Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2561 ggr
pumakatten
0

Fet päls

Båda mina 6-åriga katter har efter flera års egen fin pälsskötsel fått ganska fet

päls som tovar sig vid svansroten. Eftersom de skött sin päls så bra

har jag aldrig behövt bada/duscha dem. Har försökt kamma och borsta

bort det men det går tyvärr inte.

Det innebär att de skulle bli livrädda om jag nu skulle försöka mig på att bada

dem och jag vill inte utsätta dem för det samtidigt som jag antagligen också

blir riven på kuppen.

Är det någon som har erfarenhet av hur man kan göra? Har någon lyckats

på ett bra sätt med äldre katter som skyr vatten…

Kinne
0

Puder som får dra åt sig det feta kanske? (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

IceJossan
0

Gå till en välsorterad djuraffär. Jag köpte ett slags puder till en katt med samma problem. Man strör på pudret, typ masserar in det, låter det verka nån timme och borstar sen ur det nooooga. Använda ett par, tre gånger i veckan. Katten ska även borstas utan pulver övriga dagar.

[Highonbluetomorrows]
0

Finns det något sätt att motverka det hela i stället för att bara behandla det, byte av foder etc? *nyfiken*

IceJossan
0

#3 Absolut! Orkade inte skriva så mycket ifrån mobilen bara.

TS: Vilket foder äter de idag?

BARFmycat
0

Har du bytt foder nyligen?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elshira
1

Jag vet tyvärr inte anledninge direkt, men jag tror säkert at foder kan vara en orsak. Vad ger du för foder idag? Har du som #5 säger gjort något foderbyte? Men vill bara ge ett alternativ till #2 förslag om pulver.

Det kostar troligtvis en ansenlig slant, men faktum är att potatismjöl fungerar alldeles ypperligt som torrschampo till både människa och djur!

Pudra på och massera in, och borsta sedan ur det. Jag tror inte det behöver sitta i särskillt länge (jag borsta ur det ur mitt hår på en gång), men du kan ju låta det vara i 10 min eller så utifall att ;) Dessutom gör det inget om det råkar blir lite kvar i hårbotten, det är ju inget farligt eller irriterande med vanligt potatismjöl!

Tanken med dessa puder är helt eneklt att de suger upp fettet och sedan borstar man bort pudret - med fettet!

Hakuna matata!

pumakatten
0

Tack för tipsen. Jag ska prova puder, har inte tänkt på det tidigare.

Osäker på om det är foder. Tycker jag har givit samma typ och sort i flera år.

Men i så fall har båda mina katter reagerat samtidigt på det och det verkar ju

lite konstigt.

Borde katter duschas/badas någon gång i sitt liv? Tycker själv det borde

kännas skönt att få pälsen ren och fin men det kanske bara är jag som tycker

det…Obestämd

Elshira
0

#7 Det kan räcka med att tillverkaren bytt recept (det händer ju lite då och då), så om du haft samma tillverkare länge och inte bytt foder (inte modell heller, utan samma smak osv) så tror jag mycket väl det kan bero på det! Prova att byta till ett annat foder och se om något ändras!

Om du inte redan undviker spanmål så rekomenderar jag varmt att köpa torrfoder utan spanmål. Men det enklaste sättet är nog att byta till blötmat, det brukar vara minst tillsatser och onödiga saker i dem. Kostar nästan mindre än ett bra torrfoder! Mjau och bozitas är de vanligaste märkena som håller hög kvalité, men det finns givetvis andra med!

Efter som att båda dina katter blivit lika påverkade så måste det ju vara antingen maten, eller miljön. Att de skulle få dålig päls båda två samtidigt av slumpen är nog en på mljonen… :P De kan ju få lite tråkigare päls på vintern, men då borde de ha fått det förr med tycker jag, det har ju inte varit så vansinnigt torrt och kallt den här vintern faktiskt (ingen längre tid i.af).

Hakuna matata!

BARFmycat
0

Jag tänkte mer att foderbyte till det bättre kan göra att katterna börjar avgifta sig, och då får de såna symptom som TS beskriver. Mina hade det i 1-2 veckor när jag bytte till BARF.

Personligen tycker jag väl att det är bättre att försöka behandla orsaken till varför det uppstod istället för att behandla utvärtes. Men gör inget drastiskt och se om det går över, utöver det är fläskkött och äggula bra för päls.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~