Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1664 ggr
[Surina]
0

okastrerad hankatt råd tack?

Hej alla!

Jo min pojkväns mamma hade tänkt att börja med att avla och föda upp Brittisk korthår.. men en så länge så går det inte som planerat…

Vi har två honor och de är inga problem men..

Vi skaffade den fösta hane för 1 år sedan men det vissade sig att han hade en extremt sällsynt sjukdom så han var vi tvungen att avliva.

Nu har vi en annan hane som är drygt 9 månader gammal, super mysig och ser hur frisk ut somhelst!

Men han kan inte riktigt få till det med tjejerna när det löper… han sitter hellre på deras rygg…..

Sen så har vi också upptäckt att det börjar lukta lite piss i huset och undrar då om det inte är han som markerar?

Finns det inget som kan hjälpa detta med markeringen?

annzoo
0

Alla hanar vet inte hur man gör på en gång, övning ger färdighet.. än är han ung.

Det kan mycket väl vara han som revirmarkerar men de kan även vara honorna. Håller man en hane fertil ska man nog räkna att han förr eller senare börjar markera inomhus..

MonicaLagerquist
3

Ser frisk ut säger du.Har det inte gjorts de undersökningar som är relevant för rasen innan parning.

Han är ju ännu så pass ung att det inte är säkert att han är riktigt mogen ännu.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
1

När det gäller britter måste man göra vissa prover innan parning och blodgruppera. Prata med uppfödare av britter, finns ju på brittringens hemsida.

Sedan är det olika för olika hanar, vissa fattar vinken tidigt medans några behöver lite mer träning för att hitta rätt.

Många fertila katter hanar som honor markerar inne. Många har hanarna i egna rum men det är ju tråkigt tycker jag. Sedan kan man chippa dem (p-chip) och då slutar de kissa men blir inte heller fertila ännu på minst 8månader.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Josefa
0

Jag är lite nyfiken på vad det var för en sällsynt sjukdom som den första hanen hade.

[Surina]
0

Jag har för mig att hon har kollat upp blodprov osv jag är inte helt insatt idet hela så kan inte riktigt veta.

Han fick en svår version av FCoV så det fanns verkligen inget att göra åt det hela Gråter

Josefa
0

Han fick alltså FIP?

[sakring]
0

Kontakta uppfödaren av dina honor och hanen så får du hjälp. Såvida det inte är tänkt att du inte skulle avla på dem. Har du skaffat stamnamn?

Marie_1987
0

jag undrar lite om p-chip blir han fertil igen efter 8 månader utan att markera? och när kan man sätta in det?

EddaM
0

Nej han kan mycket väl börja markera igen när chippet gjort sin verkan. Han kan oxå para och göra honor dräktiga även om han har chip. Man kan chippa sin hane när man vill.

Har ni ställt ut honom och honorna? Det är en viktig sak att göra så man vet om de ens håller för avel.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mona22
1

Tyvärr är risken stor att fertila katter pinkar fel. Både honor och hanar.

Har ni något mål med aveln? är de kollade för sjukdomar. Prata med eran uppfödare om hjälp. Det är väldigt mycket att tänka på när man börjar med avel Glad

IceJossan
0

Det är mycket att tänka på innan man börjar med avel för att allt ska bli bra i slutändan Glad