Magproblem/hårbollar?
Hej alla!
Tänkte höra med er härinne om ni kanske skulle kunna hjälpa mig, ni verkar kunniga och vettiga
Min kastrerade hankatt på 1 år och 8månader har varit inne hos veterinären två gånger för mag/tarmproblem enligt veterinärerna. Symptomen han hade var att han hostar/försöker få upp något, låter alldeles förskräckligt, och han får inte upp något. Låter verkligen jättehemskt, som tomma kräkningar och hostningar. Första gången vi åkte in till veterinären hittade dem inget fel, dem sa något i stil med att det var problem med hans tarmflora, gav oss fortiflora tabletter och något hills foder. Andra gången vi åkte in till veterinären var några månader senare, då hittade jag honom i sängen där han låg och hängde med huvudet, tungan ute och han andades väldigt tungt, var slö och när jag rörde honom vid magen jamade han till. Alltså hade han ont. Åkte akut in till djursjukhuset där dem inte hittade några fel, ännu en gång! De gjorde alla tester som kan tänkas tror jag, röntgen, ultraljud, blodprov och liknande men inget fel eller konstigheter hittades. Han fick sova över på djursjukhuset och fick dropp och dem skulle hålla koll på honom. Veterinären frågade även om det kunde bero på hårbollar men jag har ingen aning, han har aldrig kräkts upp en hårboll tidigare eller något liknande.
Han äter BARF (biologiskt rå anpassad föda) vilket han älskar och verkar trivas med, han dricker vatten som han ska och i vanliga fall är han en pigg och glad katt som busar och leker och allmänt mysig. Fick tipset att prova kattmalt, han älskar det och har inga problem med att få i honom det. Men idag började han hosta och ha sig igen… Någon som har några tips/råd?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Är han ordentligt avmaskad?
Om det är hårbollar så kan det hjälpa om han får kattgräs eller nån växt typ ampellilja att tugga på.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#1 Usch vad pinsamt, nej det är han inte.. Alla andra katterna är det utom honom..
Tror du att det kan bero på det? Jag har avmaskningsmedel hemma, men har tappat bort instruktionerna för hur ofta/mycket man ska ge..
#2 Jag köpte kattgräs förra veckan men det vägrar att växa.. Från djuraffären då. Kanske lättare om man köper frön som man planterar i blomjord? Finns den växten att köpa i mataffärer/blomaffärer? Tack för era svar 
3#
En näve havre från någon med hästar fungerar utmärkt med… och det kostar ingenting.
Min pojk gillade det, han sitter och äter heeeela tiden!
Kan ju tillägga att det tar 4-5 dagar att driva upp det med en plastpåse över krukan.
Katter kan hosta när de har mask. De där små krypen vandrar via blod/lymfkärlen till lungorna där de sedan hostas upp och sväljes ner i magen igen.
#6 Okej, har inte avmaskat honom eftersom de inte har synts att han har mask. Dem andra har kräkts upp maskar och då har jag avmaskat dem. Men då kanske jag ska avmaska honom och se ifall de hjälper
Tack för rådet!
Så lät min hankatt, avmaskade han och då försvann det (avmaskar ändå regelbundet)
Är det mask, bör du avmaska alla katterna samtidigt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Borde väl ändå veterinären ha frågat efter.
#9 Efter vadå? avmaskning?
ja
#9 Det är inte säkert. När min katt höll på så och jag ringde veterinären trodde dem absolut inte att det berodde på mask. Men det försvann när jag avmaskade allstå var det ett bevis på att det var det (avmaskar ändå regelbundet)…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 Nej det frågade inte veterinären om. Frågade bara ifall han har kräkts upp hårbollar tidigare och så sa jag nej.
Men igår spydde han upp en hårboll, så det verkar ju fungera iallafall.