Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 970 ggr
malin33
0

en äldre katts hälsa Och välmående

Hejsan

Jag har 4 katter, en på 12 år, en hona på 6 å två små på 7 månader.

de två äldsta har levt ihopa i sex år och är bästisar, de två små kom samtidigt ungefär,varav den ena ungen är en ute katt. från början var han skygg, men sakta sakta kom han fram, roligt.

Har dock märkt nu på min äldre hane att han gått ner i vikt :( han äter i alls lika mycket som förrut, vilket gör mig så klart orolig. Kan de bero på att han rör på sig mindre? el är han deprimerad? Annars är han som vanligt, kanske äter han mindre för han inte får lika mycket av min uppmärksamhet sen innan?

Sen är han lite känslig i magen kan lätt bli förstoppad, har prövat allt som finns i matväg, torrfoder o blötmat, både från djuraffärerna till vanliga affärerna.

tycker även han börjat lite pälstussar, fast det är kanske vinterpälsen som börjar falla nu,

Vad kan ni rekomender för mat som kanske gör han går upp lite i vikt, och skonsam för magen. Finns de någon husmanskost som är bra ?

katterna är bra innekatter.

Man blir så orolig för minsta förändring i sin katts beteende och förenar det direkt med något livsfarligt :( säkert i onödan

Tips sökes på bra mat

Jourhemmet
0

Har du gjort en seniorkoll? Om inte så tycker jag att du med en gång ska boka in en sådan inkl. blodprover för att kolla njurarna.

malin33
1

åh det visste jag inte det fanns något man kunde göra, det ska jag höra mig för imorgon :) Tack så mkt <3