Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3595 ggr
luxs
0

Kattunge mat

Kanske skulle gjort en tråd från början, med alla frågor. Men så gjorde jag inte så det blir min tredje tråd denna vecka.. Det kommer ju nya frågor hela tiden!

Jag är en relativt vet-girig person och har lusläst både detta och ett annat katt-forum och har väl börjat förstå grunderna gällande kattfoder inför hemkomsten av min nya kattunge!

Har förstått, och vill att det han ska äta när han flyttar hit är det han är van vid, men det han är van vid är whiskas blöt- och torrfoder. 

När jag kollat runt i affärer hittar jag inget whiskas foder för kattungar (bara en blötfoder-box som till hälften består utav foder med fisk i). Så jag antar att det är ett foder för vuxna katter han äter (mindre seriös "uppfödare", så det skulle inte förvåna mig).

Så nu till min fråga, ska jag fortsätta ge honom ett torrfoder för vuxna katter, eller ska jag byta ut det till ett torrfoder anpassat för kattungar? 

Vad gäller blötfodret har jag förstått att det är lättare att byta ut, då inehållet är ganska lika och enda skillnaden mellan ett blötfoder för kattungar och ett för vuxna katter är konsistensen, så jag har tänkt att lill-killen ska få mjau, som jag mosar och gör det lättare för honom att få i sig. 

Blötfodret ska han få som bas, men ska låta torrfoder stå framme då jag inte är hemma (ca 4-5 timmar två ggr/vecka) och andra kortare stunder.

Vet inte om jag ska ge det (enligt min uppfattning) dåliga torrfodret (för VUXNA katter) han är van vid eller om jag helt ska byta ut det, ev köpa båda ocg fasa över..

Vad tror ni är bäst?

förlåt för långt inlägg, hoppas någon orkar läsa!

IceJossan
0

Whiskas har kattungemat: Whiskas Junior. Ge det första veckan och fasa sedan långsamt över till bra foder, exempelvis Carnia Lynx, Eukanuba osv. Jag själv skulle aldrig kunna köpa Whiskas torrfoder just för att jag inte vill visa andra att jag köper det - det kan ju uppmuntra andra till att köpa det. Jag skulle hellre be uppfödaren om ett litet startpaket med mat Men bra att kissen ska få blötmat som bas :)

[Anunnaki]
1

Bäst är om du fasar över till blötmat utan spannmål och helst med enbart kött och köttbiprodukter. Ge gärna rått kött ibland, köttfärs, kycklingvingar, kycklingmage, kycklinghjärta. Hjärta är mest lättuggat. Men rått kött ska alltid ha svenskt ursprung.

luxs
0

#1 Åh då är det bara jag som inte lyckas hitta den alltså.. Vart inne på alla affärer här i närheten, både djuraffärer (som tack och lov inte säljer den!) och i diverse mataffärer, både större och mindre och ingen har haft whiskas junior.. Hur gör jag om jag inte hittar den? "Uppfödaren" har inget intresse om att ge iväg sin egen mat, den ska ju henne hennes katter ha.. ;-)

luxs
0

#2, ja blötfodret känner jag inte att jag har något problem med, han ska få äta mjaus blötfoder och har läst på lite om barf, så i framtiden hoppas jag kunna barf'a. Men nu i början vill jag veta hur jag ska lösa torrfoder problemet, vill utfodra min lilla kisse med det de få timmar jag är borta..

luxs
0

#2, ska väl tilläga att enda anledningen jag vill ge honom torrfoder nu är för att kattungen ska ha konstant tillgång till mat, och det är inte så fräscht att låta blötfoder ligga framme, blir ju dåligtTyst

BARFmycat
1

Du måste inte ha torrfoder framme bara för att du är borta, det är inte farligt för katter, ens små sådana, att vara utan foder några timmar.

Om du absolut känner att du måste ha torrfoder, skulle jag inte rekommendera annat än Carnia Lynx, Porta 21 Sensible och Wild Cat Etosha. De är de enda torrfodren på marknaden som är fria från spannmål, fisk, mjölkprodukter och socker.

Vad beträffar blötfoder rekommenderar jag Mjau, Bozita och Husse, sorter utan fisk. Äter kattungen blötfoder skulle det för katten vara bäst om du inte gav torrfoder alls, utan enbart blötfoder.

Du behöver inte oroa dig för att ge någon särskild kattungemat om du ger de här fodren, de innehåller allihopa tillräckligt med alla de näringsämnen den växande katten behöver, även om det inte står det på förpackningen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

luxs
0

Nej måste kanske jag inte gör, men kattungen är van att äta mest torrfoder i dagsläget, därför vill jag inte börja helfodra med blötfoder direkt (som han inte ens är van vid). Så därför ville jag ge hans mage de torrfodret han är van vid, och sen fasa över till ett bra blötfoder, för att sedan enbart fodra med det.

Har köpt hem mjau's blötmat, och hoppas att den lille magen klarar av det. Ingen sort med fisk eller kyckling i då jag läst om att det lätt kan framkalla allergi. Men kyckling är jag lite osäker på, hört utav ett flertal källor att det kan vara allergent i blötfoder-variant, men många ger ju råa kycklingvingar? Vad är skillnaden?

IceJossan
0

#6 Men Porta 21 Sensible innehåller ju potatis, vilket du kritiserat Orijen för att innehålla. Dessa är rätt lika väl, så då borde ju inte Porta 21 Sensible heller rekomenderas?

BARFmycat
0

Så bra då, det blir säkert jättebraGlad
Kyckling behöver du inte undvika, det är inte allergent. Det är däremot vanligt att katter är allergiska mot kyckling, för att det är ett vanligt fodermedel. Katter utvecklar allergi mot den sortens protein de utsätts för mest. Därför är det viktigt att variera maten så mycket som möjligt (men utan fisk och skaldjur). Bozita har även många bra viltsorter som ren, älg och kanin.

Alla spannmålsfria foder innehåller potatis, tyvärr. Jag har kritiserat alla tillverkarna för detta och Carnia har lovat att ta upp detta med tillverkarna. Men Orijen innehåller fler dåliga saker (lakrits och fisk) än Carnia och Porta 21, därför väljer jag de fodren framför Orijen/Acana/Taste of the Wild.

luxs
0

Okej, då förstår jag :-) Kan man byta mellan mjau och bozita bäst man vill, eller måste man fasa över så som med torrfoder?

Hade även en annan tanke, att inte fasa över från whiskas torrfodret till ett bättre torrfoder, utan att fasa över från whiskas torrfodret till blötmat, alltså succesivt minska ner på torrfodret tills katten äter enbart blötmat. Känns som en bättre övergång än att först behöva fasa från ett torr till ett annat och sedan vidare till blött..

Hur är det med det blötmaten, han äter idag whiskas blötmat.
Ska jag fasa över för att vara på den säkra sidan, eller är det så som vissa säger att man inte behöver fasa över med blötmat?

Jag tänkte nog köpa hem en box med whiskas junior blötmat som han är van vid och under tiden ge honom mer och mer av mjau, och mindre whiskas. Detta känns bäst eftersom att mjau sagts vara mycket bättre (själv inte kollat inehåll än), och vid en större förändring med ett mer högkvalitativt foder känns det bäst att vänja in den lille magen, så att han förhoppningsvis inte får bekymmer.

[Anunnaki]
0

Om katten har fri tillgång till torrmat hela dagen finns stor risk för att katten inte är hungrig när TS kommer hem och då ratar sin riktiga mat.

För en kattunge kan det kanske vara en bra idé att låta kattungen ha tillgång till lite torrmat framme som lunch för då hinner den bli hungrig tills TS kommer hem.

Ju förr man vänjer en kattunge med olika mat ju lättare är det att variera även när katten blir äldre.

luxs
0

Hela dagar här är 4 timmar, och då kommer han ju ha fått ha fått blötmat precis innan, så vill mest bara ha torrfodret som ett komplement medan han är liten och växer mycket, så att han kan gå dit och äta om han mot förmodan blir hungrig.

BARFmycat
1

Du kan byta som du vill. Ja, det är bättre att fasa direkt till blötfoder.

Jag ser ingen anledning att fasa över, jag har alltid bytt rakt av om katterna ätit av det nya fodret, har aldrig varit något bekymmer, om du vill kan du ju fasa om du har lite blötfoder av den sorten han brukar äta av hemma. Jag tycker du borde försöka ge det bättre blötfodret så snart som möjligt, en nackdel med whiskas är att många katter blir beroende av det och sedan är svåra att få över på bra blötfoder. Vore jag i dina skor så att säga skulle jag börja ge Mjau/Bozita/Husse så snart som möjligt.

4 timmar klarar sig katten definitivt utan foder, särskilt om du ställer fram det sista du gör innan du lämnar hemmet. Jag tycker inte att det finns anledning alls att ha torrfoder, om katten är hungrig och du är hemma är de ju bara att ge blötfoder, och är du inte hemma, så är det inte hela världen om katten blir hungrig när du är borta. Vet inte riktigt varför folk tycks tro att katter inte ska gå hungriga eller ha fri tillgång hela tiden, för det är verkligen ingenting som är naturligt för dem, ens som små och växande.