Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1884 ggr
Jarlein
0

Inavel

Då har det då hänt.. Mitt ex har två katter, mamma och son. Har sagt i flera månader åt honom att åk till veterinären för att kastrera/sterilisera någon av dem innan det är försent.. Idag kom det ett meddelande att honan nu då väntar ungar och sonen är pappan. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av katter så frågar jag då här.. Hur stor är risken att kattungarna ha någon missbildning och vad kan de då vara? Löper katt honan direkt efter födseln som vissa djur gör? Tänkte bara på risken att sonen igen då skulle para henne..

saga97
0

är du säker på att den har ungar?

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

saga97
0

det går nog att ge nån form av p-piller det går med nån sorts abort för hundar

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Jourhemmet
5

På din andra fråga kan jag säga att mina senaste joukattungars mamma blev dräktig när hennes kull var en vecka gammal. Så katter kan bli dräktiga omedelbart efter förlossningen. Varför går inte exet till veterinär och aborterar fostren samtidigt som en kastrering.

IceJossan
5

Fråga hur långt gången mamman är. Hon kan kastreras rätt långt in i dräktigheten - bättre det än att sätta fler och mycket möjligt missbildade ungar till världen! Inavel visar sig ofta i dåligt immunförsvar, nån missbildning m.m. Sånt som katten tar skada av alltså. Även om de kan leva ett rättså bra liv så kan de ha stora problem.

flis
0

Om man inte vill ha ungar är det bäst att abortera fostren och kastrera.

Jag tror inte att ungarna blir missbildade. Men fortsätter man att avla på ungarna blir nog oddsen sämre.

Jourhemmet
5

Med ett så nära släktskap som mamma och son tror jag nog att det kan vara stor risk för missbildningar. Abortera och kastrera. Min åsikt är även att en sån ägare som låter detta ske ska inte ha några djur.

Jarlein
0

Tackar för era tankar och åsikter. Ska meddela honom om abortering och risken för missbildning på ungarna.

Vet inte hur länge honan har varit dräktig, en månad kanske? När blir de tjocka? Exet påstod att hon nu är tjockare än vid förra kullen.

Vi träffas ytterst sällan så har inte själv sett katten.

#6 Håller med dig.. Om man har djur skall man också ta sitt ansvar. Förstår inte att det ska vara så svårt att åka till veterinären..