HUR servera blötmat?
Hej!
Är trött på att behöva slänga en massa blötmat för att katterna vägrar äta det, och undrar nu om det är jag som gör något fel? Hur ska man egentligen servera blötmat, hur länge kan man låta den stå framme och hur ska den förvaras tills man tar fram den igen?
Jag har konserver i skafferiet och serverar direkt. Ibland smakar katterna på maten, ibland äter lillkatten det både direkt och nästa gång det serveras, men oftast så luktar de på maten och går därifrån. Jag ger det cirka 5-10 minuter och sätter sedan in det i plastbytta i kylskåp. Men hur gör man nästa gång? Då är ju maten kall.. Micra den lite? Värma på spisen? Bara ställa fram och låta den värmas av rumsvärmen? Jag har testat alla varianter men märker ingen större skillnad, katterna bryr sig sällan om maten ändå, trots att de ofta glatt springer fram när de känner lukten.
Ger ni mycket eller lite åt gången? Rör ni runt i det? Mosar? Delar upp? Häller på vatten?

De gillar kanske inte sorten?
Mina har alltid torrfoder framme sen serverar jag blötmat en gång om dagen utöver det.
När jag sätter ner skålarna med blötmat så kommer alla rusande och allt blir uppätet med en gång.
Fast jag provade en ny sort innan jul. Satte ner skålarna, alla sprang fram, sniffade, sen smakade några litegrann och sen lämnade de resten. Det var ingen bra mat tyckte de.
Vad får katterna nu, och vad har du provat för andra märken och smaker?
Här hemma får våra katter mestadels Mjaus blötmat i tetrapack, ibland Bozita. Oöppnade förpackningar har vi i ett skåp under skafferiet, öppnade har vi i kylen i max 2 dagar. Visserligen räcker sällan tetrorna så länge, utan äts upp på 1-1½ dag.
Vi serverar den som den är, antingen rumstempererad eller kylskåpskall. Vi ger även runt 1matsked per katt och mattillfälle, just för att dom ska äta upp allt, och även om dom lämnar, så är inte det några större mängder så då gör det ju inte mycket om man kastar, eller om hunden går dit och tjuvar det.
Det är ofta som jag brukar mosa runt maten i skålarna, just för att dom ska ha svårare för att bara slicka bort såsen.
Jag har alltid torrfoder framme och sen får de blötmat ca 3 gånger om dagen, 2-3 msk åt gången ungefär.
Har alltid maten stående i kylskåpet och varken micrar eller värmer utan de får det direkt. Det dröjer max några minuter innan skålen är tom
Jag ger mina katter mjaus blötmat, tetrapacken. De föredrar helt klart oxkött i sås. Efter att jag öppnat en ny förpackning häller jag över det i en plastburk med tätt lock och förvarar den i kylen. När det är dags för mat så lägger jag upp ca en matsked i varje skål. Mina katter slickar oftast i sig såsen (tyvärr) och lämnar kvar köttet. Låter skålarna stå framme en liten stund (det stelnar ganska fort) sen kan jag lägga tillbaka köttet (om det är mycket som de lämnat) i burken i kylen och rör runt lite så bitarna blir såsiga igen. Hinner det bli stelt kastar jag ut det för då vill katterna ändå inte äta det.
Jag lägger upp och så äter de upp. Jag kan ha framme, för det är tämligen kallt på golvet där maten serveras.Däremot är jag väldigt noga med, att aldrig fylla på i samma skål, nydiskat ska det vara från diskmaskin och minst i 65 graders disk. Mina gillar kylskåpskall mat. OCh är det bullar i sås, så måste jag mosa, för annars så slickar de bara i sig såsen. Du kan faktiskt göra så, att du tar kattmaten , lägger i en plastpåse, plattar till och lägger plattan i frysen. Då kan du lätt bryta loss så mycket/litet som du vill.Dessutom behöver du inte bekymra dig om att det blir dåligt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hm. Ja då verkar det inte som att jag gjort något särskilt "fel".
Vi har testat:
- Mjau konserv alla sorter: Går absolut inte längre, trots att storkatten älskade det för några månader sedan.
- Mjau tetra (minns en vilka sorter): Tror det gick, men inte testat på ett tag så vet ej om det är samma som konserverna.
- Gourmet gold: Lillkatten äter, storkatten vägrar.
- Carny adult konserv: Absolut inte. Ingen äter.
- Whiskas konserv: Äts. Ibland.
- Pussi konserv: Äts. Ibland.
- Science plan chunks in gravy: Åts, men det var länge sedan. Lite för dyrt för min del.
Både mjau konserv och carny adult är liksom "pressad" mat och jag misstänker att det kanske har med det att göra. Whiskas och pussi är ju bitar i sås/gele och det verkar som att det har fungerat bättre - men jag vågar inte hoppas på något..
Kan ni tipsa om blötmat med BITAR i, som är bättre än just whiskas och pussi men ändå någorlunda budget?

Någon som testat Husses blötfoder?
Min kusins kräsna siameser som inte äter annat än Whiskas älskade dem!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
verkar vara bra! Sen har jag även hört här inne, att Icas portionspåsar med mjukis ska vara bra.

Det har jag inte mycket till övers för eftersom det brukar vara både fisk, spannmål och socker i dem.
Det var just det det inte var i Icas mjukisar i portion. Inget socker i alla fall och vissa utan fisk. Kommer inte ihåg tråden, men jag vet att just det blev rosat.

Och hur var det med spannmålet då?
Det är ju lika illa som socker plus att det är allergent.
ja då var vi ine på den där debatten om spannmål igen. Jag vet bara att jujst här inne var det någon som var duktig på mat, som faktiskt rosade icas mjukmat på grund av att den var bra. Fråga mig inte var det var, men det var inom en tidsrymd av 1 månad.

Ja jag vet ju inte om det är fritt från spannmål eftersom jag inte sett någon innehållsförteckning, men om det inte är det är det ju inte bättre än något annat, oavsett om man får i katten det eller inte.
Det är bevisat att spannmål är allergent, och det är inte bevisat att katter har något behov av kolhydrat, så varför ge det?
Ok visst kan katter vara allergiska mot spannmål rätt. det är till exempel En av Yttenkatterna. MEn att göra big deal om just spannmål är så vansinnigt dåligt, det är ju en debatt som har börjat ta fart de senaste månaderna. visst, undvik spannmål som ingridiens i huvudsak, visst. Barf JA under förutsättning att man får i det i de motsträvliga små odågorna, kattmat med socker i är ju blaj, håller med.
Håller med #14, men det är rätt ovärt att debattera här i vilket fall som helst. Givetvis ska man undvika spannmål och annat otyg så långt det går, men någon procent hit och dit tror jag verkligen inte spelar någon roll för någon annan än den som köper det - det vill säga människan.
Tyvärr håller mina katter inte med om att de borde barfas heller, och de vill ju knappt få i sig blötmat. Då torrfoder i princip alltid innehåller någon onödig ingredients som man helst velat vara utan, gäller det enligt min åsikt att försöka minimera det som är dåligt.
Ska kolla upp blötmaten från ica. Verkar den dålig får jag helt enkelt låta bli att köpa den ^^.

Alla näringsämnen påverkar ju kroppen på något vis, det känns ganska obefogat att säga att det inte gör det. Då kan vi ju lika gärna ha liiite cyanid i våran mat, det gör ju inget så länge det är lite?
Sen är det sällan eller aldrig lite spannmål i foder som innehåller spannmål, det brukar vara större delen av fodret. Särskilt om man räknar på blötfoder som får en betydligt högre siffra i torrsubstans än blötsubstans.
Det är ju inte som att det är svårt att hitta blötfoder utan spannmål, ens i samma affär, så varför köpa det som har spannmål?
Det där är ju enbart en fråga om skicklighet och kunskap från ägarens sida. Jag har ett helt kapitel på min hemsida om hur man kan få kräsna katter att äta det man vill att de ska äta. Ofta har det mycket med inställning från ägarens sida att göra, jag har träffat flertalet kattägare som på heder och samvete svär att deras katter aldrig någonsin kommer äta kött, att de provat allt och det går bara inte, så kommer jag och matar och de äter som att de aldrig gjort annat.
Jag säger inte att alla ska BARF:a, det har jag då inte sagt i den här tråden i alla fall, men när man ska välja foder åt sin katt kan man åtminstone välja ett som inte innehåller ingridienser som är dåliga för katten, det är inte ens särskilt svårt att hitta sådana foder.
#13 Icas färs och portionspåsar är spannmålsfria. Dock har bitar i sås spannmål. Har en kartong portionsförpackning här hemma och innehållet är följande:
Kyckling, anka, kalkon, oxkött
Kött (köttet det avser) och animaliska biprodukter (kött min4%) vegetabiliska biprodukter, mineraler.
Dock blev jag lite konfunderad nu när jag läser vetgetabiliska biprodukter.
När en köttätare äter en växtätare får denne i sig växttråd och annat "skit" från bytet, så det är knappast något som är helt okänt för katten. Förhoppningsvis ingår cyanid inte i vår föda, då det inte krävs många gram för att döda en människa. En katt kan käka friskies fullproppat med spannmål och inte dö för det. Det gör det inte bättre att ge katten friskies, men hädanefter bör man kanske göra sakliga liknelser i stället för att slänga ur sig vad som helst för att ta några retoriska poänger (som man alltså inte alls tar, då dåliga liknelser snarare är att räkna som ett argumentationsfel).
Drar man din liknelse längre så är man i princip en giftmördare för att man köper Icas portionspåsar.
Jag tycker det är onödigt att tjafsa på ett forum när man kan göra något vettigt i stället, som att svara på topic exempelvis.
#17. Är portionspåsarna i "bitar"/chunks eller ej, om du vet? Vet du pris?
#19 Dem är i bitar och 12portionspåsar kostar drygt 35kr. Väldigt överkommligt pris. Påsarna är mer populära än färskonserverna tråkigt nog.
Sen måste jag säga att katten kanske inte dör, men kan få följdproblem i form utav diabetes, urinrelaterade problem och annat och allt detta på grund av att dem äter torrfoder med och utan "spannmål". En katt i det vilda får naturligitvis i sig just spannmål via sina byten. Men om du kikar på hur stora magar bytena har så rör det sig inte om några mängder. Men i torrfoder med spannmål har du i regel spannmål som andra ingrediens. Och då kan man räkna på att det är procentuellt mycket mer än i bytet. Tål att tänkas på, men sen väljer man naturligtvis vad man ger sin katt. Men varför inte välja spannmålsfritt som kostar lika mycket eller mindre än spannmålsbaserat om det är bättre för katten och man har möjlighet att köpa in? 
#20. Ja mig behöver du inte övertyga, mitt foder är helt spannmålsfritt :). Dock innehåller det annat som jag inte tycker att katter ska äta, vilket de flesta torrfoder gör. Som för mycket magnesium, potatis, majs fisk etc etc. Bristfälliga torrfoder är anledningen till att jag vill vänja katterna vid blötmat och köttprodukter så gott det går, i alla fall som komplement. Men åter igen: jag anser inte att man ska vara för nitisk heller.
Av någon anledning har min ettåriga katt slutat äta det som tidigare var favoritmaten (äggula, köttfärs, blötfoder) och jag vet inte varför. Är rädd att min kattunge ska falla in i samma vana och vill därmed snabbt få ordning på det här med blötmaten. Dvs. hitta något bra som han gillar att äta.
Jag sa aldrig att man skulle ge spannmål till en katt. Det jag sa var att jag inte anser att någon procent hit eller dit spelar någon roll. I naturen får katter tydligen i sig ca 12 % vegetabilier (enligt barfmycat), så där någonstans borde ju maxgränsen ligga.
Jag vet dock inte hur man räknar ut torr/blötsubstanser i blötmat =/.
Exempelvis: Vatten 82,5%, protein 7,5%, fettinnehåll 4,5%, råaska 3%, växttråd 0,1%.
Eller: Vatten 82 %, Protein 9,5%, fett 5%, kolhydrater 1 %, växttråd 0,5%

Men åh vad skönt att höra!
Bra att du hade koll på den där bitar i sås också. Det är så konstigt när de gör så, samma märke, olika smaker och så är det NÅGON smak som innehåller något konstigt
Vegetabiliska biprodukter är typ växttråd, det är inte spannmål. Det tillsätts för fodrets konsistens, typ.
Ja, men det består inte nödvändigtvis av spannmål, plus att det maginnehåll katten då äter innehåller spjälkade vegetabilier, katter kan inte spjälka vegetabilier.
du kan inte säga att ingen katt har dött av Friskies. Det vet vi inte. Katter får diabetes, njurstenar och dör av massor av olika anledningar som vi väldigt sällan får svar på varför. Man kan inte utesluta att fodret har en bidragande faktor alla gånger. Tillagat foder sänker dessutom immunförsvaret (det är bevisat), en katt som har tillagat foder i kroppen har alltid ett nedsatt immunförsvar. Det har garanterat varit en avgörande faktor för många katters liv och död.
Allt jag sa var att bara för att något är dåligt betyder ju inte det att det är okej i små mängder. Är det såligt så är det, och då ska det uteslutas. I min värld kommer det inte ens på fråga att dåliga ingridienser ska få finnas med i det mina katter äter, och jag har så svårt att förstå att vissa tycker att det är okej.
Vi diskuterar väl fortfarande blötfoder?
En studie av förvildade tamkatter på Mauritius visade att 12% av deras maginnehåll bestod av vegetabilier. Att de bytesdjur de äter däremot skulle innehålla spannmål är inte så sannolikt, om de inte jagar i närheten av där det finns människor som förvarar eller odlar spannmål. Jag har oersonligen ingenting emot att ett foder innehåller vegetabilier i rimliga mängder, men spannmål får mig att se rött!
Spannmål är även den största orsaken till att foder blir återkallade pga innehåll av gifter och mögel.
Majs är ett spannmål.
Jag kommer aldrig ihåg i huvudet hur man ska räkna TS men det här är en jättebra sida som rätar ut de flesta frågetecken;
http://riktigkattmat.blogspot.com/2009/02/torrsubstans.html
#20. Dum fråga kanske, men vad är en färskonserv
? Jag har sett gele, pate, sås. Vad innebär det med färsen? Att det är malet?
#21. Ah tack för länken.
exempel 1) 43 % protein. 26 % fett. 17 % råaska, 0,5 % växttråd.
exempel 2) 55 % protein, 28 % fett, 6 % kolhydrater, 3 % växttråd.
Hur mycket växttråd ska man anse som ok? Hur mycket kolhydrater och råaska?

Bozita har sorter med färs, sen vet jag inte vad det har för betydelse för det ser axakt likadant ut som paté när man serverar det
Jadu, bra fråga.. Jag har aldrig sett ett blötfoder utan spannmål som jag tyckt innehållt höga mängder växttråd eller kolhydrater, det brukar liksom sköta sig själv när man inte tillsätter onödigt mycket spannmål i kosten. Jag vet inte om jag kan ge dig någon siffra direkt, utan jag tycker det är viktigare att du ser till vad det står på innehållsförteckningen istället för analysen.
Aska bekymrar jag mig inte över eftersom alla foder som säljs följer AAFCO:s krav och därmed inte ska innehålla värden över maxgränsen.
Men det är ju klart att ju lägre aska och kolhydrater, ju bättre foder.
Men jag törs inte ge dig några direktioner, så insatt i blötfoder är jag inte eftersom det inte hör till vanligheterna att mina katter får det.

Hittade precis den här länken, den kanske kan vara till hjälp för alla med blötfodervägrande katter?
http://tipsaboutcats.com/2011/06/18/tips-about-cats-to-eat-canned-food/
Finns det någon Mjau eller Bozita tetra som är i BITAR? Dvs inte helt pressad mat.
#24. Jag får nog starta en ny tråd angående blötmat och dess innehåll. Ju mer jag börjar fundera över det desto mer inser jag att jag vill/borde veta. Exempelvis hur man läser ut för höga salt- och sockervärden i produkterna. Vad de olika E-ämnerna betyder etc. Det är ju en jungel
. Ska kolla in länken i #25. Men först av allt ska katten till vet (på tisdag) och kolla så att han inte har problem med tänderna eller annat.
#26 Jadå, både mjau och bozita har bitar i sås/gelë. Står det däremot 'paté' på förpackningen, så är det så kallad pressad.
Här kan du se hela Mjaus utbud av blötmat (alla märken finns dock inte i alla affärer)
http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/
Och här har du hela Bozitas sortiment av blötfoder hos Foderbilen:
http://animail.se/katt/produkter/kattmat?konsistens=213&manufacturer=236
#26. Ska testa en mjau tetra bitar i sås och en bitar i gele, funkar det inte ger jag upp mjau :P. På city gross har de som tur är ett bra utbud :). Så slipper man hamna med någon av fiskprodukterna.
Wiho! Imorse åt katterna upp hela den utlagda portioen av mjaus kyckling(?)lever i gele. Hoppas den duger ikväll också.
va kul… tänk om jag kunde få Mee att äta mjukismat…..
#7 Här har vi testat Husses blötfoder och torrfoder - Rena nitlotter.
Köpte en av Mjaus tetor: bitar med havskräfta i gelé. Att havskräfta knappast tillhör en katts naturliga diet förstår jag, men det gör ju som nämnts ovan inte heller oxe.
Det jag undrar är: är skaldjur lika dåligt som fisk?
Köpte en massa andra smaker också och det verkar som att de genomgående är väldigt uppskattade av lillkatten :). Så länge maten är i bitar.

Oxe har ett annat sorts protein som i alla fall är mer jämflörbart med det katten skulle äta i det vilda. Om man skulle tänka så skulle ju alla smaker utom kyckling och kanin gå bort.
Skaldjur är precis lika illa som fisk. Katter ska inte äta någonting som kommer ifrån havet.
#33. Är det också allergent alltså?

Japp
#35. Tack, då vet vi det!
Men spindlar och andra insekter är ok :P?

Det är väldigt naturlig kattföda, så ja
- Fisk & skaldjur
- Spannmål
- Mjölkprodukter (även laktosfria)
Är det som är mest allergent, i den ordningen.
provat att göra som #25:s länk, men det funkar inte på Mee. OCh jag vågar inte låta en småknubbig flicka svälta mer än 24 timmar. Ok hon älskar kylskåpskall mellanmjölk, vanlig men ändå. OCh ja, hon tål det. Hon och Arne gillar mjölk, så de har alltid en liten skål på köksbordet, som jag får fylla på när det befalls.

Nej, katter som inte är i bra skick ska inte svältas.
Ja, alla djur (och människor) tål alltid ämnet tills dom blir allergiska. Det kan ju inte du veta idag att de inte blir allergiska imorgon, menar jag.
Jag tycker det är ganska dumdristigt att fortsätta ge sina djur allergena produkter för att man själv tycker att det är sött att de äter det. Jag tror inte dina katter sörjer om du skulle byta ut mjölkskålen mot vatten.
Men alla gör ju såklart som de själva vill.
De har även en vattenfontän. OCh hon är ju inte sjuk på något vis. Bara lite, lite småknubbig. OCh envis med sort av mat. Tyvärr.

En katt som är överviktig är inte frisk, jag menar inget illa och menar inte att kritisera men så är det ju.
Hon är inte överviktig. Hon väger ca 2,5-3,0 kilo. MEn i mitt tycke är hon lite, lite knubbig, om jag jämför med Pipis och Arne. Med andra ord, man får känna ganska hårt för att kunna känna hennes revben.
Men så lycklig jag blev när jag hittade denna tråd. Jag står precis inför samma problem!
Från att ha ätit bozita (mjau dög inte heller) totalvägrar min rex äta det. Skumt..
Just nu har i alla fall ätit lite torrisar och porta 21 våtfoder. Men det innhåller väl lite högt magnesuium vill jag minnas? Eller var det torrfodret..
Vad gör man? Vill helst ge blötfoder då det ska vara bäst, torrisar fär de bara när vi är borta länge.
#43. Hos Porta 21 är det är torrfodret som har en lite hög magnesiumhalt :). Äter katten porta 21 blötfoder är det ju jättebra, och i samma prisklass finns många andra bra märken också. Det viktigaste är ju att katten äter det, och att matte/husse har råd med det som katten i så fall äter..
Jag skulle testa att ge katten ett annat foder ett tag, för att sedan testa att ge bozita igen faktiskt. Kan vara att katten bara "tröttnat" på smaken lite.

Jag hade en katt som avskydda kladdig mat, men fick inget annat pga att hon var smällfet och behövde banta och dessutom kräktes upp det torrfoder hon hetsåt.
Det enda jag fick i henne i början var Mjaus tetrapack med anka i sås. Det var det ENDA som dög innan hon lärde sig att hon faktiskt inte fick godare mat.
# 44 fast han pruttar nåt så ohyggligt av den. Det luktar kål i hela huset. jag anklagade maken först innan vi kom på…
Har ni förlag på andra bra våtfoder?
Applaws vet jag. Porta orsakar gaser…Bozita/mjau duger inte. Ziwi peak gillar han inte.
#47 han har älskat mjau/bozita men nu vägrar han äta dem..Vill ju helst ge blötmat som huvudfoder och han är inte så förtjust i torrisar. Men jag kan prova:)

Jag tycker inte att Porta 21 ligger för högt i magnesium (0,11%). Det är naturligt för katter med magnesiumintag på mellan 0.12-0.18%
Om katten fiser illa så finns det alltid anledning, jag tycker att man ska söka orsaken till den istället för att skylla på fodret. Man får ju tänka på att det är en viss tillvänjningsperiod, helst ska man inte blanda med torrfoder som innehåller spannmål under tiden, det kan ge orolig tarm.
Katter har ett betéende som kallas för neofili, vilket innebär att de uppvisar plötslig förtjusning eller starkt gillande mot sådant som de nprmalt inte äter. Med andra ord, variera smaker och testa att ge något nytt. Oerhört viktigt att inte bara ge en smak/sort för att inte hamna i det här läget igen när katten helt sonika slutar äta.
#49 Tänk om jag vetat det innan så vi kunde varierat lite, men härdanefter blir det variation:) Tyckte ändå jag läst på så gott jag kunde om mat och katter..
Vi kör med spannmålsfritt torrfoder.
Hoppas att fisarna är övergående för det här var inte roligt varken för oss eller honom.
Tack för bra råd och support!

Man blir alldrig fullärd!
Kommer att få hem vad det lider Porta 21 att prova nu på min kräsna dam. Frågan är, är det fodret bra för min gamle kille, som äter Hill´s K/D som torrfoder? Han har lite svaga njurar och svarar bra på det torrfodret, han har ätit det i 6-7 år nu.

Är det porta 21 blötfoder eller torrfoder?
Torrfodret. Måste ju kolla om det finns något torrfoder som dumma Mee gillar och som alla kan äta toppen vore ju om alla gillade det utom ARNE. Så var det ju med Olivers. Pefekt foder för Esther, de andra två flickorna åt med glädje Olivers men Arne ratade det. . För annars så kan jag ju lika gärna ge henne Mau kycklingn torrisar, för det äter hon och då äter hon på samma tider som Arne. Hans K/D står ju i skåpet och står inte framme. HAr ju konstant Bozita mjukmat framme och det går ju åt som smör i solsken, för tre katter. INTE Mee. Hon vill inte ha.

Jag skulle ju inte ge ett torrfoder till en katt med njurproblem.. Snarare så skulle jag låta blötfoder finnas framme hela tiden och ge särskild mat till katten som inte vill äta blötfodret.
Men ja, Porta 21 sensible är ett bra (eller okej) foder.
ja och jag vågar inte ta bort det helt. Då han har bevisligen fått bättre värden av det fodret och nu är han så pass till åren kommen så jag vill inte experimentera. Han äter ju med glädje mjukmat törs väl säga att han äter det i majoritet och numera kompletterar med Hill´s K/D. Så blötmat finns framme konstant här i huset i rena frächa skålar varje gång. Det går en och en tredjedels förpackning Bozita om dagen här ungefär, plus att Arne knaprar i sig ca 40 gram Hill´s och Mee knaprar i sig ca 50 gram Mjau. Har börjat lite smått med en sönderklippt kycklingvinge 2 ggr i veckan och den går ner rätt så bra, Pipis och Esther gillar det.