Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1818 ggr
Destany
0

Är huskatter vildare än raskatter?

Efter att ha pratat med en raskattsägare som sa att hon inte vågade skaffa en huskatt pga att den hade rivit hennes lägenhet så undrar jag hur ni upplever skillnaden mellan ras o huskatt? Jag har själv 3 husisar o visst de kan vara vilda o busiga men det e bara en kort stund annars ligger de o sover för det mesta de är 9,6 o 3 år gamla o 2 hanar o en hona

Jenna_Nord
1

Tror jag är helt individuellt, raskatt som huskatt!

Mvh Jenna

[Emma--]
0

Den enda skillnaden är väl att med huskatter vet man inte om dom kommer bli väldigt aktiva eller lugna. Med en ras vet man på ett ungefär innan och kan välja en lugnare om man känner att det passar bättre. Men annars upplever jag ingen skillnad egentligen.

MonicaLagerquist
1

Det kan ju även spela in varifrån katten kommer.Hur den är uppfödd osv.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
2

Alltså.. En raskatt är en katt med stamtavla, framavlad bland annat till att på ett ungefär ha en viss aktivitetsnivå. Huskatter är ALLA andra katter. Alltså rena "bondkatter" och alla blandraser. De är inte avlade med mål, utan blev så de blev. Därmed finns det huskatter i ALLA altivitetsnivåer, allt från totalt sjövilda till soffpotatisar som knappt rör sig. När man köper en raskatt vet man ungefär vad man får eftersom de är avlade mot ett mål. Huskatter är inte det. Ska man köpa huskatt bör man därför fundera mycket på vad för katt man kommer trivas med, vilken aktivitetsnivå man tycker är lagom, och välja en katt som passar. Det är nog det väldigt många missar… Köper man raskatt har man funderat och bestämt sig för en ras som passar. Köper man huskatt köper man bara en som är söt. Därmed blir det katastrof vissa gånger eftersom fel katt hamnade i fel hem.

[KilledbySnape]
0

Det måste ju skilja något enormt..! Som #4 skriver är ju huskatter ALLA andra katter förutom raskatter med stamtavla. Det finns ju "renrasiga huskatter" eller vad man ska kalla det, och har man en oreggad perser kommer den knappast riva huset (okej, låtsas som att det inte finns individuella skillnader inom raser, nu). En husis som är t ex hälften oriental kanske river ditt hus mer än en som är hälften ragdoll. Eller inte, det är ju så himla, himla individuellt att jag tycker den här frågan är rätt konstig.

Vi har under min uppväxt bara haft huskatter, vissa blandraser där vi inte vet vad som finns i dem, rena "bonnkatter", andra har varit renrasiga huskatter. Ingen av dem har varit särskilt "vilda"… Har aldrig haft katter i gardinerna, sällan några blomkrukor nerdragna på golven, de har alla lärt sig snabbt att hålla klösandet på klösmöbler och inte på soffan t ex.

Jag tycker INTE det går att säga att "huskatter är vildare än raskatter". De KAN vara det, absolut! Men de behöver inte vara det, de är inte alltid det.

Jenna_Nord
1

Men även fast du köper en raskatt så garanterar ju inte de någon personlighet. Så de är ju fortfarande individuellt inom huskatt och inom raskatter?

Mvh Jenna

[FruStein]
1

#6 Det finns inga garantier, men om du vill ha en viss typ av katt så är ju chansen större om du går efter rasbeskrivningen på renrasiga katter. Det finns ju en anledning till att man köper en raskatt.  Vi har tre Ragdolls hemma då vi ville ha stora katter som samtidigt är lugna och passar bra i barnfamiljer och vi tyckte att det var värt att lägga många tusenlappar på att få en katt som passar vår livsstil jämfört med att chansa vilt. Alla tre är stora katter, men bara de två äldsta har temperament efter rasbeskrivningen; den lilla klättrar bokstavligen på väggar och är sjövild - i jämförelse med sina "bröder".