Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1091 ggr
luxs
0

Id-märkning

Hej, skrev in lite frågor igår, och eftersom jag fick bra svar då tänkte jag fråga nu igen när ny dykt upp. Får snart hem min lille katt och id-märkning står högst upp på "att-göra"-listan. Nu är frågan om vilken typ man ska använda. Jag är inne på chip, då det är något som kommer kunna avläsas livet ut. Men det syns ju inte.. Är polis-stationer medvetna om chip-märkning och kollar detta om ingen öron-tattuering finns? Hur stora är chansen att hans chip upptäcks vid ev försvinnande? Katten kommer vara inne så jag hoppas självklart att han aldrig kommer bort, men man vet ju inte vad som händer vid en utepromenad eller om någon är slarvig i dörren.. Oj vad jag är nervös redan innan!

MonicaLagerquist
1

Jag skulle chipp märka katten omgående eller rättare sagt jag skulle se till att det görs vid andra vaccinationen och den görs ju ett par dagar innan katten flyttar till dig av uppfödarens veterinär.

Sen kan du om du tycker det behövs tatuera hans öra i samband med kastrationen när han ädå sövs.

Polisen ska kolla chipp men tyvärr så görs det väl inte alltid men kommer katen bort så kan du i vart fall bevisa att det är din katt om den är chippad.Annasr är det ju väldigt svårt.

Har du kollat upp med försäkring till lillkatten?

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
1

ID-märk med hip och sedan precis som monica säger ID-märk med tatuering då kattn sövs för kastrering. Man måste söva katten då man ta öronmärkning, de behöver man inte vid chipmärkning i nacken.

Sedan oavsett märkning glöm inte att skicka in papprena för att registrera de nummret på dig annars är det omöjligt att katten hittar hem om den försvinner