Ska vi kolla upp det?
Hej! Det är så att min katt kom in för några dagar sen med tuffsig päls och hade varit i slagsmål. Och dagen efter vi märkte det, så märkte vi också en ganska stor boll/knöl under ögat. Han har haft det en gång innan, men det blev bättre efter att vi tvättat såret och låtit honom vila. Men nu är det så att det finns inget sår, eller vi har inte hittat det iallafall. Och han verkar inte ha så jätte ont när vi känner på den. Vi har funderat på om det kan vara ett ormbett? För det kan väl ha kommit upp några ormar nu när det varit lite varmt? Tacksam för svar :)
Kraam från Ryttarensofia!

Om katten varit i slagsmål så har han säkert en varböld.Den behöver öppnas upp och det behöver troligen en vet göa.Så vore det min katt så skulle jag åka in till vet med den.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Okej, tack för svar :)
Ja han har säkerligen en varböld. Jag visste inte att min katt varit slagsmål och igårkväll när jag skulle natta dem så hittade jag en uppe på ryggen. Den brast och varet öste ur den. Jag ringde till vetten som jag var hos i dag och det blev spolat och katten fick antibiotika.
Han sitter just nu i badrummet.
ja ormar är det för tidigt för. Så det är nog en varböld. lätt åtgärdat. en kur med Vetrimoxin så fixar det sig nog. Då du inte kan se någon öppning och kan tryck ur varet så måste du till vet. HAde du hittat en öppning och kunnat försiktigt klämma ut varet och tvätta med koksaltlösning som torkar ur så hade det troligen självläkt på några dagar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jo, nu har vi hittat ett sår, vi har tvättat det med Aloe Vera och ska se hur det är imorgon :) Har en kompis som jobbar på ett djursjukhus, hon ska kolla på det lite senare och se hur det är :)
Om det är ett sår så är det väldigt svårt att själv se hur djupt det är. Du måste raka bort pälsen och sedan spola ur såret. Är det djupt så behövs det ett dränage.
Usch, inatt så har den spräckts. Vi ska kolla till det och tvätta det när min mamma kommer hem senare idag!
ja, koksaltlösning brukar vara väldigt bra att tvätta ur med.Det torkar ur. Luktar riktigt illa, när det spricker, jag vet.Ok, hade det varit min båt och mina åror, så hade jag tagit katten till vet för en bra koll. MEn det KAN fixa sig själv också.Bara det får tömmas ordentligt och du tvättar rent ordentligt. Mår katten inte dåligt för övrigt, så kan det fixa sig. MAn får u ta i beräkning, att antibiotika kanske inte är så bra att tuta i vare sig människor eller djur i tid och otid. Men i och med att du inte vet hur djupt det är, så är det en fördel att gå till vet med det.
Nej, katten äter, dricker och är ute som vanligt, verkar inte ha ont av det. Men när min mamma kommer hem så ska vi försöka rengöra såret och hoppas på att det blir lika bra som det blev förra gången :) Och usch ja, det luktar som fasen! Bläääää! Men vad är koksaltlösning, haha, har aldrig hört tala som det innan. Gör man det själv? :) Förra gången så smörjde vi in Aloe Vera Gelly varje dag, och då läkte det :) Så vi får hoppas att det inte är värre än förra gången :)
ja Aloe Vera gele är toppen. MEn koksaltlösning för sårtvätt är ju hur lätt som helst att göra själv
1 liter vatten, 1 matsked koksalt. koka ihop och låt svalna.
För bästa effekt skulle då vattnet fortfarande vara varmt (ej ljummet), men inte så att man brände sig.
Usch, men svider inte det i såret då? Hur är det bra? Drar det ihop såret eller rengörs det bara? :)
Är det någon skillad på vanligt salt och koksalt? :P
Ska det vara en matsked salt eller en tesked? För läste på en annan sida att det skulle vara en tesked.
Finns färdigt att köpa på apotek…Sårrengöring behövs nog också.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Men vårt apotek har redan stängt här, och vi vill helst rengöra det idag, så vi får ta Aloe Vera och se om det blir bättre!
en struken matsked koksalt på en liter vatten. det blir inte mycket. Tvätta med det och ha aloevera på efteråt. MEn jag tycker nog ändå, att du borde ta kisse till vet för en koll.
Det är ingen som funderar över om katten ifråga kan ha ont. Att släppa ut den förefaller inte vara så bra. Du måste raka eller klippa bort pälsen för att se hur djupt såret är och om det kan behövas ett dränage. Koksaltlösning är helt fysikalisk och svider inte. Jag fick antibiotka till min katt. Och så får han inte gå ut.
Vi har tvättat det nu, kom ut lite blod till, men jag tror vi tömde den ganska bra. Så nu ligger kissen på fotöljen och sover. Man såg att han tyckte det var skönt att få det rengjort, han låg helt still och tyckte det var skönt. Vi får hoppas att det blir bättre och svullnaden har gått ner rejält, så ser nästan ut som vanligt nu :) Tack för alla som har gett oss tips :)
ja, grounded cat tills han är läkt, tycker jag i alla fall. Puss på nosen till kisse.