"Vanlig bondkatt".
Det är inte något som gör att en bondkatt är en "vanlig bondkatt", tvärtom så skiljer de sig från varandra mer än någon annan ras (eftersom det enda som definierar dem är att de är just en icke-ras).
Det finns ju inte att raskattägare skulle säga att de hade "en vanlig ragdoll", "en vanlig skogis" etc, trots att dessa ju är rätt vanliga idag. Vanliga svenssons har råd med raskatt idag, det är inte exklusivt för någon societe.
Så. Du har en huskatt! En unik och fin sådan. Inget "vanligt" med den :D.
Kan säga att jag använt uttrycket flera gånger själv, men man får vara lite uppmärksam på sitt språk gällande detta som allting annat. Att säga vanlig bondkatt är som att säga att bondkatt = vanlig och vad är då inte vanligt? Raskatt? Raskatt = exklusivt.
Vanlig är tråkigt och dåligt, exklusivt är fint och roligt.
Så. Var stolta över era UNIKA HUSISAR.
Om det inte var för att min pappa är allergisk mot huskatter/bondkatter (och tycks endast funka bra med ragdolls samt birmor) så hade vi skaffat söta huskatter från ett katthem. <3
Jag är också lite allergisk mot det uttrycket. Dessutom verkar det ofta vara samma personer som då anser att man sitter på höga hästar som har raskatter och tror att man själv tycker är lite finare. Själva uttrycket "vanlig huskatt" nedvärderar ju huskatterna om något.
Min Alfons är en "vanlig bondkatt". Men han har ju så många spännande raser i sig. Tror att han blandannat har Maine Coon i sig. Han är så stor och VACKER!
Man säger "vanlig huskatt/bondkatt" för att det är just den vanligaste katten i Sverige. Mycket vanligare att man har hus/bondkatt än raskatt, så därför säger man så. Inget konstigt för mig.
Håller med! Många säger vanlig huskatt, finns det ovanlig huskatt också? eller vad menar dom?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag tycker att just ordet "vanlig" låter lite negativt. Alltså man säger "Äh, bara en vanlig bondkatt/huskatt". Om ni förstår.
Det låter nästan som man ursäktar sig med att man har en bondkatt.

För mej har inte "vanlig huskatt" dålig klang. Men varför säger man att jag har en raskatt istället för att säga vilken ras det är? Ordet ras ses hos många som att det är något fint och dyrt vilket gör det mera värt. Det skapar också en klyfta mellan hus- och raskatt.
Det beror väl lite i vilket sammanhang och hur man uttrycker det. Vet att det finns dom som säger att dom vill ha en vanlig katt, och menar då en huskatt. Sen kan jag tycka att det låter lite tråkigt när någon säger att dom "bara har en vanlig huskatt" för det är ju inte så bara :)
Har tre stycken "bondkatter" som jag säger… har faktiskt aldrig haft någon annan katt en just "bondkatter"…

Jag brukar kalla mina bastarder men jag drar ingen dålig parallel med det
Utan snarare kopplar jag ihop det med "Inglorious bastards" där dom spöade nazister ;p
Tycker vanlig bodnkatt låter konstigt, då alla är olika
Ingen är den andra lik
det är det jag gillar med dem att man kan ha vilken färg som helst. och ingen kan vara lik den andra..
Hehe ja bondkatter är unika på alla sätt och vis, eftersom dem finns så alla dess färger, pälstyper osv, så är ju alla unika ;)
Fast det är ju raskatter med men ändå ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller med om att det i vissa sammanhang får en negativ klang. Inte alltid kanske, men när man får känslan att någon ursäktar det faktum att de har en huskatt. Tycker också det är lite trist när folk känner att de måste "försvara" det sig genom att hävda att katten "har lite skogisblod i sig" osv.
Menar, okej, ibland är det ju relevant och kul, t ex har vi en perser/huskatt hemma. Men äh, jag vet inte hur jag ska förklara, men det känns som om man vill säga att "10 procent mainecoon" är finare än att "bara" ha en okänd korsning.
Min är en huskatt, punkt, varken vanlig eller ovanlig. Och inget mainecoonblod eller någonting..! 
Det finns inga vanliga katter oavsett om de är raskatter eller huskatter. Själv säger jag att jag har två huskatter och två britter.

Jag har 3 husisar och jag har sagt att jag har vanliga bonnkatter. Inget jag har tänkt på. En annan fördom jag har hört nu e att vissa inte vågar skaffa bonnkatter för de är så vilda så de river stället. Blev lite paff när jag hörde det nog för mina kan vara vilda men inte värre än andra
Ja håller med, många tror att bondkatter är vilda och massa sånt. Jag har en egen bondkatt och har hört att många som inte ens har träffat den har sagt att den är GALEN och kommer hoppa på ben och sånt. Visst lite lekfull är den väl men det är ju alla katter!!
Jag tycker nog att huskatt låter mer positivt än bondkatt.
Jag har en hel go huskatt. Men jag säger nog att jag har en vanlig huskatt. O facktiskt låter de nog lite nervrderande nu när jag tänker på de.
Så jag ska sluta säga så. Jag har ju ingen" vanlig schäfer" tex.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Huskatter är inte vildare eller stökigare än någon annan "katt"…
Har en huskatt på 4 månader tror jag… man kna göra vad som helst med honom och han har aldrig klöst mig när jag burit honom… aldrig..
man kan gå och bära på honom hur länge som helst! URRR SÖÖTT
#19. Och när vi ändå talar om hundar. Ingen hundägare säger att de har en "vanlig blandras" haha, trots att blandrashundar också är jättevanliga idag. Just för att många inom hundvärlden erkänner att raserna är olika, att genetiken är ett lotteri och att en blandras därmed sällan blir den andre lik. Tvärtom anser blandraser i hundvärlden vara väldigt unika, och med viss rätt faktiskt.
Inom kattvärlden är det som att huskatt = bondkatt = katt som jagar råttor på bondgårdar = OCH ALLA ÄR LIKADANA, givetvis. Jag hade velat se min perserblandis (dvs huskatt) fånga en råtta i alla fall… Underbar katt men någon jägare är han absolut inte ;). Och min hittekatt, som trots att vi gått ut i sele i flera veckor fortfarande är RÄDD för att vara utomhus.. ja… han hade nog klarat sig bra som frigående råttjägare också.. eh.. hehe
Och inte ska jag väl JAG smutsa ner min vackra päls, kraouuw.

Frågar någon vad det är för katter jag har så säger jag att de är huskatter, och ska jag specificera närmare säger jag tre bondkatter och en gatukorsning.
Huskatt är ett bra ord, men det täcker ju liksom in allt från den där katten som hade varit renrasig om dess uppfödare bara fixat pappersarbetet till en katt vars förfäder kom hit för 2000 år sedan och inte har en gnutta påbrå utifrån sedan dess, och det jag är uppvuxen med är att namnet på en huskatt utan raskattpåbrå här i Sverige är just bondkatt så det är vad jag använder.
Eller ja, jag kan ju inte säkert veta att de tre är renrasiga bondkatter så att säga, men det finns ingenting i deras utséende som pekar på något annat i alla fall, och inte heller det jag vet om bakgrunden till två av dem.
Fjärde katten har ganska synligt påbrå från något med rundare huvud, mindre öron, kortare nos, knubbigare kropp och fluffigare päls än vad rena bondkatter, men jag vet ju inte exakt vilken ras och hur långt bak, så då blir det gatukorsning. Ganska passande med tanke på att hon är född i en koloni med hemlösa katter i Göteborg dessutom 
Jag tycker inte att frasen "vanlig bondkatt" i sig är någon fara med, vissa använder den precis som huskatt, dvs räknar även in blandraser, andra har ingen aning om att katter kan vara utan raskattpåbrå utan tror att en bondkatt har så många raser blandat i sig att man inte längre ser vad som är i den, och i det fallet behöver det inte ligga något nedvärderande i det utan det är helt enkelt en beskrivning på katten. Beror ju på tonfall också såklart, men ja.
"Bara en bondkatt" däremot… det är nedvärderande 
Ordet bondkatt i sig ser jag inget illa med överhuvudtaget, det är ju den bakgrunden våra inhemska katter har oavsett var de bor idag, de levde på gårdarna på landet. Börjar man se något dåligt med det, då kanske man ska ta sig en titt på vad man har för syn på oss som bor på landet egentligen, och speciellt de som driver lantbruk.
#21 Min ena bondkatt är jättelat, haft henne lite mer än 1 år, hon är 14 år iår, inte sett henne fånga någonting (mer än leksaker möjligen) :P Medans min andra bondkatt fångar det mesta: möss, småfåglar, ödlor mm…
Ok, min katt fångar ganska mycket möss, men inga fåglar. men det beror nog mycket på att vi har en skog precis bakom oss och där finns det MYCKET möss så är ganska tacksam att han fångar för annars så skulle det nog gå ganska mycket mer möss på vår tomt.
Fångar kanske möss men visar dom aldrig då vi har hittat dom bakom huset osv.
# 23 Men om hon är 14 år så är hon gammal inte lat.
#25 14 år är inte "gammal" plus att hon alltid har varit sån, enligt förra ägarens dotter (förra ägaren dog)
#26 14 år är nästan 75 människoår, så nog skulle jag kalla det för gammalt :)
#27 Medelålders i kattvärden skulle jag säga:) En katt börjar ju inte räknas som "gammal" förren den fyller runt 10 år:)
Men hon är inte lat kan jag säga direkt. Full fart inomhus :P
#28 Säger emot digsjälv där syrran. "En katt börjar ju inte räknas som "gammal" förren den fyller runt 10 år", och din är 14 alltså räknas hon som gammal. Och så skriver du i inlägg 23 att hon är jätte lat, nu skriver du att hon inte alls är lat? hjälp mig här lite, hur menar du nu? 
Bondkatt finns ju inte…… Såvida det inte är en katt som bor och lever som en bonde. OCh de är förresten ett utdöende släkte de med. HUSKATT heter det. Om vi börjar med att bannlysa ordet bondkatt, så är vi på god väg att höja kattens status. För finns det bondkatter, så finns det vildkatter och de finns inte heller. Förutom Lynx Lynx.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#29 Skrev gammal inom "", alltså inte gammalgammal, utan lite över medelålders ;)
Skrev att hon är lat som inte jagar fåglar, möss mm men busar gärna. 2 olika saker :)
#30 Bondkatt = blandraskatt, huskatt = blandraskatt, samma sak.
Kanske beror lite på vart man bor med, men här där jag bor säger vi både huskatt & bondkatt (för det mesta bondkatt) till blandraskatter.
För att höja statusen, så försöker ju alla som har ett seriöst tankesätt när det gäller katter att få bort uttrycken bondkatt och vildkatt. Droppen urholkar stenen.
#32 Anser att man är lika seriös om man säger bondkatt som huskatt
NEj enligt mig och många andra, så är det inte förenligt med förhöjd kattstatus att använda det ordet. Såvida du inte har riktiga bondkatter, dvs att de bor hos en bonde? Du har två huskatter. Punktum.
två utav mina "bondkatter" jagar, möss, fåglar och ekorrar mest… och säkert en del mer vi inte vet om…
#34 Jag kommer alltid säga bondkatter i alla fall. Anser inte att det ger sämre status i alla fall. Är uppväxt med det ordet just på blandraskatter. Så ser inget fel med att säga det.
Nej mina katter har aldrig bott hos bonde, en är omplacering, hittekatt ifrån början, den andra är köpt från privatperson.
Tyvärr, så är ju det att ständigt såga oss som kämpar för katters status vid fotknölarna att hänga fast vid gamla ord som inte är riktiga.
Jag har 4 huskatter och är stolt över dem.
#37 Ingen har sågat det. Det är bara ren gammal vana. Plus att det beror vad man är uppväxt med att säga.
Det är så med många andra ord och saker med.
Katten förändras ju inte för att du säger huskatt istället för bondkatt? Katten är ju fortfarande den samma.
Jag har 2 bondkatter och är stolt över dem. Spelar ingen roll om jag börjar kalla dem huskatter istället, dem är ändå dem samma.
säger aldrig "vanlig" bondkatt då ingen katt är den andra lik, ingen katt är "vanlig".
Däremot använder jag ordet bonnkatt och det är inget jag planerar och ändra på sålänge folk vet vad jag menar. Och för den delen så säger man inte bondkatt för att den lever på en bondgård utan för att det förr var väldigt vanligt med just den typen av katt på bondgårdar (alltså katter utan stamtavla) som möss- och råttfångare. Innan det blev vanligt med katter som sällskapsdjur rent allmänt. Det är i alla fall den versionen jag har fått. Katter var arbetare på gårdarna och "tjänade" sitt upphälle med att hålla gården fri från möss och råttor.
bondkatt är kanske lite ålderdomligt att använda men och andra sidan tycker jag inte huskatt låter ett dugg bättre.
Vart kommer ordet huskatt ifrån? lite nyfiken bara
haha leker lite med orden… Bondhund är ju rätt nedsättande. likaså säger vi ju inte Hushund. OCh det är en jädra skillnad på ett ryggskott och ett nacksott. Nä, det är det inte!!!! Fast vi säger nackspärr… vi säger inte ryggspärr, fast det är precis samma sak fast på två olika ställen.
OCh jag är för att få folk att ändra på felaktiga benämningar. Hur många här retar sig inte på folk som använder ordet data i stället för dator? Likaså folk som använder det krångliga ordet sterilisera i stället för att säga kastrera.
Tycker huskatt låter mycket bättre. Bondkatt tolkar jag som råttfångande utekatter, och det passar inte in det minsta på mina två katter i alla fall. Passar det för andra så får de gärna säga bondkatt, det blir inte automatiskt mer status i ett ord för att det ändras (tänk städare/hemvårdare/lokalvårdare - alla är lika lågt ansedda eftersom de betyder precis samma sak).
DÄREMOT. Om folks attityd mot "bondkatter" ändras positivt samtidigt som de börjat kallats för huskatter i stället, så hade ordet huskatt getts den nya, högre aktade, innebörden. Så sanningen är Hawknest, att det ändå inte spelar någon större roll =/.
Ordet huskatt kan dock få folk att associera katten med hus, dvs "hem" och "inne" snarare än en bondgård (där katter oftast går fria, sover i stall etc). Så visst kan man uppmuntra folk att använda ordet huskatt, för att ändra synen på katten. MEN bli inte ledsen om de inte gör det. För det spelar tyvärr inte så så stor roll ändå.
#40 Jag bryr mig inte om man säger "data" eller "dator". Små detaljer som man inte behöver bry sig direkt, handlar om dialekt i den frågan tror jag.
Sterilisering och kastrering är ju två helt olika saker
Huskatt & bondkatt är inte 2 olika saker 
Bland hundar säger man blandrashund, varför inte säga blandraskatt då?
Nej nu drar jag mig ur, leder inget vart ändå.
Jag är i alla fall inte sämre kattägare för att jag säger bonnkatt/bondkatt istället för huskatt 

#37 Vem är du att bestämma vilket namn som passar bäst att använda?
Förr hette det städerska nu lokalvårdare men statusen är inte högre för det. Det gäller även katter. Statusen hänger inte på namnet.
Enligt försäkringsbolaget Agria så klassas endast katter som bor på en bondgård för bondkatter, övriga är huskatter, blandraskatter samt raskatter.
#44 Konstigt. Huskatt/bondkatt är ju samma sak som blandraskatt
#44 okej konstigt för de har en artikel som heter renrasig katt eller bondkatt och där använder de bara ordet bondkatt i början sen går de över till benämningen huskatt. Fast och andra sidan kallar de bondkatten för en ras oxå så jag skulle inte sätta mkt slantar på vad Agria säger.
#46, rolig iakttagelse ^^
# 45 Nej enlig Agria så finns det blandraser och det vill de veta. Om exemplevis en katt har en mamma eller pappa som är exotic eller perser eller scottish fold. Då gäller nämligen inte vissa klausuler i försäkringen. Det är vad som enligt dem är blandraser när man vet ursprunget.
SPelar inte så stor roll vad men säger, det tycker jag också handlar om dialekt och vana som man är uppvuxt på. Har en bond/hus katt, vet inte brukar säga både och. 14 på en katt tycker jag är sådär gammalt. Mina kusiner har en katt som är 19 nu och DET tycker jag är gammalt.

Som jag har skrivit högre upp är inte huskatt och bondkatt samma sak där jag är uppvuxen. Eller ja, man använde inte ordet huskatt, men det har ju en formell betydelse som inte helt täcks av det bondkatt betyder där.
Som jag använder orden:
Huskatt = alla katter som inte är reggade som raskatter.
Bondkatt = en svensk huskatt utan raskattpåbrå. Kort sagt den kattyp som utvecklats här under 2000 år och som europén bygger på, den vars ursprung är just som råttfångare på bondgårdar.
Blandraskatt = ja det säger ju sig självt.
Med andra ord är både bondkatter och blandraser huskatter, men två olika typer.
Och som sagt, vad är det för fel med att säga bondkatt? Är det något fel på bönder? Tack så väldigt mycket i så fall, jag är tydligen mindre värd än alla "fina" människor med ädelt stadsfolksblod i ådrorna, och gud nåde mig om jag kallar morfar för något annat än lantbrukare, trots att han inte använt det ordet själv i hela sitt liv. Eller?
Var stolta över katterna och deras ursprung istället, att inte erkänna var de kommer ifrån, det är nedvärderande om något.
ordet bondkatt gör att statusen inte höjs
#51 Tror personligen inte att statusen höjs om dem kallas huskatter heller:)
Inget fel på bönder. Är ju sambo med den skogsbonde. MEn det är ju märkligt, att ingen från föreningarna för hemlösingar vågar gå in här och propagera för ett korrekt uttryck. Vi jobbar stenhårt med att ta bort ordet bondkatt eftersom det inte finns. Tydligen så bryr sig inte föreningarna om en så pass viktig sak.
#53 Det finns visst det, ordet bondkatt.
Som sagt tror mycket handlar om dialekt, hur man är uppväxt med ordet osv :)

Ordet i sig har ärligt talat inte något med det att göra, om folk som har en katt av den gamla svenska stammen stolt svarar "japp, en äkta bondkatt" på frågan "har du katt?" höjer det statusen medan den som säger "ja, men det är bara en vanlig huskatt" sänker den.
Och ordet finns, däremot är det ingen formell beteckning på det sät som "huskatt" är, men det är finns det ju massor med ord som är.
frågan är, vad skriver du i vaccinbationsintyget, veterinärjournalen och i försäkringshandlingarna? Det är den OFFICIELLA benämningen som man måste se till att få korrekt. Då får man så smånigom en ändring till det bättre.
För mig är bondkatt lika nedsättande som bondhund. Orden är huskatt och blandrashund. OCh jag skulle verkligen vara fast i gamla mossiga traditioner om man jämför med den förmodade åldern på Fridaeriksson. MEn tydligen är jag mer fritänkande än många som gott och väl kunde vara både barn och barnbarn till mig
#56 Jag är 21 år om du undrar ;) och är inte fast i något "gammalt och mossigt" :P
Det första jag tänker på när jag hör ordet huskatt är "en katt som bor inomhus" och bondkatt"en katt som bor/kommer ifrån en bondgård"
Jag säger alltid bondkatt till blandras katter, bara en vana jag växt upp med. Inget konstigt med det.. Har faktiskt inte hört många säga "huskatt" och därmed har jag aldrig sagt att mina katter är huskatter.
Jag tror att allt hänger på vilken vana man växt upp med, eller vad man helst föredrar att säga. Inget av orden är nedsättande och alla kattägare får kalla sina katter vad de vill.
Köpte en katt igår faktiskt, en kattunge på 15v o är en "bondkatt", när mina vänner fråga mig vad jag köpte för ras så sa jag "en bondkatt", dom flesta tyckte jag va dum i huvudet o fråga mig varför jag inte köpte en blandras katt. De andra vet att bondkatt är blandras.
Det är bara det, vad skriver du i handlingarna till försäkringsbolag och i vaccinationsintyg och vad ber du veterinären att skriva? Om du fortsätter att gå i gamla spår och ber dem skriva bondkatt, så kan vi aldrig bli av med stämpeln av en katt som bor i stallet, livnär sig på råttor och får en slatt färsk mjölk och mår bra av det. Kastera? varför det? det är ju bara att slå ihjäl ungarna, slå dem i väggen, för det är också gammal tradition, eller dränka fast det är förbjudet. OCh #57 jaha 21 år. Då är du alltså åldersmässigt faktiskt potentiellt möjligt barnbarn till mig och har alltså inte kommit längre i utvecklingen. Märkligt. Sorgligt säger jag bara. Sorgligt.

#59 Jag tycker att du har en väldigt snäv syn på katter. Vad är fel på ordet bondkatt? Det har funnits med sen urminnes tider. Om du känner dej utvecklad för att du numer använder namnet huskatt så får det stå för dej. Bondkatt för mej är ett utseende hos en katt inte att den bor i stall och får försörja sej själv. Din syn på ordet bondkatt är negativ men varför, undrar jag?
Jag säger bonnkatt… men anser att en katt oavsätt ras/blandras är värda lika mycket!
Jag har både bonnkatt o raskatt men är faktiskt mer nöjd med min blandras! Men alla har de ju sina speciella egenheter! ;)
Och enligt mig så går det inte att säga "vanlig bonnkatt", blandras är en blandras. Jag hade lätt kunnat köpa min blandras för lika mycket som raskatten! Enligt mig har en katt har samma värde oavsett om den är renrasig, eller om den är en blandning av tex brittisk korthår och ragdoll, för även det är en huskatt/blandras/bonnkatt. En renrasig är inte friskare bara för att man "vet om ärftligheter" utan mycket är också beroende på hur katten bor o s v.
Varje katt har sin specialite och utseende!
Enligt mig skall ALLA utekatter kastreras! och ska man ta kull så låt det kosta med vaccinationer och märkning samt veterinärbesiktning innan kattungarna säljs! Välja en lämplig hane osv. Då vet man ju hur föräldrarna är!
För alla dessa sjukdommar som sprids bland alla dessa "oönskade katterna" går runt om o om igen. Visst det kan också vara latenta bärare. Men jag tycker det är vårt ansvar att ta hand om våra djur! Se till att djuren får må så bra som möjligt. för detta är inte bara ett hot mot de hemlösa stackars missarna, utan även mot ekosystemet och våra "älskade familjemedlemmar"….. Så tänk vad lite kastrering och vaccination kan göra…
Och även om du köper en innekatt oavsett ras. skall den inte avlas på, seriöst sett, så kastrera den så fort du kan! Så slipper katten stressen under löptiden/könsmognaden. Sen lär du nog också vara lite gladare på din katt som inte kiss-markerar och skriker hela dagarna ;)
Som jag sagt på ett annat ställe…
www.krakansfaglar.n.nu
Se katten som en familjemdelem, kasta inte bort katten när du skaffar barn eller jobb. Tänk efter långt innan att du skall klara av den! En katt är inte så krävande ändå. Lite mat, ett rent kattdass och lite kärlek, ja det är livet för en katt! <3
För tex när fock får barn, de kastar ju inte bort ungen till vem som helst eller slänger ut den bara för att skaffa hund istället? Det fungerar ju inte så. Så follk visa att ni har hjärta!
www.krakansfaglar.n.nu
#59 Vad som är sorgligt är att någon kan kalla sig "fritänkande" fast de håller benhårt fast vid en åsikt som har varken vetenskaplig grund eller logik.
Ser inget "fritänkande" i att vilja bannlysa ett ord som fanns långt innan ordet huskatt även om det inte är den "officiella" benämningen på papper.
Alla har rätt att använda det ord som man själv anser passar bäst, kattens status ändras inte pga.att man tar väck ordet bondkatt.
Som tur är är inte alla så enkelspåriga så det får bara finnas ett "rätt".
om nu ålder är så viktigt så kan jag säga att jag är 20 år och anser mig ligga lagom i min utveckling!

Dessutom är det ju så att ordet huskatt inte säger någonting alls om katten mer än att den inte är registrerad i något avelsförbund. Det kan lika gärna vara en renrasig sphynx utan stamtavla som en katt som inte har en gnutta raskattblod i sig utan vars förfäder kom hit för 2000 år sedan.
Det är inte lika enkelt som på hund där det bara finns renrasiga och blandraser, utan bland katterna lever ju ursprunget kvar sida vid sida med de moderna raserna.
#30 Är det du personligen som har bestämt att bondkatter inte finns? Om man ska tolka allt så bokstavligt som att en bondkatt måste leva på en bondgård för att "finnas", hur kan då en katt som är född och uppvuxen i Sverige kallas för Norsk Skogkatt? Borde en Russian Blue heta Swedish Blue om den bor i vårt land? Finns ju massor med namn på både saker och djur som man inte kan tolka bokstavligt.
Dubbelpost
#59 Vilka märkliga personliga angrepp du tar till i denna debatt. Så någon som använder benämningen "bondkatt" har alltså inte kommit så långt i sin utveckling? Eller vad menar du? Om man nu är en människa som låter sina katter springa vind för våg, föröka sig ohejdat då man tycker det är onödigt att kastrera och sedan slår ihjäl kattungar lite hipp som happ så tror inte jag att det beror på att uttrycket bondkatt finns. Människor som behandlar sina katter på detta sätt kommer nog att fortsätta göra det om så "bondkatt" byts ut mot "kunglig hovkatt". Tror inte att namnet i det läget är det som gör att katterna inte sköts om ordentligt. Håller absolut med om att statusen på katter borde höjas, oavsett renrasig eller ej. Men måste tillägga att jag inte riktigt inser vad som är så fruktansvärt nedvärderande med "bondkatt". För mig är det inte ens nödvändigtvis en katt som bor på en lantgård och kanske aldrig får komma in i boningshuset, dom kallar jag snarare "stallkatt" eller "ladugårdskatt". Att den "officiella" benämningen på en katt utan stamtavla är/borde vara huskatt kan så vara. Men att man på något sätt skulle motarbeta eller försvåra en statushöjning på icke renraskatter genom att man använder uttrycket "bondkatt" får jag inte ihop riktigt. Jag använder själv benämningen huskatt och bondkatt lite om vartannat, inte gör det mig på ett enda sätt till en sämre kattägare eller oseriös, det kan jag garantera. Inte heller ligger jag på något sätt efter i min utveckling, och nej, jag är såpass gammal att jag INTE kan vara ditt barnbarn.
Ok, då får de bli att titta in där då, Tack..
#68. Felpost?
Oj, Ja..
#70. Hehe ja jag tänkte väl.. satt och funderade på vilket av alla inlägg det var du hade svarat på ^^
Om någon tänker ställa ut sin "bondkatt" så kan vederbörande höra av sig till SVERAK och be att få ett "bondkattsbevis"
om jag säger "vanlig bonkatt" så menar jag en huskatt som man inte alls vet raserna i, annars är jag faktiskt så dryg att jag säger tex "siames ragdoll korsning som räknas som huskatt eftersom den inte är renrasig"
minavitas.wix.com/kennel
Huskatt tycker jag låter som en innekatt när jag hör det, var lite osäker vad det innebar men kom på mig med att det var så jag tänkt hela tiden när _annaH sa det.
Jag brukar tänka på bondkatt som en ras om jag ska vara ärlig, en ras som representerar att den kommer från Sverige. Liksom alla raser var ju på en gård från början, jag vet vilka raser min katt är, men jag säger ändå "vildkatt, birma, norsk skogskatt och bondkatt".
Jag tänker att alla raser kommer från en gård ibörjan, så alla är bondkatter. Tycker inte någon annan det??
Det är bara en ras som härstammar från (svenska) bondkatter och det är Europé. Europé kallades till och med från början Svensk Huskatt, men sen byttes namnet. Europén ska i princip se ut som en typisk gårdskatt från förr och rasen ska bevara den ursprungliga svenska katten.
Många raser härstammar från tempelkatter, vissa är vildkattshybrider och vissa har mer eller mindre okänt ursprung. Vissa är naturraser som t.ex. sibirisk katt och norsk skogkatt.
Bra att veta!!