VARNING (känslig bild)!
Detta sprids just nu på facebook. Sprid gärna vidare…
Ytterligare varning. Det är alltså foto på en katt flådd katt.
Jag är tveksam till spridning av bilder med okänt ursprung. Här påstås även att människorna på bilden skulle plåga katten, när det lika väl kan vara så att katten har dödats (på ett humant sätt) för att ätas. Osmakligt tycker vi. Inget konstigt i andra kulturer.
#1 Jag tycker det är fel att plåga och äta djur, så oavsätt vad deras kultur säger om att äta katter så tycker jag att det är fel. Det finns inget humant sätt att döda någon.
Stackars katt! Sånt här vill jag inte se
Vill bara tacka #1 som skrev vad det var på bilden. Hade nämligen inte klarat av att se sånt ju nu.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Måste hålla med #1.
OM det nu är sant att djuret plågades, vart kommer då den infon från.
Då borde liksom den som sitter med den info vara den som lättast kan peka ut land osv.
Jag säger inte att jag tycker att det är rätt att göra sådär mot ett djur. Och jag kan inte förstå hur man kan stå där och le när man flår ett djur heller.
Men det känns bara som att risken finns att man sprider falsk info.
Är det inte en risk man får ta ut i fall att det är äkta? Om det är äkta och sant, då är det ju viktigt att få tag på dom. Om det inte är äkta, inge större skada har skett. Ska man ignorera det eftersom, det kanske inte är äkta? Men om den lilla ynka procent chans att det är äkta, då är de på frifot och går på nästa och nästa och nästa djur. Jag själv tycker inte att det är en chans värt att ta. Plus att de leer och skrattar så gött me deras fula trynen när de håller på att flå och sånt. Bara det är läskigt. Tänk om katten levde… Och sånt sker ju påriktigt överhuvudtaget.
Ajja, jag accepterar inte sånt, även om det är en 0.1 procent chans att djuret har levt när de gjorde det - inget som jag själv tänker ta.
Det är upp till var och en vad man gör med länken!
#5 Ingen skada skedd förutom att ha pekat ut dom som djurplågare i hela världen.
Jag tycker bilden är hemsk, och jag tycker det är sjukt att dom ens har ett leende på läpparna.
Jag sprider mer än gärna bilder hur det går till vid pälsfarmar osv för då kan man få folk att förstå vad som pågår. Och finns det ett fall där man söker efter en person som misstänks för djurplågeri så visst.
Men den här bilden?
Varför sprida runt en sån hemsk bild som kommer få dom flesta att må dåligt pga risken att det kanske är sant? Borde den inte kunna komma från en mer säker källa då t.ex? Om dom ens är misstänkta för något brott vill säga.
Det kan ju vara som #1 säger. Inget konstigt i vissa kulturer.
Det har man ju fått höra via vänner som varit utomlands. Där katter har ännu sämre värde än i sverige. Där det inte är konstigt att gå ut mitt på gatan och slå ihjäl en katt. Det är hemskt, men vad kan vi göra genom att sprida en sån bild? Med eventuell falsk info?
Jag gillar allmänt inte att sprida en bild och säga att en människa gjort "si och så". Utan mer än en okänd människas ord på det, samt en bild.
Herre gud!!! Det var det hemskaste jag någonsin sett!!! och jag har kollat på djurpolisen på animalsplanet och har sett massor av hemska fall men ingen så hemskt som detta!!! stackars katt

Jag förstår inte att de ler och skrattar!!!!

Poängen är ju att vi inte vet om de har plågat katten eller inte. De hängs ut som djurplågare över hela världen när kanske allt de har gjort är detsamma som slaktare i Sverige gör mot hundratals djur dagligen.
Jag skulle vilja påstå att denna katt har utsatts för lidande medvetet.
Som ni ser så hänger katten i en snara runt halsen (istället för att bara flås liggande på en bänk eller liknande som går alldeles utmärkt med alla andra djur).
Detta gör man för att katten (och hundar med för den delen, behandlas på samma vis) ska resa ragg när man flår den vilket de inte gör om man dödar dem först. Och varför vill man då det, jo såklart för att skinnen blir finare och fluffigare (pälsen fastnar alltså mer eller mindre i rest postion när skinnet avlägsnas)…
Innan man hänger upp djuret (eller sätter fast det i snara ståendes - fr hundar) brukar man slå det, antingen tills de blir i princip förlamade eller med brutna ben att de inte kan göra motstånd, eller bara tills de blir riktigt groggy. Även detta tyder bilden på efter som katten blöder från näsa/mun.
Så JA, katten på bilden har med största sannolikhet plågats till döds - medvetet.
Hakuna matata!
#8 Uppenbarligen har de plågat katten, eftersom den är död. Självklart är det inte kul för dem att bli anklagade som djurplågare, men eftersom de har tagit livet av katten, och eftersom den blöder ur nosen, så är de djurplågare. Att vi i Sverige gör likadant med djur för att äta dem är precis lika hemskt.
Det är inte alls uppenbart att de har plågat katten. Att ett djur är dött betyder inte att det har plågats. Veterinärer dödar djur hela tiden, men de anklagas sällan för djurplågeri pga. det.
För allt vi vet kan katten ha blivit påkörd av en bil vilket orsakat blödningarna, sedan har katten dött av sviterna eller avlivats av någon av humana skäl.
Jag vill bara mana till eftertanke och källkritik. Allt är inte vad det ser ut att vara.
#11 Sant att katten kan ha blivit dödad av andra orsaker. Men det är lätt att anta att det är killarna på bilden som har dödat den.
Källkritik är bra, det håller jag med om. Reagerade bara på att du skrev i #1 att de kunde ha dödat katten för att äta den, och det tycker jag inte gör det mer okej.
Och angående att katten flås hängande. Jag vet att det kan göras pga. de anledningar som angetts, men jag känner många jägare som flår djuren hängandes och de djuren är såklart stendöda när de hängs upp. Det handlar helt enkelt om hygien och att minska nedsmutsningen av pälsen, men främst av köttet. Hängandes vidrör djuret ingen annan yta än tråden det hänger i. Liggandes på en bänk kan päls och kött kontamineras via bänken.