Kattmat för foderallergiker
Jag håller på och utreder en kisse som har sår lite här och var på huvudet. De kommer och går lite men hinner bara läka precis innan de klias upp igen.
Vi har testat:
Kortison - något bättre men inte mycket
Feliway har suttit i en månad.
Specific FCD i ett par månader troligtvis
Majsprotein, animaliskt fett, majs, fiskmjöl, potatisprotein, ägg, vete, mineraler, socker, ris, vitaminer och spårämnen, hydrolyserat kyckling- och kalkonprotein, mjölkpulver, cellulosapulver, metionin, psyllium husk, taurin, solrosolja.
Porta 21 Sensible i 2 månader - något bättre men inte bra
Malet kycklingkött, torkad potatis, färskt kyclingkött, hönsfett, betmassa, torkat ägg, torkad bryggerijäst, laxolja, cellulosa växtfibrer, tranbärsextrakt, yucca schidigera-pulver, citrusextrakt, rosmarinextrakt, örtblandning 2% (timjan, pepparmynta, brännässla, slät alm och kvassia)
James Wellbeloved duck and rice i 2,5 månader - inte alls bättre
Vitt ris (min 26%), ankköttmjöl (min 26%), ankfett, majsglutenmjöl, potatisprotein (min 9%), kycklingspad, tomat, omega-3 olja (min 0,5%), cikoriaextrakt, morötter, tranbärsextrakt (min 0,05%), DL metionin, lysin-väteklorid, taurin, treonin, zink-metionat, yuccaextrakt, rosmarinolja.
Animaliska proteinkällor som provats är alltså anka, kyckling och fisk. Vegetariska proteinkällor som provats är spannmål, ris och potatis.
Vi har självklart veterinärkontakt om detta.
Hon som har denna katt har hört talas om att katter med fiskallergi inte alltid tål ens fågel eftersom dessa fåglar matats med fisk.
Jag har hört talas om en katt som inte tålde Omega-3-olja.
Alla foder har innehållt fiskolja - kan någon hjälpa mig att hitta ett foder utan det och utan Omega-3?? Jag tycker att jag har kollat allt men har kört fast :(
Detta foder från Nutra Nuggets innehåller Omega-3 men inte fiskolja. Kan det vara värt att prova? Eller är vi fel ute, eftersom det innehåller Omgea-3 och dessutom kyckling?
Ja kortison ska du ju bara ha vid skoven. Jag har ju Prednisolon här hemma, 5 mg, som jag ger Esther en halv tablett varje dag i en vecka, sen en halv tablett varannan dag i en vecka.De gånger som hon får utslag tack vare att jag har slarvat med Arnes mat och glömt den framme.
OCh suck, jag vet hur knepigt det kan vara. HAr du testat med det ultimata allergifodret Hill´s Z/D?Finns ju bara hos vet. Det funkade på Esther, men det är ju ett svindyrt foder som man inte ska behöva ge andra katter av. Ursäkta uttrycket, men det är pärlor för svin om de inte behöver. Fodret kostar ju över 200 kr/kg. OCh hade jag varit som du, så hade jag nog gått över till viltfärs eller lamm. Bara för att vara 100 säker.Ett foder som i alla fall iNTE innehåller fisk alls så är det Almo Nature med hjort.
Läs denna pdf
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Har du provat att testa Hill´s D/D?
Det innehåller hjortkött som proteinkälla, och ärtor som vegetabilisk källa.
Wild Cat Etosha är fritt från fiskolja
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Varför inte ge katten enbart barf under en tid. Alla färdiga kattmatsprodukter har en lång innehållsförteckning. En del är saker som en katt definitivt inte behöver och det mesta har gått igenom en hård industriell process.
Det finns äggallergiker som inte tål att bli vaccinerade av vaccin som odlats fram på ägg. Om det vore min katt skulle jag börja med att ge katten enbart av en sorts kött ett par veckor. Blir det då bättre skulle jag lägga till en sort till och se vad som händer.
Det gäller bara att börja med något bra. Kycklingvingar och kycklinghjärtan är nog en bra början. Från benen i vingarna får katten kalcium och från hjärtat både taurin och järn så det borde inte orsaka några bristsjukdomar på några veckor.
Förutom kyckling finns nötkött och lammkött/färs att köpa i vanliga affärer. Känner du någon som jagar kanske du kan få tag på kött från älg, rådjur eller hjort men håll dig ifrån allt fläkkött för det kan innehålla pseudorabiesvirus om man har otur, iosf mycket otur. Samma gäller för både grisar och vildsvin.
Jag har börjat köpa nedmalt kött från kyckling och kalkon från Nordic. Det säljs i frusna 500 g förpackningar. Om man inte bor i närheten av någon affär som säljer det kan man beställa själv. Vi är några som går ihop om en beställning så att det blir fraktfritt plus lite rabatt. Alla mina katter älskar både denna kyckling- och kalkonprodukt fast ett par av dem inte äter kyckling i annan form.

Men det är ju inte bara att börja BARF:a..?
Det är inte bara att kasta sig in i det och tro att allt kommer bli bra, man måste veta vad man gör och just med katt är det viktigt att allting blir rätt eftersom de har lite speciella näringsbehov.
TS, kom på, har du testat något blötfoder?
Kyckling är ju jättebra, men där får man ju som sagt tänka på, att det kan vara så känsligt, som att katten inte ens tål att kycklingen har fått fiskfoder, som är vanligt. Det där köttet från Nordic, hur köper man det? Fruset kött är ju knappast något man skickar med något logistikföretag…Seriöst intresserad… Beställer du via din vanliga livsmedelsbutik?
Den där diskussionen om pseudorabies har jag för mig har funnits här inne förut….

Pseudorabies behöver du inte oroa dig för eftersom det har varit utrotat i Sverige sedan 1996.
hittade Nordic och jag kan i vanlig ordning glömma det….
Såvida jag inte kör till Göteborg.
Vill bara inflika att katter omöjligt kan vara allergisk mot omega-3-fettsyror, då de är essentiella. Däremot kan en dåligt renad fiskolja innehålla spår av fiskprotein, och det är vad en allergisk katt reagerar på. Biodistra är den olja jag känner till som är bäst renad. I foder är det svårt att veta kvalitén på fiskoljan som ingår. Man får fråga tillverkaren eller prova om katten tål fodret. Men är omega-3-halten för låg i ett foder så kan det i sig orsaka problem för hela kroppen, inklusive torr och kliande hud.
Vänliga hälsningar
Cindy

Ja, sant
Vad är biodistra?
angående pseudorabies. Frågade inne hos mig.
Jag håller på just nu och kollar foderallergi på min ena hona. Trodde i min enfald att det bara var fisk hon inte tål men nu visar det sig att hon troligtvis inte tål kyckling. Det är svårt att testa henne då hon kliar av sig pälsen. Just nu äter hon enbart mjau kalkon då det inte innehåller fisk eller kyckling. Det får hon göra tills pälsen vuxit ut och sen ska jag testa kyckling igen för att se om pälsen blir kortare igen. Det är inte lätt det där med foderallergier. Nästa test efter kyckling blir gris för att se om hon reagerar på det..
#10 Biodistra är en tillverkare av olika kosttillskott, bl.a. deras Biopet Omega-3 fiskolja.
Vänliga hälsningar
Cindy

Mjaus blötfoder baseras på fläskkött, så då borde du klara dig om du inte ger fisk eller kycklingsmaker.
Jag vet inte om samma gäller för Bozita, det kanske kan vara en idé att maila och fråga, då de har många sorter med viltsmaker och med foderallergisk katt är det särskilt viktigt att variera proteinkällorna så de inte blir allergiska mot flera proteinsorter som de redan tål.
Husse har en del blötfoder med helt rent innehåll, som lammpaté och kalkonpaté
Vet du vilka foder hon ätit under sin livstid och vilka foder hon ätit längst?
9 Hur kommer det säg att våran katt inte tål just fiskolja änds? det är omega 3 nu finns det annat som ger omega 3 oxå men gäller det foder då är ofta fiskolja som är just omega 3. Enligt våran vetrinär är det mycket ovanligt men säga att de inte kan vara allergiska mot det stämmer inte med alla. Katten får stora utslag de kliar så in i havet o han tappar pälsen. Ser ut som han blivit skinnflådd :-/ Han kan äta något litet o klara sig men äter han det i 3 dagar så är det kört.
Vi ger bara majus mjukmat och råkost utöver det varje dag, kyckling färs,köttbit mm
Antagligen är det rester av fiskproteiner kvar i de fiskoljor din katt reagerar på dvs. fiskoljan är dåligt renad. Fiskolja är ju olja=fett och allergier utlöses av proteiner så i teorin ska inte fiskolja utlösa allergiska reaktioner. Dock är det tyvärr så i verkligheten att alla oljor inte är så väl renade som de borde vara. Har man en fiskallergisk katt som behöver tillskott av Omega 3 kan man välja ett foder utan fisk eller fiskolja och så tillsätter man sälolja själv istället.
16 trist är det iaf för jag har fått utesluta 2 st dyrare torrfoder vissligen vart grannkatterna överlyckliga över den finare maten men iaf det är tist. Det stämmer säkert det du säger men jag köper inte ett ända foder med nu med varken fisk eller omega 3, jag ger säloja redan till honom o vovvarna :) men då är det ju svårt o hitta torrfoder utan dessa. Den som #2 tog upp 80kr för 1/2 kg 160kr för ett kg torrfoder ursh ja det var verkligen en aning dyrt foder.
Han trivs med sitt foder o råkosten men jag tycke ibland kan det vara skönt att veta han har iaf lite torrfoder