Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4033 ggr
Exoticas
0

Hjälp med ras val!

Jag och min sambo har länge funderat på att skaffa katt, nu har vi bestämt oss och kommit fram till att vi ska ta det steget och skaffa en kisse eventuellt två.

Men eftersom att båda gillar väldigt olika sorters katter så tänkte jag be om hjälp med lite ras val.

Jag gillar:

En busig katt
Liten i storlek
Mönstrad på ett eller annat sätt (färg eller teckning är inget viktigt)

Han gillar:

En stor katt
Gosig
Lat
Långhårig

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

DeniceP
0

Jag tipsar alla om Maine Coon, hanarna kan bli enorma, men herregud vilka katter det är! Så personliga och sociala en katt bara kan bli!

har de väl fått för sig att en viss sak ska vara på ett visst sätt, går de helt enkelt inte att övertyga om annat.

De är underbara katter som alla borde ha! Riktiga livsnjutare som vill vara med och hjälpa till med både disken och städning.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Highonbluetomorrows]
0

Du hade kanske gillat en bengal: smäckra, korthåriga, livliga, stor aktivitetsnivå. Eller en fin huskatt, gärna en hemlösing så kan man rädda ett liv eller två ;).

Din pojkvän hade nog snarare passat som ragdoll- eller perserägare. Lite lugnare katter som helst håller sig på marken eller i famnen, även om givetvis även de gillar att busa och hitta på hyss.

Maine Coon eller norsk skogkatt är annars medelstora till stora katter (coonisar kan bli gigantiska) som är lite mellanting i aktivitetsnivå. Rent generellt då.

Exoticas
0

Maine coon, så enorm att katten kommer att äta upp mig haha!

Bengaler har jag väldigt svårt för och jag vet inte varför =/

Vi har funderat på Perser och Ragdoll har jag funderat på för något år sedan, men insåg att jag är en korthårs tjej. Nu kanske det blir aktuellt då han vill ha "en stor fluffig katt" som han beskriver det!

/Josefin

LaSadie
0

Norsk Skogkatt :) Mina är inte hysteriskt stora som coonisar kan bli, våra flickor är i fem kilos klassen. Har en lat lady som inte verkar ha förstått konceptet med att leka, hennes dotter som gillar att busa lite mer, sen har vi två "kattungar" (dom är ett år men kommer förbli kattungarna ett bra tag till) som busar järnet med varandra. Nu ligger latmasken och lillkillen bredvid mig och det är så mysigt =D

[silkesnosen]
0

Hm Norsk skogskatt, kan vara den perfekta kompromissen! Långhårig, med lagom fart under galoscherna….Kanske ska ni kika på Sibirisk katt också:)

annzoo
5

Jag är nog lite negativ men ni borde prata ihop er mer. Om ni ska köpa en katt eller 2 tillsammans så bör ni vara överens om vilket hårlag, aktivitetsbehov, storlek mm den blivande katten ska ha. Ett katt lever ju ganska länge.

köper ni 2 ska deras aktivitetsnivå vara lika.

JosefinGothe
0

Jag tipsar också om Maine Coon! Helt underbara kattter som vill vara med på allt hela tiden, och blir en riktig familjemedlem.

Min kisse kommer och hälsar vid dörren varje dag när man kommer hem, och han är garanterat mer busig än lat. Tar gärna ett dopp i vattenskålen då och då eller sitter med innanför drapperiet i duschen!

Om man söker en katt med personlighet, skaffa en Maine Coon! :D

//Jossan

[Emma--]
0

eftersom du skrev att du tidigare funderat på perser, vad tror du då om exotic istället? :) Sen är jag själv smått förälskad i brittisk korthår :P Och devon rex, cornish rex men då blir det långt ifrån vad din sambo vill. Små aktiva korthåriga katter.

[MonEnil]
0

En exotic verkar vara en bra medelväg för er. Den är både korthårig och fluffig på en gång, varken stor eller liten. lat när den vilar och busig när den är på lekhumör. Den är gosig och finns ofta vackert mönstrad.

LaSadie
1

Varför inte en långhårig britt om ni inte vill ha en NFO :) Pälslängden är inte godkänd inom Sverak men inom andra förbund är den godkänd, kanske en korthårig britt och en långhårig =D

[silkesnosen]
0

britt hör ju till de lugnare ju..hmm, men kan ju finnas ett piggare exemplar"!

LaSadie
0

Det jag har hört så är det inte jättelugna. Skogkatter (utan s i mitten) ska vara lugna med, men vi har tre pigga och en lugn så det är såklart personligheten hos katten som avgöre mer än rasen anser jag.

[silkesnosen]
0

Norsk skogskatt(med s ;) ) är ju lite av en mittemellankatt.

LaSadie
0

Eeeh, alltså en långhårig huskatt menar du. TS ville ha en raskatt.

[silkesnosen]
0

Hm rent språkligt, så stavas sammansatt ord med s emellan, men sedär…ett undantag alltså säger blivande svenskläraren ;)

[Emma--]
4

#15 Hur naturligt det än blir för oss svenskar att sätta ett s där så heter det skogkatt :P

LaSadie
4

#15 Ja kanske det, men rasen Norsk Skogkatt stavar utan s mellan orden.

[Ai-chan]
1

Norsk Skogkatt är det. "Norsk Skogskatt" är långhåriga huskatter där de tror att de är av rasen Norsk Skogkatt.

[silkesnosen]
1

hhah…jag biktar mig och kryper till korset….hahha.. Viktigt med semantik :P

Supinesophie
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tipsar Balines. Väldigt sällskapliga katter och väldigt intelligenta. De är semilånghåriga och otroligt vackra katter. Haken är väl att de oftast inte säljs som ensamkatter samt att vissa individer är väldigt pratiga och uppmärksamhetskrävande (en kattkompis tonar dock ofta ner detta).

Min balines Pysen (på bilden) är väldigt gosig och mysig men han tycker samtidigt om att busa till det ibland. Hans kompis är en Siames som är en syskonras. Det sägs att balinesen är lugnare än siamesen/orientalen och för mig stämmer det.

OberonsMatte
2

Angående de norska skogkatterna med stamtavla så heter rasen Norsk Skogkatt (utan s) i de länder som behållit rasens norska namn, som i Sverige, och Norwegian Forest Cat i de länder som valt att istället använda dess översatta engelska namn.

Inte konstigare än att Ragdoll heter Ragdoll (och inte Trasdocka) i Sverige.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaybrew
0

De som annonser ut Norsk SkogSkatt ska sorteras bort då dom inte vet vad dom håller på med och är oseriösa blandras utan stamtavla = huskatt för dyra pengar och på sin höjd kanske avmaskade. Så Dom ska man passa sig för helt enkelt.

/Fridaybrew

Moast
0

Jag tänkte på norsk skogskatt, gosiga, långhåriga, fins häftiga teckningar, kan bli stora…Glad

Fridaybrew
2

Inte garanterad då skog(s)katt är huskatt!
Du kanske tänker på norsk skogkatt möjligtvis?

/Fridaybrew

Eine
2

German Rex är härliga korthårskatter.Öppna positiva,lekfulla och keliga.

Jag tycker ni ska ha 2 katter så får ni varsin och katterna får sällskap av varandra. Kastrera tidigt så slipper ni raskorsningar och pisserier här och där.Flört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

zoolatri
0

Om ni kan tänka er två katter från början , varför inte välja ut en ras var?:)

Ixectrona
2

Men vilket tjat… en bokstav hit eller dit? Och det hör ni från en (i vanliga fall) överdriven språkpolis. Tjugofem svar och drygt hälften handlar om bokstaven s. (Och nu är jag inte mycket bättre, innan någon påpekar det.) Om man har en Sphynx och skriver/råkar skriva Sfynx istället, eller en Abessinier och råkar skriva Abbessinier, är de katterna då automatiskt huskatter/blandraser? Såklart inte. -.-

[FruStein]
0

Har ni barn? Tänk på att en katt kan leva i 15-20 år och om några år kanske ni ångrar er om ni väljer väldigt aktiva katter?

Fridaybrew
10

Det tjatas för att det behövs tjatas, då det är nya människor som trillar in hela tiden. Som inte verkar ta till sig informationen.

Med S = huskatt

Rätt stavat = raskatt med stamtavla

Rätt stavad utan stamtavla = huskatt

S kan inte likställas med stavfel eller liknande då det finns en existerande felaktig uppfattning om vad rasen heter, samt utnyttjas av oseriösa kattförsäljare som argument.

Med s så syftar man helt enkelt på huskatt som egentligen skall kallas huskatt. därmed är det ej ett stavfel.

/Fridaybrew

Eine
1

TS Lycka till med era val.Låt hjärtat bestämma!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[sakring]
0

# 27 Har du sett alla annonser på blocket om norska skogSkatter?

jenay
0

exo el per rek jag dig väldigt god ras.

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skaffa er en La Perm En bra lagom ras som dessutom inte fäller.

Finns i alla färger och mönster.Med och utan maskning.

Stolt ägare till tre La permer

teachingbirds
6

Nån annan har redan sagt det, men jag tycker att det tål att upprepas:

Om ni skaffar olika raser, tänk verkligen på att de gärna ska ha samma aktiveringsgrad, för att få ut nånting av varandra. Tex inte en Siames och en Ragdoll. En jätteaktiv och en lite slö är inte världens bästa kombo. Katterna kommer förmodligen bli mycket nöjdare med varandra om de kan umgås på samma villkor! :)

line84
5

#31 Det är massa huskatter. Inte en enda seriös skogkattuppfödare skulle skriva skogSkatt!

Exoticas
7

Vi har bestämt oss för att ta en eller två omplacerings katter, ras och sånt får vi faktiskt se sen när vi hittar någon som behöver ett akut hem! =)

/Josefin

Supinesophie
0

#36 Vad kul! Min mamma och hennes sambo tog två omplaceringar när de skaffade katt. En siames och en oriental som var bästa kompisar. De har inte haft några problem att anpassa sig till ett nytt hem trots att den äldsta är 7 år gammal.Glad

Exoticas
0

Det känns bättre så, jag ska ju alltid rädda alla djur överallt så att rädda katter blir nog bäst det också. Annars kommer det nog sluta med attvi sitter med två katt ungar och 1 eller 2 omplacerings katter också!

/Josefin