eller köttmjöl utgår jag från att det är färskt.
Bara för att torkt kött står först så behöver det inte betyda att det är en betydande råvara när det sedan kommer diverse hydrolyserade proteiner, majsgulten mm dvs diverse fabrikstillverkade koncentrerade vegetabiliska proteiner och animaliska proteiner av tveksamt ursprung. Ju fler ingredienser desto mindre betydelse har de som står först.
Ja om jag har en helt frisk katt så skulle jag gärna ge torrfoder å blötfoder med en hel halt av animalisk som jag gjorde tidigare med carnia å bosita. men nu ger jag njurfoder blöt å torr. Så det bli mindre med den saken å mera såklart i toaletten . tycker att det kan bli långa saker som jag tidigare har hört om mat affärs katt mat . Men vad ska man göra om man vill att ens katt ska må bra å ha ett långt bra liv. Man får lyssna på veterinären .vilda djur blir inte så gamla på grund av många saker.

Vilda djur drabbas knappast heller av njursjukdomar, det kan till stor del faktiskt relateras till vilket foder katten ätit tidigare. Vilda kattdjur blir uppskattningsvis upp till 15 år gamla, men det finns forskare som säger att både hundar och katter har de genetiska förutsättningarna för att bli över 20 år, men fodret de äter tycks påverka hur gamla de blir.
Men har man katter mad särskilda sjukdomar och behov så kan man ju ibland till viss del bli begränsad till vilket fpder man måste ge, även om man faktiskt många gånger skulle kunna ge ett vanligt bra foder.
#22 nej visst är det så, ju mer ingredienser desto mindre andel kött och ju mindre trovärdighet ger ju innehållsförteckningen, men fakta är ju att torkat kött ger mer kött % än vad färskt kött gör med samma övriga ingredienser
Nu har jag varit på utbildningen, och min uppfattning är att fodret verkar vara rätt bra för att vara spannmålsfoder. Laxoljan de använder sig av är ren och ska inte trigga allergier, och de har medvetet undvikt allergena ingredienser som mjölkprodukter, soja och vete. Allt de stoppat i fodret har ett syfte, bortsett från majs och ris som ju tyvärr är torrfoder-utfyllnad, så att säga.
De har Aloe Vera och probiotika i alla sorterna, vilket jag tycker är positivt. De har valt bort betmassa pga misstankar om att det kan orsaka magproblem hos vissa katter, och har istället äpple för fibrerna, vilket återstår att se om det var ett bra byte.
De har medvetet valt att ha en hög proteinhalt i Senior och Weight Control, för att bibehålla muskler men undvika övervikt. Det tycker jag är ett steg i rätt riktning bort från lightfoder där man drar ner på både fett och proteiner (vilket = mer kolhydrater!).
Fodret tillverkas i Prag och är testat på svenska katter (hos bl.a. uppfödare och andra privatpersoner).
Så, all in all ett ok foder som jag mycket väl kan rekommendera istället för t.ex. Royal för dom som vill ge spannmålsfoder. Och troligen ett bra foder att prova om katten har allergier. Men jag hade gärna sett att de dundrat på med ännu mer kött.
Vänliga hälsningar
Cindy
Kyckling och fisk (de har ju ett lax-foder) är tillsammans med mejeriprodukter och nötkött de vanligaste allergenerna. På kattsidan är allergier mot soja och vete vad jag vet inte ett större problem eftersom dessa råvaror aldrig varit särskilt populära pga. dåliga aminosyraprofiler. Jag vill då mena att de inte alls har duckat för de största allergenerna. Det är inte så att jag bryr mig så mycket om det (jag ger själv både nötkött och kyckling, även yoghurt) men lite spel för gallerierna. Lite populistiskt snack helt enkelt.
Aloe veran hoppas jag är renad aloe vera-juice då färsk aloe vera innehåller aloin (som bla. säljs som laxermedel) och andra slemhinneirriterande ämnen.
Skulle jag säga något generellt så är det "inget nytt på himlen". Same old same old och så polerar man med lite fint snack och kryddar med populära hälsotrender från humansidan.
Ytterligare ett dussinfoder.
#27 om kyckling, fisk och nöt är de vanligaste allergenerna, vad finns det isåfall kvar för misse att äta?? Bara fläsk?? vad exakt i nöt och fjäderfä gör det så allergent?
#28 Det är inte konstigare än så att det är de vanligaste proteinkällorna som blir de vanligaste allergenerna. Djuren utvecklar allergier mot proteiner de ofta exponeras för. Sedan finns en del ämnen som är särskilt allergena (av inte alltid kända skäl). För människor är tex. råtturin väldigt allergent och människor som arbetar med tex. försöksdjur utvecklar ofta allergi pga. stor exponering för råtturin. Det finns inget egentligt skäl att undvika vanliga allergener om man har en frisk katt (lika lite som människor i allmänhet bör hålla sug borta från nötter, katter, ägg eller fisk) men man kan variera proteinkällor för att minska risken för att allergi ska uppstå. En varierad kost som även innefattar hemgjord mat skyddar mot allergier och hudproblem. Särskilt allergena ämnen ska man dock kanske vara försiktiga med och fisk verkar eventuellt kunna vara särskilt allergent för katter men det är väl mest en hypotes än så länge. Man ska även tänka på att alla fiskar inte är lika. Hos människor förekommer att man inte tål vit fisk men att man tål lax och tonfisk.
Det finns en hel del kvar att äta - som dom sen också blir allergiska mot. Problemet är den ensidiga utfodringen med ett o samma foder dag efter dag, år efter år. Att kyckling, fisk o nöt är vanliga allergener är ju för att det är vanliga proteiner i foder. Sen har olika proteiner olika molekylstorlek vilket också spelar roll - nötkött lär ha högre molekylvikt än kyckling o fisk så det är väl det man i första hand ska undvika av de tre. ytterligare en aspekt är att "fint" kött som muskelkött har lägre molekylvikt än slaktbiprodukter och vi vet ju inte hur mycket muskelkött resp slaktbiprodukter ett foder innehåller. Är merparten köttråvara med hög molekylvikt så är det inte säkert att högt köttinnehåll enbart är något bra. Ett foder som man kan misstänka innehåller mest skit är just Porta 21 - det är helt enkelt för billigt för att det ska vara hög kvalitet på köttråvaran och dessutom luktar det bränt = inte bra!
Jag tror att den hårdhänta processen i tillverkningen kan förändra strukturerna - färskt är mer lättsmält = mindre allergent.
Jag tvivlar på att laxolja (omega3 fettsyror) och probiotika gör någon nytta i torrfoder - när kulorna ploppar ut från maskinen är såväl de instabila och värmekänsliga fettsyrorna som de levande bakteriekulturerna ett minne blott!

Men att en protinkälla är vanligt förekommande som allergi och att den är allergen är ju inte samma sak..
Fisk är allergent, men nöt och kyckling är det inte.
Däremot så uppstår ju allergier mot de proteinkällor katten utsätts för mest, så även om katten äter enbart foder med säg fläsk, så är ju risken då hög att de blir allergiska mot just fläsk, eftersom det är den proteinkälla de utsätts för mest. Men det är ju inte samma sak som att fläsk är allergent.
Och jag undrar vad de har för belägg för att mjölkprodukter, soja och vete är specifikt allergena för katt. Jag har under mina år aldrig lyckats finna några vetenskapliga belägg för sådana påståenden.
Det finns ju flera goda skäl till att inte använda tex. soja som proteinkälla, men frågan är om "allergikortet" verkligen är befogat. Fodertillverkare spelar tyvärr också på trender och populism ibland.
Nu är det din tur att ha fel! Allergen = vilket ämne som helst som orsakar allergisk reaktion.
På hund anses nötkött vara vanligt allergen och det är också väldigt vanligt med nötkött i hundfoder.
http://www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/181-koettallergi-ett-outforskat-omrade
Jag tror du fiskar efter allergenicitet. Alla proteiner som någon reagerar allergiskt mot är ett allergen, men de kan ha olika allergenicitet dvs. ett ämnes förmåga att framkalla en allergisk reaktion kan variera.

#33 & 34
Ja, det är det jag tänker på!
#30 Sorry, jag skrev fel. Det är givetvis PREbiotika de haft i fodret, inte probiotika vilket som du påpekar inte skulle överleva särskilt länge.
Vänliga hälsningar
Cindy
#36 ok….men i många foder stoppar dom i probiotika också o till vilken nytta annat än att det ser bra ut i innehållsförteckningen.