Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1743 ggr
Blue_Ice
0

Renrasig utan papper?

Hej!

jag undrar om jag har en renrasig kattl men som inte har några papper pga av hennes pappa inte är reg i Sverige men iaf så min fråga är kan jag regga henne som huskatt? Alltså skaffa huskatts bevis?

Kan jag isf ställa henne på utställninigar som huskatt?

OberonsMatte
2

I vilket land pappan är registrerad ska väl inte spela någon roll? Uppfödaren borde ha registrerat din katt iallafall, om allt hade stått rätt till.

För att ha framgång på utställningar bör en huskatt inte se ut som en raskatt.

Sajtvärd Katter iFokus

Jourhemmet
1

Om allt gått seriöst till så skulle din katt vara registrerad, gissar att du fick betala några tusingar för din huskatt.

"Uppfödaren" ljög för dig

Blue_Ice
0

Saken är den att det  inte är jag som äger katten utan en vän till mig. Men som jag vet så har hon köpt katten för 3000kr av en privatperson. Jag har själv inte hunnit se katten men hon hade ju en fundering om att villa ställa den som huskatt men som jag nu såg i det första inlägget så går det inte heller… Och hon är inte meddlem här på fokus pga av att hon inte har tillgång till dator. Så därför frågar jag åt henne.

Tack för svaren!

Mona22
1

Jag tror det möjligen kan vara en huskatt om de inte registrerat den. oavsett vilket land katten bor i kan den registreras. verkar vara en bortförklaring då min kulls pappa var registrerad i finland och bebisarna fick stamtavla.

Det finns några allternativ:

1 Antingen är inte katten den ras det påstås och kan därför ställas som huskatt

2 katten är rasen som de säger men föräldradjuren har avelsförbud eller har uppfödaren inte tillåtelse att registrera kull.

fråga uppfödaren varför den inte blev registrerad då det ska kunna göras endå. varför tog hon kullen på renrasiga djur om h*n visste att det inte gick registrera den?

Hoppas du får svar Glad

luxs
0

Smuger in en fråga som har med ämnet att göra - vad händer om man ställer ut och katten är för lik en ras? Kan man bli nekad bedömning?

OberonsMatte
2

#5 Nej, huskatter får se ut hur de vill, men jag skulle personligen inte vilja skylta med oseriös raskattavel på en utställning.

Här kan man läsa om hur huskatter bedöms och vad som kerävs för att få ställa ut dem:

http://royalcanin.se/katt/kattrelaterade-artiklar/stall-ut-din-huskatt/

Sajtvärd Katter iFokus

EddaM
0

Är katten för lik en ras så kommer det få fina bedömningar men antagligen inte blir BIS. Säger antagligen för på många utställningar är det inga andra huskatter med och då kan man få ett BIS utav den anledningen. Men det är ju inte så kul.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

pebb
0

Det är inga problem alls att skaffa ett huskattsbevis och ställa den som huskatt på utställning, sedan hur det går är ju en annan sak. Hörde en gång en domare säga det att den katt han utser är en som han skulle kunna se komma gåendes hemma på gatan. Och sedan givetvis att den är i bra kondition. Men om din kompis vill ställa ut så är det ju bara att testa!