Bättre mat?
Jag har tänkt om lite när det gäller min katt. Jag vill inte att hon ska äta samma skräpmat som hon gjorde när jag och hon bodde hemma hos föräldrarna. Så jag läste på lite i matartiklarna här och gick sen och köpte mig en hel drös med mjau mjukmat som jag nu håller på att vänja henne vid. Men så hängde jag med morsan ner på djuraffären idag för att få gratisprov på Iams och Eukanuba. Jag vet att jag aldrig skulle kunna få föräldrarna att gå över till mjukmat. Så jag tänkte att kunde jag få dom att köpa det istället för Friskies så vore det iaf en förbättring.
Dom hade en så kallad foderexpert där nere, och hon skulle pracka på mig domdär gratisproverna också. Jag sa att jag inte ville ha, jag ger min katt Mjau mjukmat, vilket är bättre än torrfoder. Hon började prata om att det inte var något kött i det, varpå jag sa att jag vet att det innehåller massa vatten, det är det som är meningen. Då började hon prata om att katten inte behöver äta lika mycket för att få i sig samma mängd näring med dethär torrfodret än mjukmaten. Hon lät så jäkla övertygande, och jag har ju knappast kunskapen för att säga emot, så jag tog med mig 2 påsar iaf och lovade att prova. Men jag kan inte hjälpa att undra, är det verkligen bättre än att ge mjukmat..?
En annan sak, som jag inte alls förstår hur vi kom in på. Hon sa att katter skulle må som bäst om man bara gav dom möss. Det är nämligen det bästa som finns att ge en katt. Inte för att jag ens hade tänkt tanken att göra något sådant. Men det kan väl ändå inte stämma..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja, möss och andra smågnagare vore den optimala maten men om man inte kan erbjuda får man erbjuda det bästa man har. Som svar på din osäkerhet ställer jag dig en fråga: vad liknar en mus mest i sin sammansättning? Blötmaten eller torrfodret?
Nästa gång du träffar "foderexperten" kan du ställa samma fråga till henne.
De allra flesta ger sina katter torrofder och jag är en av dem. De uppfödare som jag köpte mina två britter av är två andra. Katterna fick och får givetvis även här blötmat, varje kväll. Men jag håller inte med om att blötmat är enbart halleluja.
Självklart har jag tänkt ge henne annat att tugga på också.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Katter kan behöva äta mycket mer blötmat (i gram) än torrfoder, så kanske var det vad hon syftade på.
Mjau rekommenderar att en 4-kilos katt ska äta lite mer än en tetra per dag (470 gram) medan en vanlig torrfodergiva ligger på 40-60 gram/dag. Som du ser är det en rätt märkbar skillnad, prismässigt får man ju nästan räkna blötmaten som hade den i alla fall 8 gånger så högt kilopris (om man vill jämföra priserna då)
Så visst har hon rätt: katten behöver inte äta samma MÄNGD torrfoder för att få i sig de näringsämnen som blötfoder innehåller (även om skillnaden i det fallet INTE är 8 gånger mer eftersom blötmat innehåller mindre "skit" också. Vet dock inte exakt hur mycket mer som gäller). Men hon har inte rätt i att torrfoder för den sakens skull skulle vara bättre. Och vattnet är ju dessutom inte medräknat där.
Tror att det med möss kan stämma.
100 g MJAU motsvarar ca 20 g torrfoder så ja, katten behöver äta ca fem gånger så mycket mat för att få i sig samma mängd mat. Å andra sidan behöver den knappt dricka något vatten.

Blötmat är bättre, det är ju innehållsmässigt väldigt likt det katten skulle äta naturligt. Möss vore ju det bästa eftersom det är precis det katten är byggd för att äta. Torrfoder är absolut inte likt kattens naturliga föda och innehåller på tok för lite vatten, vilket medför att det är jättevanligt att katter får urnvägsinfektion och urinsten.
Så fortsätt du att servera enbart blötmat! Torrfodret kan du ge som godis.

Skulle också gett bara blötfoder, som #5 & 6 säger så får de då i sig massor med vätska, vilket är oerhört viktigt. Sen så håller jag inte med om att blötfoder skulle vara dyrare än blötfoder, då blötfodret har bättre näringssammansättning (högre TS), och när man köper torrfoder betalar man mycket dyra pengar i onödan på spannmål. Så mycket spannmål som fodret innehåller, så mycket av dina pengar kastar du i sjön och så mycket dyrare är torrfodret än blötfodret.
Jag rekommenderar Mjau, Bozita och Husse, sorter utan fisk och skaldjur.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#7. Förklara gärna hur blötfodret INTE är dyrare än torrfodret.
Om en katt äter en tetra om dagen är det 10 kr/dag och 300 kr/månad. Det är cirka 11 kilo blötmat, vilket utgör 17 Mjaukonserver och då är månadspriset 187 kr/mån.
På en månad äter en katt 1,5 kilo torrfoder (50 gram/dag) vilket blir 5 kr/dag eller 150 kr/mån om torrfodret kostar 100 kr/kg. Är det ett dåligt foder som Friskies så behöver katten kanske äta 100 g/dag vilket blir 3 kilo/månad och då runt 90 kr/mån.
Jag tycker också att man ska ge blötmat så mycket man kan (eller barf om man kan det) men man ska då argumentera utifrån rätta argument och inte hitta på egna.

En tetra om dagen är dock rätt så mycket, de flesta katter ligger under 300 g. Sen är det olika mellan konsistenserna, det går åt betydligt mindre Bozita paté än Mjau eller Bozita bitar i gelé till exempel.
Men ja, blötfoder är så gott som nästan alltid dyrare än torrfoder, åtminstone så länge man inte köper dyrt speialfoder från veterinären.
Möss och människor liksom kor, hästar osv innehåller 75 - 80 % vatten. Det som inte är vatten är huvudsakligen protein av hög kvalitet för köttätande djur plus fett. I benen finns kalcium. Det finns förstås också mineraler och vitaminer men det är ytterst små mängder.
I torrmat är vattnet borttaget men det finns också råvaror tillsatta som en katt inte ska ha: Spannmål, grönsaker och fantasifulla växter.
Om nu ett kött innehåller 78 % vatten, 12 % protein och 89% fett är det drygt 50 % av torrsubstansen som är protein. Relativt nära vad en mus innehåller.
Tormat innehåller ofta cirka 35 % råprotein men en katt kan inte ta upp hela innehållet råprotein. För att få i sig tillräckligt med protein måste katten äta rätt mycket torrmat och med den torrmaten följer mycket kolhydrater från olika vegetabiliska råvaror. Katten kan ta upp kolhydrater men dessa kolhydrater är inte bra för kattens mage plus att de gärna ger katten övervikt.
Kattmaten ska alltså inte innehålla annat än kött inklusive en del inälvsmat samt ben. Det finns ingen torrmat som ens kommer i närheten av kött men t ex Mjau kan nog sägas vara ett godtagbart alternativ till möss och sorkar. Barf är dock bäst och jatten borde få rått kött åtminstone några gånger i veckan.
Tja, min katta får (kräver) köttfärs och kyckling varje gång jag ska göra något med det i. Och det gör jag rätt så ofta. Kanske kan köpa kycklingvingar och ge henne att tugga på också?
En undran bara, om jag ger henne döda möss (jag vet, det låter känslokallt, men alternativet är att dom multnar bort till ingen nytta i jorden, vem har någon glädje av det liksom..?) finns det någon risk att hon får för sig att ge sig på dom levande då? Jag menar, hon är redan lite väl nyfiken på dom, men det kanske blir värre om hon får smak för dom..? 
//Lamina

Nu har inte TS sagt vilket foder hon ger, men jag kan ta ett exempel. Många anser tex att Royal Canin Fit 32 är ett bra torrfoder.
Här är innehållsförteckningen på det;
Torkad fågel, ris, majs, torkad fläskköttsprotein*, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, vete, vetemjöl, vegetabilisk fiber, jäst, mineral, sojaolja, natriumfosfat, fiskolja, äggpulver, DL-methionin, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), taurin, ringblommeextrakt (innehåller lutein), L-lisyn.
Analys (as fed)
Protein 32%
Fett 15%
Kolhydrat 28,3%
Vatten 7%
Analys (i TS)
Protein 34,4%
Fett 16%
Kolhydrat 30,4%
Alla ingridienser som är markerade i fet stil är spannmål (utom den vegetabiliska fibern), och de är helt värdelösa ur näringssynpunkt för katt. De går rätt igenom systemet, och ger upphov till plackbildning i munnen, irriterar tarmen lite på vägen ut, är en bidragande orsak till diabetes plus att de är allergena.
28,3% av pengarna man lägger på det här fodret går alltså bara rakt ut i kattlådan. Med lite mindre trevliga bieffekter. På Animail.se kostar det här fodret 61,9;- kilot, men egentligen blir det ju då 79;- kilot med ett påslag på 28,3% för kolhydrathalten.
Spannmål är även den största orsaken till varför det sker återkallningar av foder, pga giftiga svampar, giftigt mögel, aflatoxin och salmonella. Och det tycker inte jag att det är särskilt värt att betala för, även om fodret är "billigt".
Om man köper Bozita blötfoder hos Granngården får man köpa 16 förpackningar för 169;-
Det blir 28,5;- kilot.
Hos ICA brukar man få köpa Mjau för 3 tetror för 30;-
Det blir 26,3;- kilot.
Hur mycket kostade RC Fit 32 nu igen? 61,9;- kilot, eller rättare sagt 79;- kilot med tanke på alla onödiga spannmålstillsatser man betalar för. Det blir mer än dubbelt så dyrt som tetrorna.
I tetrorna är dessutom analysen högre i TS, man får mer för pengarna. Och så är det utöver det den stora fördelen att katten får äta sitt vatten, eftersom katten inte har någon naturlig törstreflex är katter som levar enbart på torrfoder kroniskt uttorkade. Ett liv med kronisk uttorkning ger inte helt överaskande problem med njurar och urinvägar efter ett tag. Dessutom så innehåller inte dessa tetror några onödiga spannmålstillsatser. Väljer man sorter utan fisk och skaldjur är de även helt fria från allergener.
En ca analys på blötfodertetrornas innehåll as fed är
Protein 9%
Fett 5%
(kolhydrat 0%)
Vatten 82%
Analys i TS;
50% protein
27,7% fett
(Kolhydrat 0%)
Tycker du fortfarande att jag hittar på mina egna argument?
# 12 Vi verkar ha kommit fram till samma resultat. Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att inse att torrmat inte är någon höjdare och att spannmål inte är något att äta för katter.
#11. Ja, jag anser fortfarande att du hittar på dina argument eller i alla fall starkt vinklar dem, eftersom det i ditt inlägg inte ges någon månadskostnad. Du säger vad maten kostar per kilo, men det är irrelevant när du inte svarar på hur många kilon katten sedan äter. JA den är billigare att köpa ett kilo av, uppenbarligen, men det är ju helt felaktigt att säga att den "är billigare" - om månadskostnaden fortfarande blir högre.
I mitt exempel i #8 så kostade torrfodret HUNDRA kronor kilot och blir ändå billigare per månad än mjaus blötmat. Blötmat är dyrare per månad, då katter äter flera kilo mer blötmat per månad än torrfoder per månad. Cirka 10 kilo blötmat vs 1,5 kilo torrfoder. För inte ger du väl din katt endast 1,5 kilo blötfoder per månad?? Nä. Då så.
Om ni för en sekund slutar att lägga era egna värderingar i vägen och börjar fundera på vad det är som sägs, så är det väl inte så svårt att konstatera att torrfoder = något billigare, blötmat = bättre, barf = kan vara både billigt och bra, men tar mer tid att göra iordning. Det innebär inte att man förespråkar torrfoder bara för att man konstaterar fakta.
#12. Vem har sagt annorlunda?
För ett par år sedan räknade jag lite på olika matalternativ till mina katter. Mina uträkningar finns här men som sagt uträkningarna är några år gamla.
Nu kostar mig nog kattmaten lite mer för de får inte längre fläskkött och jag har slutat att köpa det köttkross som jag då gav katterna. Jag har hittat ett annat fabrikat men flera av katterna är lite tveksamma till det. I stället får de köttfärs.
Med rått kött går det inte åt så mycket mat per katt och dag. Mina får mat två gånger per dag och de tigger ytterst sällan mat.
Om någon ser några fel i mina uträkningar tar jag tacksamt emot hur det ska korrigeras.

Men du kan ju inte säga att jag har fel, eftersom blötfoder bevisligen är billigare än torrfoder. Men sedan är det ju en annan fråga vad det blir för månadskostnad.
Forfarande, så betalar man mycket pengar i onödan på torrfoder.
I mina ögon är det att betala för att göra katten sjuk. ja jag har mina värderingar, men jag har ju också baserat dem på något. Och tycker man att det är billigare att ge katten torrfoder och sedan räkna in framtida veterinärkostnader i det, så gör det då. men för mig finns det inget argument i världen för att ge dåligt foder bara för att det är billigt. Då ska man inte ha katt, anser jag, eftersom man är skyldig att ge dem det som de mår bäst av och värna om deras hälsa. Det är en sak när man inte vet bättre och tror att det man ger är bra, men när man har fakta svart på vitt och ändå väljer att köpa det som är billigt trots att man är införstådd i nackdelarna med att ge ett sådant foder, då tycker jag inte att man tar sitt ansvar som kattägare. Bryskt, men så anser jag.
#16. Då talar vi ju om varandra. I inlägg #4 skrev jag att:
"Mjau rekommenderar att en 4-kilos katt ska äta lite mer än en tetra per dag (470 gram) medan en vanlig torrfodergiva ligger på 40-60 gram/dag. Som du ser är det en rätt märkbar skillnad: prismässigt får man ju nästan räkna blötmaten som hade den i alla Fall 8 gånger så högt kilopris (om man vill jämföra priserna då)".
Du svarade i #7 med:
"Sen så håller jag inte med om att blötfoder skulle vara dyrare än blötfoder […]"
Ditt svar anspelade alltså på det jag sa om att blötmaten blev relativt sett dyrare eftersom katterna måste äta mycket mer. Då är det själva noden som diskussionen utgår från, inte vad det kostar per kilo. Men skitsamma, vi har pratat om varandra angående formaliteter när vi egentligen anser samma sak. Jag tycker inte heller att det är okej att ge sina katter det billigaste man kan bara för att det är billigast - då ska man inte ha katt alls. Om man har en begränsad mängd pengar är det däremot helt ok att läsa på och sedan väga olika alternativ mot varandra och att få ta ställning själv till hur man utforma sin katts kost.
Jag håller dock fast vid att det är billigare att utforda sin katt med ett bra torrfoder och anser att jag gett jämförande bevis på detta. Jag har även upprepade gånger sagt att blötmat är bättre att ge än torrfoder oavsett vad som är billigast :).

Jag menade såklarta tt jag inte anser att blötfoder är dyrare än torrfoder
Jo, det är ju frågan om vad man menar. Blötfoder är billigare (kilopris) men torrfoder kostar mindre (månadsvis). Men jag gillar inte uppfattningen folk har om att "blötfoder innehåller bara vatten", eftersom analysen på dem är bättre i TS, som jag visade. Då kan man ju lika gärna låta bli att köpa kött till sig själv, för det är ju också mest vatten..?
Sen så tror jag att blötfodertillverkarna lätt tar i lite i överkant med hur mycket foder man ska ge, jag tycker verkligen att det låter lite väl mycket att ge en katt en tetra om dagen. Såvida de inte har något särskilt behov av extra näring så tror jag på att de inte ska ha mer än 3% av sin kroppsvikt.
Foder jag har haft hemma, med innehåll angivet i torrsubstans (obs, eventuella småfel kan ha smitit med)
Blötmat
Mjau tetra: bitar med kycklinglever i gelé. (TS: 53% protein, 24% fett, 12 % råaska, 9% kolhydrater, 3 % växttråd. 275 kj/100 gram). 370 gram för 9 kr = 24 kr/kg.
Mjau tetra:bitar med lamm i sås. (kattungemat) 370 gram för 11 kr = 27,5 kr/kg. (TS: 47% protein, 29% fett, 14 % råaska, 7 % kolhydrater, 3 % växttråd. 290 kj/100 gram). 370 gram för 9 kr = 24 kr/kg.
Mjau tetra: bitar med nötfärs i gele. (TS: 47% protein, 29% fett, 14% råaska, 7 % kolhydrater, 3 % växttråd. 290 kj/100 gram). 370 gram för 9 kr = 24 kr/kg.
Mjau tetra: bitar med oxkött i sås. (TS: 47% protein, 29% fett, 14 % råaska, 7 % kolhydrater, 3 % växttråd. 290 kj/100 gram). 370 gram för 9 kr = 24 kr/kg.
Mjau tetra: bitar med oxlever i gelé. (TS: 47 % protein, 29% fett, 14 % råaska, 7% kolhydrater, 3 % växttråd. 290 kj/100 gram). 370 gram för 9 kr = 24 kr/kg.
Pussi konserv: kyckling i gele. (TS: 43% protein, 26% fett, 17% råaska, 0,5% växttråd.) 400 gram för 7 kr = 17,5 kr/kg.
Whiskas konserv: kalkon i sås. (TS: Råprotein 44 %, Fett 25 %, växttråd 1%.). En burk 400 gram för 9 kr = 22,5 kr/kg.)
Gourmet gold mousse: oxsmak. (TS: 50 % råprotein, 27 % fett, 16% råaska, 2% fiber.) 5 kr för 85 gram = 58 kr/kg.
Mjau konserv: kött (TS: 55 % protein, 28 % fett, 6 % kolhydrater, 3 % växttråd. Konserveringsmedel. 310 kj/100g.) 635 gram för 10.50 kr.
Torrfoder
- Porta 21 torrfoder: Feline Adult. (TS: Protein 36 %, fett 22 %, råaska 7 %, växttråd 4 %).
- Taste of the Wild torrfoder. Rocky Mountain Feline. (Torrsubstans: 47 % råprotein, 20 % råfett, 3 % växttråd) 375 kcal/100 g.
Hur man än vrider och vänder på det hela är ju inte torrmat ett alternativ om man vil ge sin katt bra mat. Torrmat är ju som att ge en människa enbart torkad mat där en hel del av ingredienserna är sådant som en människa inte kan tillgodogöra sig eller blir dålig i magen av.
Mjaus brick pack räcker de gånger som jag ger det till mina katter till cirka två portioner. Med rått kött räcker 500 gram kycklinghjärtan till 10 katter en av två dagliga måltider och då kan det bli lite över.
Jag instämmer med Barf my cat i princip helt och hållet.
När det står råprotein inneär det att katten inte kan tillgodogöra sig allt. Samma gäller råfett.
Stoppar man i sig själv eller katten ingredienser som man inte kan tillgodogöra sig eller som är fel av annat skäl mättar inte maten som den ska.
Lägger man ihop de procentsatser som #19 skrivit om Porta fattas 33 %. 7 % brukar vara vatten men ändå fattas 26 % som troligen är ingedienser som inte är bra för en katt.
Vill gärna ha svar på min fråga i #11.
Sen så undrar jag en annan sak. Som sagt var skulle jag aldrig kunna få mina föräldrar att gå över till mjukmat. Däremot tror jag jag kan få dom att byta till något annat märke. Om jag bara kan få in i deras skalle att Friskies inte är bra trots att deras katt levde i 18 år på det trots upprepad UVI… Iaf, om jag kan övertyga dom om att byta foder, vad tycker ni dom ska köpa?
//Lamina
# 21 En torrmat som inte innehåller spannmål och mycket köttprodukter. Orijen kan vara ett alternativ men det finns kanske något annat märke till som inte innehåller spannmål men mycket animaliska ingredienser och med mycket menar jag över 70 %.
Ibland måste man vara pragmatisk. Lycka till med att få dina föräldrar att ändra på katten mat.

Ja du kan ge kött vid sidan av fodret som katten äter i vanliga fall, inte för mycket bara så det inte blir obalanser. Jag skulle inte rekommendera att ge lever pga högt A-vitamininnehåll.
Möss är ett jättebra foder, jag kan inte svara på om din katt kommer vilja ha de levande mössen mer eller mindre om du börjar ge döda möss.
Det finns bara tre torrfoder som jag känner att jag kan rekommendera, och det är Porta 21 Sensible, Carnia Lynx Och Wild Cat Etosha.
Alla andra torrfoder för katt innehåller antingen fisk eller spannmål, oftast båda delar. Porta 21 är ju åtminstone prisvärt.