Gäspar
Ibland när jag pratar med min katt, kommer och sa klappa henne eller kollar på henne gäspar hon. Inte för att hon är trött i vissa lägen, utan mest när hon ser mig. Varför gör hon det?
*Putt*
Min katt gäspar för att hon trivs och är allmänt nöjd. (Hon gäspar mig ofta rakt i ansiktet när hon ligger och myser på min mage eller intill huvudkudden på sängen.
)
Det är inget negativt hon försöker kommunicera. Jag upplever det som en trevlig hälsning ungefär.

Det kan vara någon slags assosiation hon gjort.
Om man säger "gäspa" till en hund varje gång den gäspar så kommer den till slut att assosiera ordet med gäspandet och därmed blir "gäspa" ett kommando som hunden lyder utan att tänka sig för. Funkar säkert likadant på katter, och det kanske är det din misse har lärt sig. Du = slött mys = gäsp. Who knows? :)
För hundar är gäspning en lugnande signal. Har för mig att jag läst att det är så för katter med.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
För det mesta betyder det bara att katten är nöjd och belåten, men det kan också vara en reaktion på att katten känner sig lite orolig och nervös i situationen och tar till gäspningen för att avbryta ögonkontakten och visa att katten själv har fredliga avsikter (så gör katter ibland även när de träffar okända katter).
Sajtvärd Katter iFokus
Om katten sträcker på sig och/eller blinkar till när den gäspar så betyder det "hej, kolla vad avslappnad och nöjd jag är!". Den hälsningen får jag flera gånger om dagen från mina kissar, speciellt Spoo som är en väldigt trygg och avslappnad, men ändå reserverad tjej som umgås på sina villkor.
Men som #5 skriver kan katter även gäspa av nervositet. Då brukar de flacka lite mer med blicken och hålla sig mer ihopkurade, och några riktigt stressade jag sett gäspa slickade sig runt munnen också, som om munnen var torr.
Jag kan inte låta bli att dra paralleller till större rovdjur som gäspar för att visa en rival hur stoora och skarpa tänder man har, i ett försök att avvärja behovet av konfrontation.
Vänliga hälsningar
Cindy
Hon brukar blinka och sträcker gärna ut sig och brukar ofta rulla på rygg. Hon ser väldigt avslappnad ut då. :)