Vilken ras?
Men om hon har stamtavla på den, vet hon inte då vilken ras hon köpte? 
Mina första tankar är att det är en norsk skogkatt iaf.
som att köpa bil och glömma bort att det är en saab eller volvo =)
/Fridaybrew
Eller kan det vara en mco? Ser den inte ut att ha lite större noskuddar än en nfo har va?

Har ingen aning, är kompisen säker på att katten hade stamtavla och inte ett sk. härstamningsbevis som en del brukar skicka med och låtsas att det är en stamtavla?
Tycker inte den liknar någon ras direkt faktiskt?
Definitivt inte en skogkatt, Maine coon tja utan stamtavla är det omöjligt att säga.
Varför inte bara åka till vetten och kolla chipet?
Är den rasren så är den med 99,99% chippad, vet inte om en enda uppfödare som inte chippar sina små innan flytt.
Det är ju absolut enklaste sättet att få veta, alternativt höra av sig till uppfödaren.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#1 Hehe, jag vet faktiskt inte, det är hennes/hans föräldrar som lade undan stamtavlan.
De har inte direkt tittat så noga på stamtavlan tyvärr.
Inte koll på stamtavlan är en sak. Inte koll på kattens ras en annan.
Oavsett om mina katters stamtavlor ligger mitt framför ögonen på mig eller har brunnit upp så vet jag ju vilken ras de är.
Skulle dock säga maine coon. Svartsilversköldpaddsmönstrad med vitt. Lägg ut en bild på maine coon-forumen och se om någon uppfödare känner igen katten. Förutom att rasen skulle kunna fastställas skulle uppfödaren kanske kunna fixa en ersättningsstamtavla till ägaren.
Vet ni något om katten tex född, vars den är köpt? Föräldrarna borde väl veta vilken ras dom köpt, fråga dom 
Kolla id-märkningen så är det lätt att å ut en ny stamtavla =)

Sibir kanske? Det ser inte riktigt ut som en Norsk Skogkatt iallafall…

Jag skulle vilja se fler bilder för att kunna säga vad det är för ras. På profilen m.m. För det skulle kunna vara en skogis. Då ialf några av mina kan blåsa upp sina morrhårs kuddar när de ser vippor.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Och sedan borde ju de veta namnet?! Eller om ketten är försäkrad så borde försäkrings bolaget veta vad det e för ras med.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Om föräldrarna har lagt undan stamtavlan borde de väl ändå veta vilken ras de köpt, hon får väl fråga päronen igen.
I annat fall verkar det märkligt. Skulle tippa på en långhårig huskatt. Min Ludde är väldigt lik både nfo och MCO men utan vetskap om hans ursprung samt att vissa detaljer inte stämmer är det omöjligt att veta och då blir han per automatik huskatt oavsett vilka ev. raser som finns med i bakgrunden.
Men kolla chip! Är han inte reggad är jag skeptisk till någon stamtavla heller (även om det någon falsk)
Ludde:
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Tack för era svar
Jag skulle kunna sätta en slant på att det är en Sibirisk katt.
Eller möjligen en Ragdoll!
#14 ragdoll är ju maskad ser ingen ragdollmask på denna katt…
absolut ingen skogis iaf. då är #11 mer lik skogis. skulle säga sibir eller mer troligt en långhårig huskatt.. kanske så att den har ett huskattsbevis som dom tar för stamtavla..
S*Winsnes Wilda
Helt klart en:
Lethemens
Fonetiskt blir det roligare - Le Demens *S*
/Fridaybrew
Hur kan man inte veta vilken ras katten har?
Jag skulle gissat MCO, om den var rasren.

Huskatt skulle jag tro… Har man köpt raskatt så håller man nog reda på vilken ras man köpt. I mina ögon liknar den inte någon specifik ras, men fler bilder skulle kanske hjälpa.
sibirisk. Min bekant föder upp sådana och jag tycker denna är lik dem på pricken :)
Tack för era svar, det behövs nog inga fler eftersom att många redan sagt på Sibirisk 

#21 Vad jag fortfarande undrar är vad de köpte katten som? Jag antar att en Sibirisk katt med stamtavla inte är helt gratis och då "glömmer" man väl inte bort det i första taget.
Ingen stamtavla - huskatt.
#22 Nu har jag ju inte frågat om katten är en huskatt eller Sibirisk katt.
Jag är inte 100% säker på OM de verkligen har en stamtavla, men om de nu hade det, vad skulle det vara för ras då? Många har svarat Sibirisk katt och jag har kollat på flera bilder på den rasen och ja, jag tycker att den är lik en Sibirisk katt.
Tack o hej.
Någon Ragdoll är det inte för de har bara blå ögon.

Kan slå vad om att det är en huskatt, men de vill att det ska vara en raskatt och påstår därför att den har stamtavla. Blandraser kan bli hur som helst, den behöver inte vara släkt med någon sibir alls.

Som jag förstår det blev det först ett krav från Sverak i 2009 att id-märka raskatter innan försäljning. Därför kan man väl inte utesluta att det är en raskatt enbart pga. manglande chip i alla fall 

#26 Och chip kan vandra ur kattungen. Oftast sker det när de är nychippade och inte speciellt vanligt.
Ja oavsett vad det är för ras (eller inte) så är det en otroligt vacker katt iallafall.

#28 Japp en riktig goding!
Att kolla chippet måste vara ett bra sätt att ta reda på rasen. Eller om mamma och pappa minns vem de köpt den från.
Det är ingen skogis. Den är för rund på något sätt i ansiktet. Ögonen är helt fel för att den skulle vara en norsk skogkatt. Jag tippar på en sibir, men inte så rastypisk kanske? Öronen ser lite stora ut och den är nog lite trekantig för att vara sibir…. men det finns nog dem som kan den rasen bättre än mig som kan säga vad de tycker.
Som #28 skriver. Ett fint kort på en vacker katt är det.
Susanna
Jag tror också sibir, men det kan ju vara en otypad MCO också…
Hur gammal är katten och vad var inköpspriset? Inköpspriset kan säga en hel del om det är en rasren eller ej. och vilken komun är atten köpt i.
Sedan kolla chipet, De borde var reggat någonstans.
Bara för att folk säger sibir så behöverde ej vara de.
Om man köpt en renrasig katt så vet man vilken ras man köpt, om inte katten vandrat mellan olika hem möjligtvis. Jag sätter en årslön på att det är en huskatt.

#33 Det är faktiskt inte säkert att alla i familjen är så intresserade av vad det är för ras och därmed uppkommer sånt här. Det kan ju vara att mamman är mycket rasintresserad och att de andra bara går med på att köpa katten som ju i deras ögon är en vanlig fin katt även om mamman pratar om stamtavlor hit och dit.
Låter lite skumt..
Köper man en "raskatt" så vet man vilken ras det är.. Det är absolut ingen skogkatt och det ser inte ut som en maine coon heller. Väldigt "icke rastypisk" i så fall.. Tror att det är en huskatt.
En ganska gammal tråd.

Hmm, undrar hur den dök upp igen. Trodde att den var ny, kollade inte datumet.
Katten var jäkligt söt iaf…
Bilen var… oxå lite gullig hehe
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Detta var väl en rolig tråd iaf. Säga att man har renrasig men kommer inte ihåg änds vad tusan man köpt för ras. Då kan man fundera lite på vilken uppfödare säljer en kattunge där köparen inte har en aning om vad det är för ras de änds skaffar sig. Raskatter är jú inga billiga katter o tycker man bör läsa på lite om rasen för att få kött på benen, läsa sjukdomar o allt. Ärligt jag tror på huskatt med. Har själv haft huskatter som ser renrasiga ut
Inte klassar jag dom som renrasiga utan det är kort o gott huskatter