Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3493 ggr
Nahn
0

Vägrar sluta dutta

Vår kattunge på ca 8 månader vägrar sluta dutta på vår hankatt! jag blir tokig av att vakna varje natt å höra suttandet. Har försökt med att tabort honom från hankatten när jag kommer på honom, men han springer genast tillbaka. Hankatten verkar tycka det är mysigt, men han är alldeles röd och uppskavd på magen. Någon som har bra förslag på hur man får honom att sluta? Han är kastrerad, men det verkar inte ha hjälpt. Så vad gör man?

Jourhemmet
0

Låt honom hålla på, det växer bort till slut. En av mina snuttade på sin syster några månader och jag har haft många moderlösa jourkattungar som fått snutta på min katt. Båda verkar ju även tycka att det är mysigt, blir du tokig på det ljudet då är du kanske lite känslig Flört

Elshira
0

Det är bara att låta det vara, så länge båda kissarna verkar gilla det så får du väll helt enkelt stänga dem ute från ditt sovrumm :)

Här hemma kan min gamla kastrat (7 år) ligga och snutta i sömnen ibland, fast det har han börjat med det senaste året. Ser så sött ut när han ligger och smackar i tv-soffan… Skrattande

Hakuna matata!

Nahn
0

Fast jag tycker ju att det är synd att han ska behöva bli alldeles uppskavd på magen för att han blir duttad på. Han är i vanliga fall en gråsvart katt,men nu har ju pälsen på magen blivit alldeles röd/orange. :s klart att det är bra att de tycker om varandra (honkatten hatar nämligen kattungen), men jag tycker det är synd att han ska behöva vara slafsig och uppskavd. :/

[silkesnosen]
0

smörj på lite helosan el nåt, så det verkar äckligt då.. Jag funderar på om han togs lite för tidigt från sin mamma??

Jina
0

Som #4 säger kan det uppkomma om kattungen tas från mamma innan den är redo (vilket är individuellt och kan vara senare än de lagstadgade veckorna) men det behöver inte vara därför.

Min yngsta katt (8 månader) snuttar på min 3,5-åriga hona. Detta sker dagligen och bägge njuter i stora drag. Kan garantera att hon inte togs tidigare från sin mor eftersom även mamman bor här.

AgnetaB
0

Jag kan tala om att min kattunge började snutta på mig på halsen efter några dagar.Hon är nu drygt 5 mån o hämtades då hon var 13v  men funderar om mamman kanske avvande dem tidigt? Hon kommer oftast på morg när jag sover o skriker att jag ska öppna täcket så hon kan få plats. Hon vill också snutta ibland på händerna.

[sakring]
0

En av de mina som jag hade snuttade på halsen på sin syster. Så länge hon levde, bägge tyckte om det.

Nahn
0

Nja, för tidigt enligt lag var det inte. Var min svärmors katt som fick ungar och hon var duktig på att säga ifrån i typ v. 10 om att suttandet fick vara slut. Men nu har det ju bara fortsatt. Är lite fundersam till om även hankatten blir drabbad av typ Hellosan eller liknande, han kanske slutar tvätta sig? Kul att höra att fler har katter med konstiga suttningsbenägenheter. :) jag kanske ska vara glad att den inte snuttar på mig då? Låter lite obehagligt med suttande på halsen. ;)

Amorell
0

Snuttandet är ju det gosigaste som finns när de gör, lite som en kärleksförklaring. Min katt snuttar mig i håret och det blev tufft tillslut men jag kom på ett sätt att få henne att sluta.. Jag morrar typ som hennes mamma skulle gjort och slutar hon inte då så lägger jag handen i ansiktet på henne och trycker lätt så som jag sett kattmammorna göra förr.. haha. Och det funkade som magi faktiskt.

Men min katt var uppfödd på flaska för hon vägrade snutta på sin mamma, så det vart lite fel från början där.

~ Ysmn

Josefa
0

Helosansalva är supergott tycker katter, så det lär inte få katten att sluta sutta. Är det pälsen eller huden på magen på din stora katt som tar stryk? Kanske klippa klorna på den lille om han mjölktrampar mycket.

Jourhemmet
3

Jag måste bara fråga. Varför säger ni sutta? Det heter ju snutta. Är det något man säger neråt i landet?Obestämd

Josefa
0

Det heter suttar här nere. Eller snuttar. Beror på vem som säger det.Glad

MonicaLagerquist
0

Tutta heter det ju Flört

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

Hahaha, kärt barn har många namn.

zabelle
0

Vissa katter "suttar" hela livet, min 7 åriga honkatt gör det fortfarande.
Hon "suttar" på sin egen mage, på luddiga filtar och allt hon hittar som är suttbart. Däremot låter hon bli andra katten.

Zabelle   

[littlecat]1
0

Vad gör dom egentligen när dom duttar/snuttar? :)

zabelle
0

#16 min hona gör så när hon njuter av tillvaron.
När hon ligger i soffan eller i sängen hos oss då snuttar hon och spinner som ett reaplan.

Zabelle   

[littlecat]1
0

#17 men vad gör dom just när dom snuttar? Typ något med nosen eller vad?

MonicaLagerquist
0

Tuttas,Diar

och det gör man med munnen.

Stolt ägare till tre La permer

Nahn
0

#10 - det verkar som han lyckas skava bort en del päls och pälsen runtom blir liksom huden lätt röd/brun. Jag tror inte det är kloandet i sig, snarare att han är där och duttar så mycket att det bli irriterat och uppskavt. :/ #9 - det lät som ett smidigt och schyst sätt mot katten att agera. Det ska jag testa! :) tack för tipset!

AgnetaB
0

Mina katter går ju ej lösa ute så jag håller klorna jättekorta så det ej gör så ont när hon mjölktrampar samtidigt som hon snuttar. Blir stor skillnad så det kanske hjälper mot att huden blir skavd.

Jag tycker inte det är otäckt utan faktiskt ganska mysig då hon faktiskt har valt ut mig o ingen av de andra katterna, de har man till lekkompisar:).