Vad är grabben för färg?
Jag gick och blev med katt i julas och har länge funderat på vad han är för färg. Jag har fått höra från många håll att han kan vara både silvertabby och silvertigré, en del säger även att han är brunspotted.
Jag kan absolut ingenting om färger på katter. Så jag kikade lite på nätet, men det var rätt svårt, dock tror jag inte att han är tabby utan skulle snarare säga att han är någon typ av tigré efter som teckningen liknar mer "tigerränder". Kan jag ha rätt?
Någon som vet vad han är för färg? :)

Svårt att se på den bilden, men skulle gissa på svartsilvertigré.
Ser lite för ljus ut för att vara bruntigré, min ena katt Gert är bruntigre;
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#1 Lite OT, men Gert är ju en aning hm..rund. Det ska de ju inte bli av BARF.

Kastratpåsar och att katten är fet är inte samma sak.
Överhuvudtaget är det svårt att se på bild om katten är fet, det vet man bäst genom att känna på kattens hull.
Och det är klart att katter kan bli feta på BARF, alla katter oavsett vad de äter blir feta om de äter mer kalorier än vad de gör av med.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
TS: Som det ser ut på bilden är han tigré. Färg vet jag inte men min gissning var bruntigré (se nedan).
Någon som kan vara vänlig och förklara hur man ser att en katt är brunX, i jämförelse med svartsilverX eller silverX? Det är inom topic men inte exakt TS fråga, så passar på att ställa den ändå :).
Jag trodde att alla gråa katter med brunt runt nosen var brunX, så länge de inte hade röda strån på kroppen vilket skulle göra dem till paddor.
Jag har försökt googla men får aldrig fram en förklaring så jag googlar uppenbarligen fel (eller så finns det väldigt lite/dålig information om detta på internet).
X = tigre/spotted/tabby osv
1# - Okej tack, tycker bara han är en aningen brun på undersida av magen. ryggpartiet är silveraktigt.
Svartsilvertigré

Yes, svartsilvertigré är han. Det brunaktiga kallas rufism, en slags naturlig missfärgning kan man klassa det som. Fast det låter lite illa.
#4 Silver/smoke innebär att katten är vit i underullen. Smoke heter det om katten är omönstrad, silver heter det när katten är mönstrad.
Katten kan vara silver/smoke i olika färger men vanligast är svart, alltså svartsmoke eller svartsilvermönstrad.
Alltså: En bruntigrerad katt är brun/grå i underullen. En svart/röd/creme/annat-smoke/-silvermönstrad katt är vit i underullen. Så ser man skillnad på dem. Brunmönstrade (eller svartmönstrad är det egentligen eftersom svart är grundfärgen, men man säger brunmönstrad) finns i kalla och varma nyanser. På bild kan det vara svårt att skilja en väldigt kall brunmönstrad katt mot en svartsilvermönstrad katt med mycket rufism, men man reder lätt ut saken om man kan titta i underullen på katten.
Hänger du med? :)
#7. tack! Men tycker fortfarande det är lite komplicerat.. Var kan man läsa mer om detta?
#5 skitsnygg färg för övrigt. älskar silver.

#8 Tjaa, jag vet inte riktigt vart.
Men om du frågar på så svarar jag och andra så gott vi kan så kanske du får mer klarhet i det hela :) Jag kan även ge många bildexempel.