Katten bajsar bredvid lådan på natten
Vi har två stycken kastrerade katthonor på snart 1½ år. De är syskon och de trivs i varandras sällskap.
Jag har haft katterna i lite mer än ett år nu och det har aldrig varit något problem med dom (förutom en massa bus) för än nu! Helt plötsligt så har en av katterna, vilken av dem vet vi inte, börjat bajsa bredvid lådan. Men det är inte så att det är något som sker varje dag utan enbart de dagar som vi sover länge på morgonen (kanske till 10.30). Så oftast så ligger där en liten överraskning på golvet på helgen. Vi förstå inte varför! Det spelar ingen roll om vi är uppe jätte sent kvällen innan eller går och lägger oss tidigt utan allt verkar handla om hur länge vi sover.
Vi har testat att köpa en större kattlåda men det löste ingenting. Eftersom katterna går på lådan annars så tror jag inte att det behövs två lådor (något vi inte heller har plats med). Vi är också väldigt noga med att tömma lådan innan vi går och lägger oss.
Någon som har något bra tips om vad vi kan göra? Funderar på om man ska ställa in maten på toaletten under natten men är rädd att det bara ska förvärra situationen då katter inte går på toa där dom äter och i så fall inte använder lådan alls.
Kan ni inte ha en extra låda på nätterna?

Det blir lite svårt. I så fall måste vi ställa den antingen mitt på golvet inne på toaletten eller inne i duschen =/ Sen har vi ingenstans att göra av den på dagen =(
Eftersom jag antar att ni även rensar lådan på morgonen måste det bero på att lådan hinner bli för ofräsch för någon av kattena när ni har sovmorgon.
En till låda är mitt tips!
Sajtvärd Katter iFokus

Jag tänkt på det också men vi tömmer den en gång vid 14-15 tiden innan min sambo åker och jobbar och en gång när vi går och lägger oss. Det fungerar alla dagar förutom när vi tar sovmorgon. Ger dom också leksaker att leka med under natten.
Vissa katter vägrar att bajsa i en låda som en annan katt bajsat i, precis som vissa människor tvärvägrar att använda en bajamaja. Jag har en låda av typen "ModKat" i hallen och en i vardagsrummet, bästa inköp jag gjort nånsin! Har ni bytt sand nyligen? Är kisse hård i magen? Om katten har förstoppning så tar den extra spjärn med tassarna, och är sandkornen inte mjuka kan de skära in i tassarna, varför kisse sätter sig nån annanstans där det inte gör ont. Tyvärr kan följden bli att katten sen inte alls vill gå på den lådan, eftersom de förknippar den med smärta (från förstoppningen och/eller vassa sanden).
Vänliga hälsningar
Cindy
Har ni bara en låda till 2 katter o tömmer 2 ggr/dag? Då tycker jag det är lite. Jag gör rent kl 7,12,16,22 el något sådant o då har jag 4 katter på 3 lådor(måste skaffa en till). Det är ju mycket enklare att göra rent om man har mer lådor än man nästan behöver för annars blir ju allt en sörja.
JA jag hr En bautalåda, den som ser ut som en liten båt till mina 4,med 10 kg sand i men den måste jag rensa 3-4 ggr dag. Vintertid, så går det åt ca 5 kg sand i veckan här. För då går de itne ut i rastgården och kissar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Lånar den här tråden lite då mina föräldrar har liknande problem med en av sina katter. För en vecka sedan flyttade lilla Wille (nu 13 v) in i familjen och mamma upptäckte rätt snart att han har som "vana" att ibland uträtta sina behov precis utanför kattlådan. Ibland (inte alltid) på kvällarna (bara på kvällarna) så bajsar han precis utanför. När detta skett så har det varit rent i kattlådan och kattkompisen har inte befunnit sig där inne. Han har aldrig kissat utanför och han bajsar ju i lådan också, så mamma och jag är lite fundersamma på varför han gör så här? Har uteslutit de ev orsaker som är nämnda ovan. Mamma har även provat att ta av taket på lådan men han ha gjort det trots det. Några andra förslag? Jag själv misstänker att det kanske bara kan handla om att han fortfarande är liten och inte riktigt börjat känna sig hemma i sitt nya hem ännu?
#8 Finns det bara en låda är tips nr 1 att skaffa minst en till. En del katter vill inte bajsa och kissa i samma låda.
Vad är det för sand i lådan? De flesta katter föredrar lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. Sanden ska vara ren och rejält tilltagen så att den går bra att gräva i.
Har de samma sand och lådtyp som Wille hade hos sin uppfödare? Om inte, kan det vara det som gör honom förvirrad.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Men borde han inte alltid göra sina behov utanför lådan i sånna fall? Tror dom har en låda till hemma som inte står framme, hon får väl ställa fram den också då så får vi se om det hjälper :)
Lådtypen ska vara den samma så vitt jag vet, sanden vet jag inte. Får mamma kolla upp det och prova att byta.
#10 Det är få katter som alltid gör sina behov på fel ställe när de är missnöjda med sin toalett. Att han gör bajsar i närheten av lådan visar att han "vet" var toaletten är.
Sajtvärd Katter iFokus

Här finns en väldigt bra artikel som går igenom de vanligaste orsakerna och vad man gör åt dem :)
Sen finns det katter som bajsar/kissar precis utanför lådan för att de tycker att den är för liten, speciellt om det är ett kattlådehus om katten inte kan stå i den utan att behöva huka sig eller böja på sig.
Min förra katt protesterade mot ett nytt kattlådehus som jag skaffat för att det fick plats i badrummet. Hon tyckte helt enkelt att hon visste var hon skulle göra sin business, men att jag valt en för liten låda. Problemet försvann dagen jag bytte till en större låda (som fick stå i hallen istället).
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack för tipsen, ska vidarebefodra artikeln och övriga tankar/tips till mamma så hoppas jag att det ordnar upp sig :)