Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9835 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Torr nos.

Min katt har sedan några månader tillbaka haft väldigt torr nos, rent av sprucken. Innan trodde vi att det var pga av att han var ute i kylan, men de senaste tre veckorna har vi hållt honom inne mycket (tio dagar helt inne pga att han bar tratt, tio dagar ute på kortare promenader med oss).

Vi har varit hos veterinären två gånger under denna tidsperiod och de sa ingenting om det. En veterinär frågade om nosen rann, vilket den inte gör, och sa sedan inget mer om saken. Jag hade då berättat att jag var orolig för hans torra nos men glömde att fråga om, och i så fall vad, jag ska göra åt saken.

Så. Vad ska jag göra, om något, för att återfukta nosen? Vad kan hans torra nos bero på?

Cindy
0

Hur gammal är katten? Vad äter den?

Jag tycker inte att du ska smörja nosen med något, det kommer katten ändå snabbt att putsa bort. Däremot kan man "smörja inifrån" genom att ge tillskott av omega-3 (t.ex. laxolja av hög kvalitet).

Vänliga hälsningar
Cindy

[Highonbluetomorrows]
0

Taste of the Wild torrfoder är huvudkosten. Royal Canin som godis. Mjau blötmat i tetra som komplement, men det äter han inte om han inte tvunget måste. Tror att han dricker acceptabelt mycket, men vet inte riktigt…

Att TotW innehåller fisk är en av anledningarna till att jag tänkt byta foder. Men angående detta nu: borde inte den fisken (lax) räcka för att ge tillräckligt med omega 3?

Cindy
0

#2 Det är omega-3-fettsyrorna i fiskolja som är bra för huden, så det beror ju på om det är fiskprotein eller fiskfett de har i maten.

Om nosen är torr så kan det ju vara så att något saknas i kosten, så man får prova sig fram.

Vänliga hälsningar
Cindy

OberonsMatte
0

Varför har katten haft tratt? Den torra nosen kanske hör ihop med den anledningen?

För att lindra väldigt torr tos kan man smörja med vaselin.

Sajtvärd Katter iFokus

[Highonbluetomorrows]
0

#4. Veterinären vet inte vad det var som var fel med honom, egentligen. Han hade 1) ögoninflammation och 2) svarthaka - vilket ju är "normalt" - men han har det i stora delar av ansiktet och detta är inte lika normalt. Tydligen hade han mycket bakterier runt ögonbrynen också så vi behandlade med kortisontabletter och ögondroppar för inflammationen och antibiotikakräm för huden.

Det veterinären sa var att det troligtvis var något "fel" med honom som leder till "svarthakan" i pannan osv - men vad det var hade hon ingen aning om. Och jag har ingen aning heller. Men hans nos har varit torr både innan, under och efter medicinbehandling i alla fall.

Så jag börjar misstänka någon bristsjukdom, men det har jag svårt att tro ändå? Är det någonting som svenska foder måste innehålla men som inte utländska måste? TotW innehåller lite omega3 omega 6 och taurin, vilka andra näringsämnen är relevanta för en bra hud? Något vitamin/mineral?

OberonsMatte
0

#5 Är han en perserblandning? Det finns något som heter idiopatisk ansiktsdermatit (brukar kallas "Dirty face") som kan drabba perserkatter. Kanske kan även andra raser drabbas, men det är jag inte säker på.

Sajtvärd Katter iFokus

[Highonbluetomorrows]
0

#6. Oj, har du mer info om detta? Googlade "idiopatisk ansiktsdermatit" men fick inte fram någonting alls. Kan man söka på något annat?

Kanske är något på spåren här…

OberonsMatte
0

#7 Om det går bra med information på engelska kan du googla på "Idiopathic facial dermatitis" istället.

Sajtvärd Katter iFokus

[Highonbluetomorrows]
0

Usch. Ja, han är perserblandning och med tanke på beskrivningarna så finns risken.. Fast hans symptom är inte alls lika utvecklade. Orkar inte läsa mer om detta nu, verkar ju som att det kunde bli rätt allvarligt och ibland till och med leda till kattens dödsdom..Om han blir värre ska jag i alla fall komma ihåg namnet på sjukdomen så kanske det går snabbare att dignosticera - om det nu är det.

Vet du om detta kan ge upphov till torr nos också?

OberonsMatte
0

#9 Nej, jag vet inte om torr nos hör till symtomen, men eftersom det är en hudåkomma vore det inte helt otroligt. Jag hittade en annan sida där det står lite intressanta saker angående just torr nos, bl.a att det kan bero på problem i tårkanalerna:

http://kungsgardencats.bloggspace.se/1641957/Torr-bengalnos/

Sajtvärd Katter iFokus

[Highonbluetomorrows]
0

Jag och sambon är rätt säkra på att katten har problem med tårkanalerna, så då kan nosen bero på det då. Lite tråkigt att veterinärerna inte ville gå in på detta, men för min del verkar det rätt "självklart". Att trånga tårkanaler -> rinniga ögon -> sekret som samlade smuts -> ögonirritation och ögoninflammationen.

Sen är ju frågan åter igen varför han har så mycket "smuts" i ansiktet så att det samlas så snabbt runt ögonen. Som sagt konstaterade även veterinären att det var något onormalt med det hela. Jag hoppas i alla fall att det "bara" är grov akne, så att det går över snart, och inte dirty face…

Tack för all hjälp Oberonsmatte!

annzoo
0

i länken som #10 länkar till kan torr nos även bero på foder…även svarthaka beror till viss del på fodret (tex allergi) och till viss del vad man har för skålar och hur man rengör dem.

ang ögoninflammationen har ni kollat ögonpaketet?

[Highonbluetomorrows]
0

Svarthaka har han haft sedan han kom i puberteten och vi har haft tre olika sorters foder på den tiden tror jag. Först mjau torrfoder (innan vi visste bättre), sen Porta 21 och nu TotW. Planen är att gå tillbaka till Porta 21.

Nosen kan bero på fodret också, men han hade torr nos innan vi började ge totw. Dock har ingenting blivit bättre med det fodret heller. Därför jag undrar vilka vitaminer, mineraler eller "annat" som kan påverka sådant som torr nos: omega 3 har ju framkommit i tråden redan och det ska fodret innehålla lite av i alla fall. Om det exempelvis är något som saknas i totw men som hade varit obligatoriskt för ett svenskt foder eller liknande.

Kan det vara vätskebrist?

[silkesnosen]
0

Du det kring ögonen är typiskt…säger det igen förebyggs, lindras, läks m eye envy puder..

Buffaomini
0

Mina har torr nos när dom dricker dåligt (dock aldrig så torr att det blir sprickor). så jag rensar fontänerna extra noga och fyller på med kallt färskt vatten. då går det över :)