Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1950 ggr
Mara-Bell
0

Löper hon?

Hej

Jag undrar om det finns minsta möjlighet till att min lilla tös här hemma redan börjat löpa? Hon blir 4 månader den 10 mars.

Hon har senaste veckan blivit näst intill översocial och pratar så fort man slutar klappa henne eller när hon gnider sig runt benen på oss.

Hon går äve med svansen högt upp i vädret, och lägger den på sniskan när man kliar henne på rumpan.

Nåt jag reagerade på i kväll var att hon hellre strök sig runt mina ben än gick och åt mjukmaten jag ställde fram, hon är ett matvrak i vanliga fall.

Jag har endast haft en honkatt som löpt tidigare, men hon var extremt skrikig så det gick inte att missa.

Kan hon altså redan börjat löpa? eller är det nåt annat som kan ha påverkat henne så mycket? Hon har tidigare varit en relativt osocial liten katt.

[sakring]
3

Ja troligtvis så löper hon. Boka tid för kastrering.

annzoo
1

det låter som misstänkt löp, kanske dax att kastrera om katten ej ska användas i avel

Mara-Bell
0

Vi har tänkt ta en kull på henne innan kastrering även om hon är en huskatt. Men vi känner att det är något vi vill göra, och jag har läst ett stort antal trådar om varför man inte ska göra det. Så jag vet vad de flesta tycker om huskattavel.

Men även om ni är emot det, kan ni ge råd om vad som är bäst att göra fram till den tidpunkt hon är mogen för en kull? Är det bäst att låta henne vara? eller bör man ge henne p-piller i ca 8 mån framöver?

Hur stor risk är det med p-piller om man ger det under begränsad tid?

Sen undrar jag om det inte är väldigt tidigt för dom att börja löpa innan 4 mån ålder?

annzoo
2

#3 vissa honor löper tidigt, nu har jag bara haft hanar som blev könsmogna vid 15v ålder och de var mindre kul då de ville bestiga sin kåta mor.

Jag skulle undvika p-piller så långt de går. nackdelen att hon börjar löpa såhär tidigt är att hon kan börja revirmarkera utanför lådan innan hon är mogen för en kull

Supinesophie
3

Har ni kollat att hon är lämplig för avel? Om hon visar sig olämplig så är det ju onödigt att hålla henne fertil så länge..

EDIT: Fast HCM-test görs väl vid ett års ålder i och för sig, så ett tag får ni väl stå ut och hoppas att hon inte börjar markera.. Plus att ni måste hålla henne inne tills det är dags, så hon inte blir dräktig ung, otestad och med en okänd hane.

Jourhemmet
10

Det är djurplågeri att låta katten löpa tom i åtta månader och p-piller ökar drastiskt risken för juvertumörer. Tycker du att det är värt det bara för att du ska avla fram fler huskatter?

Kastrera katten och hjälp till med en hemlös dräktig katt istället.

Om du har läst tidigare trådar om huskattsavel så förstår jag inte varför du ens tar upp ämnet?  Vi är många som sliter hårt med att rädda hemlösingar så din tråd gör mig förbannad.

[Emma--]
5

Har du möjligheterna som du inte hade vid förra kullen? Den var väl inte planerad, men måste fråga ändå.

Mara-Bell
0

Hon är innekatt och vi bor på tredje våningen så hon kan inte komma ut. Att jag tar upp det här trots att jag vet vad många tycker är för att det är det enda stället jag har att vända mig till där jag vet att det finns erfaret folk, och jag vill ha råd. Jag tänker inte låta det hända igen som hände vid förra kullen. Blir det en kull på denna tösen kommer den vara planerad med en hane vi finner lämplig. Och vi har både tiden och plats för en kull. Har även råd med utgifterna som kan uppstå om veterinärbesök blir nödvändigt.

IceJossan
7

Testa din hona för HD, HCM, Fiv och felV samt kolla hennes blodgrupp  innan parning och se till att hanen är testad och blodgrupperad han med.

Se till att du har en bra sorts kattungemat till både mamma och ungar. Du måste vara med vid förlossningen, vet att någon skrev här inne att h*n alltid tar ledigt dag 62-67 för att vara med.

Kattungarna bör absolut grundvaccineras (2 sprutor med 3 veckors mellanrum), chippas innan försäljning. Säljas ska de göra absolut tidigast när de är 12 veckor gamla.

Detta kommer att kosta dig massor med pengar och det är nog svårt att hitta en hane som genomgått samma tester. Men det är högst nödvändigt om du absolut ska ta en kull på din huskatt!

Supinesophie
14

#9 Ja, huskattungar förtjänar samma start i livet som raskattungar!

OberonsMatte
4

Jag läste precis med fasa vad som hände för mindre än ett år sedan när du hade kull förra gången. Hur i hela fridens namn kan du planera för ytterigare en?

Sajtvärd Katter iFokus

IceJossan
1

#11 Länk till det?

Jourhemmet
1

Dubbel

Jourhemmet
7

Du ska banne mig inte ha fler kullar eftersom du tar livet av de kattungar som du inte anser att du har råd med, nu minns jag dig. Det är ju du som tycker att du har rätt att släcka de liv du inte vill ha trots att du släppte ut din okastrerade katt.

Jag tycker du förverkat din rätt att skriva på detta forum!!

Mara-Bell
0

Jag släppte inte ut henne, hon smet. Och då hade jag varken tid eller pengar för en oplanerad kull. Står fortfarande för vad jag skrev då. Jag ser hellre att färre ungar får en bra start på livet än att fler blir försummade pga tidsbrist och dålig ekonomi. Men det är inte det denna tråden handlar om. Jag har redan fått era åsikter om det som hände och jag har berättat hur jag ser på det. Kan ni inte svara på mina frågor jag har så är det bättre att inte svara alls eller skicka ett meddelande. Kattungarna kommer självklart vaccineras innan flytt.

zoolatri
2

Jag tror det är den här tråden som efterfrågas, ochs om kan förklara vissa reaktioner:

http://katter.ifokus.se/discussions/4dcfca5fd4ebea6d77010998-draktig-ung-honkatt

Jourhemmet
5

#15 Det är väl ingen som har lust att ge en kattmördare råd.

Mara-Bell
0

Vill man inte ge råd behöver man inte, jag har inte tvingat någon att svara.

IceJossan
7

TS: Kastrera katten innan hon blir dräktig och du "måste" ha ihjäl halva kullen den här gången också för att det blev "för jobbigt" eller för dyrt!!!

annzoo
1

#15 jag kan hålla med om att ta bort friska kattungar är fel oavsett om man har dålig ekonomi och den var oplannerad och jag hoppas att du TS ser till att denna kull inte slutar med samma öde.
Själv kom min plannerade kull i väldigt dålig tidpunkt (då de tog sig betydligt senare än tänkt) men jag klarade de fast de var knappt just då.

#17 människor kan förändras så varför inte ge TS bra råd istället. Nu har hon gott om tid till att plannera sin kull.

[Emma--]
0

Tänk på tonen oavsett vad som hänt tidigare.

Hawknestgrove
2

Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

UlrikaD
14

Jag är fullt medveten om att jag inte är på topp just nu och mår ganska dåligt. Men sitter här med ännu en jourhems-kull vars ägare kastat ut honan. Bebisarna är nu 5 veckor gamla. Innan denna kullen har jag sett till att flera mammor fått föda sina bebisar här i lugn och ro för att sedan hitta nya, bra hem åt ungarna.

Läste nu den andra tråden igen och tårarna bara rinner….ok, den kullen var oplanerad. Men du skrev att du skulle ta ditt ansvar mot ungarna. Och sen skriver du att när de väl fötts insåg du att du tagit dig vatten över huvudet.

Vad säger att inte exakt samma sak händer den här gången. Tänk om du får 8 kattungar den här gången. Ska du slå ihjäl dem också? Fastän de är planerade.

Kattmammor har ingenting att säga till om i det här läget, de litar blint på att deras ägare ska göra vad som är bäst för dem. Alltså bäst för KATTEN, inte bäst för ägaren.

Hur man kan vara så egoistisk att man sätter nya liv till världen bara för att det är "kul" och sen när det inte är roligt längre, släcker dessa liv som om de vore en ljuslåga det får mig att fullständigt bryta ihop.

Kanske är jag som sagt överkänslig efter att ha sett så många oönskade katter födas, så många oönskade katter bli utkastade.

Att då läsa ännu en historia om att någon anser att ett kattliv är lika lite värt som vilken leksak som helst….eller vänta förresten, ännu mindre för leksaken har de troligtvis betalat pengar för.

Jag skäms, jag gråter och jag går och ber mina katter om förlåtelse för att de inte har något annat val än att hamna i händerna på människor som inte bryr sig om levande varelser.

Önskar att andra skulle skämmas också, men tyvärr verkar det inte finnas vett nog för det. Så fruktansvärt tragiskt!