Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 3074 ggr
Lena
27

En Kaktus till Huskattaveln!

Jag vill ge veckans kaktus till alla oansvariga kattägare som ägnar sig åt huskattavel i dessa tider med 100.000 tals hemlös katter i landet.

Vilsna kattungar

Ta istället ert ansvar! Tänk om, kastrera era katter och lägg tiden som ni ägnar åt denna tvivelaktiga uppfödning på att ta hand om en hemlös kattfamilj istället.

Sverige behöver inte fler hemlösa katter, men däremot många fler som hjälper hittekatterna.

Gör detta och ni kan byta er kaktus mot en vacker ros!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring]
0

Instämmer till 110%.

thildatessie
4

Instämmer men tycker även att raskattsaveln ska upphöra med i så fall. Katt som katt.

MonicaLagerquist
8

#2 På vilket sett skulle det påverka huskattsavel?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

thildatessie
0

jag menade antalet hemlösa katter.. skrev kanske otydligt men orkar inte tänka ikväll. är sjukt trött.

MonicaLagerquist
5

#4 Så om raskattsaveln upphör så minskar de hemlösakatterna?

Hur skulle det gå till?

Du får gärna förklara för mig hur du tänker.

thildatessie
4

#5 Raskatter är ju dyrare än huskatter så det är inte lika stor risk att de blir hemlösa. Men det finns ju fortfarande en risk. = ökad mängd hemlösa stackare. Är trött på att alla värderar raskatter mer än huskatter. Menar inte att du gör det men det känns som så allmänt annars.. Både på forumet och på andra ställen. Det är bara rätt gener och fint utseende. Och mer pengar. Är själv stolt ägare till två som huskatter från ett katthem.

MonicaLagerquist
5

Alla katter har ett livsvärde,men alla katter har inte ett avelsvärde.

Vi som inte kan ha huskatter ska vi vara utan katter vi då?
Jag jobbar på mitt sett för att hjälpa hemlösa katter och jag kan lova dig att mina köpare inte skulle ha köpt katt från något kattehem så jag har inte tagit hem ifrån någon hemlöskatt.

Supinesophie
5

Folk gillar konceptet söta kattungar som är gratis. Hoppas verkligen nya djurskyddslagen går igenom så katten upphör bli det enda sällskapsdjuret som får springa ute och föröka sig fritt!

Cindy
0

#7 Jag är lite nyfiken på vad du menar med "vi som inte kan ha huskatter"?

Vänliga hälsningar
Cindy

Supinesophie
2

#9 Antagligen folk som är allergiska eller folk som vill ha ett speciellt temperament på katten som passar deras livsstil.

[sakring]
3

# 6 Tänker du någonsin på alla hemlösa råttor och att någn borde ta hand om dessa.

# 9 Det finns människor som är allergiska mot olika slags katter men  tål andra.

MonicaLagerquist
2

#9 Jag kan pga allergi inte ha alla sorters katter.

Sen ligger mycket av mitt kattintresse i avel och det faller ju helt bort ifall att jag nu kunde ha huskatter.

thildatessie
0

#7 låter som att det handlar om pengar när du säger avelsvärde… Rätta mig om jag har fel. Vad är det annars som gör att det är mer värt? Menar inte att du skulle älska dina katter mindre men det låter ändå som att det handlar om pengar..

#8 vad heter den lagen? Innebär den att man bara ska få ha innekatt? Hade varit bra :)

#9 Jag undrar med det…

MonicaLagerquist
2

Avelsvärde har inte ett skvatt med pengar att göra.Varför tror du det?

Alla katter har ett värde i sig själva men alla katter behöver inte avlas på.Förstår du då?

thildatessie
1

#14 varför är vissa katter mer värda att avla på då? i stället för att ta fram fler katter så kan man väl upplysa folk om vikten av att hjälpa hemlösa katter?

MonicaLagerquist
5

Tillgång och efterfrågan tex.

Mina kattköpare är ofta liksom jag allergiska mot vissa katter.

Den dagen då katthemmen får in La permkatter dagligen och det bildas kolonier med La permer lovar jag att ta hand om dem.

Vad får dig att tro att jag inte jobbar för hemlösa katter?

[Emma--]
0

#2 vore ju synd om alla raser ska behöva dö ut för att det finns för många huskatter. Hoppas samma som #8. Det är åtminstone en början :)

thildatessie
0

#16 får LITE mer förståelse. Dock har jag inte sagt att du inte hjälper hemlösa katter???

#17 är inte överens men låter det vara. Tycker inte att raser ska dö ut men tycker att alla ska vara lika mycket värda. På alla sätt.

[Emma--]
0

#18 men avslutas raskattsaveln kommer dom ju dö ut. Ja det tycker jag med, att dom ska ha lika värde. :)

[sakring]
2

# 18 De djur du har, marsvin och råttor. Är det som du fångat utomhus eller kommer de från en uppfödare. Har du i så fall kollat deras historik?

thildatessie
0

#20 Vad har det med saken att göra? De är omplaceringar och några var från affär.

[sakring]
0

Ärligt talat så tror jag faktiskt inte att folk i allmänhet känner till kattproblemets karaktär och storlek. Då skulle de nog inte så lättvinnligt ta den ena kullen efter den andra på sina söta huskatter.

Jag har själv haft en huskatt som fick åtskilliga kullar innan jag började ge den p-piller. Detta var under 60-talet och ingen sa ett ord om kastrering vare sig av hankatter eller honkatter.

Katten blev trots allt 18 år. Men hon var bara till veterinären en gång, då hon hade skabb. Inte hade vi hört talas om FORL eller kattpest eller kattsnuva. Så vaccinerad blev hon inte heller. Men vi älskade henne inte mindre för det.

thildatessie
0

#22 förstår verkligen problemet. Annars hade jag inte tagit katter från katthem och mina andra djur från dåliga och misskötande hem?

chade
3

varför kör man bara inte 1 års uppehåll på all kattavel, så dom som verkligen behöver en annan ras får vänta, för de lär ju inte skaffa någon huskatt isf. och de som verkligen vill ha en liten ''snuttegulligkattunge'' kan ju ta hand om de katter som inte har något hem. eller något, för om de vill ha en katt, så lär dom ju skaffa en, ellehur?

menar ingen kritik mot någon av parterna.. jag tycker om raskatter lika mycket som huskatter, så jag vill inte höra att jag är galen eller något. Det är bara en tanke som slagit mig några gånger när jag läst liknande trådar som dom här.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Anonym
2

Tycker gott man kan förbjuda all avel på katter utan stamtavla. Den ni ;).

MonicaLagerquist
2

#24 Hur har du tänkt att genomföra att det inte föds några huskattskullar på ett år.

Löser du det problemet kan jag lova att du kommer att få Årets Hittekatt pris (om det nu finns något annars instiftar vi det)
Det är många år som jag inte har tagit någon kull .Trots att planen varit så från början.

teachingbirds
2

Avelsvärde finns ju inte hos alla raskatter heller. Uppfödare avlar inte på alla katter de föder upp. Det görs mycket tester på framtida avelskatter, de kostar pengar. Det är ofta därför raskatter kostar mycket. Uppfödarna tjänar ofta inte mycket på sina kullar.

[sakring]
0

# 27 Nej avelsvärde finns inte på alla raskatter. En av mina britter är defintivt inget avelsmaterieal medan den andra är det eller var det ¨då de är kastrerade bägge två.

EddaM
6

Sedan är raskatterna bara 10% av alla katter i landet. Så 90% är huskatter och den större delen är okastrerade. Tar hand om hemlösa, är jourhem. Medans jag har en mindre avel av renrasiga Norska Skogkatter med stamtavlor. Hade ingen kull förra året så jag tog in hemlösa kattungar istället. Man hjälper till på de sätt man kan. Men blandras och huskatts aveln måste upphöra. Det är fruktansvärt hur de flesta katterna behandlas.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[sakring]
0

# 29 Raskatter utgör cirka 15% av alla katter i Sverige.

chade
0

#26 haha det var ju som sagt bara en galen tanke som slagit mig några gånger, men jag förstår ju självklart att det inte skulle fungera. 

Jag hoppas bara att de nya lagarna som ska komma sen verkligen kommer fungera och att folk följer dem! 

#30 det är ju faktiskt en ganska läskig siffra.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

thildatessie
0

Har jag förstått det rätt.. ska den nya lagen handla om att alla katter ska bli innekatter? Hur ska det funka? Hur ska man kunna kontrollera det? Om katter inte är märkt så kan man inte hitta ägaren och straffa den för att den har katten ute?? :S Eller har jag fått allt om bakfoten??

Förstår verkligen hur ni tänker i denna tråden och jag förstår "problemet" men man ser i alla djursorter att det finns sjukt många! T.ex på blocket.. Jag vet inte om jag någon gång kommer köpa en unge, känner mer för att ta hand om dem som ingen vill ha.. men det är jag. Ville bara skriva de..

flis
2

En lag som förbjuder okastrerade katter att vistas ensamma utomhus, dryga böter till ägarna om det upptäcks, skulle få åtminstone en del människor att tänka till. Bönder har ofta många okastrerade katter, där skulle det vara enkelt för djurpolis att ingripa om det fanns en vilja. Deras övriga djurhållning kollas men katterna lämnas åt sitt öde.

Det finns massor av katter, varför försöka få fram nya raser, räcker det inte med dom vi har?

thildatessie
0

#33 okej, det hade ju varit bra.. men hur ska man hitta ägaren om katter inte är märkt? Det är ju en sak på en gård på landet men en anna sak i ett lägenhetsområde i stan.. Håller med dig till 100000% i sista meningen!

MonicaLagerquist
0

Omärkta katter kommer då att omhändertas antingen avlivas eller märkas och omplaceras.

Supinesophie
0

#34 Det kanske blir så att katter som inte är märkta och kastrerade omhändertas och avlivas om de inte hittar ett nytt hem snart. Det kanske får folk att tänka till innan de släpper ut en omärkt katt.

thildatessie
0

#35 #36 okej, jo det är ju bra för de som faktiskt bryr sig..

[sakring]
0

# 33 Det finns inte så många raser. Däremot så finns det masssvis med huskatter.

Marie_1987
0

Alla djur borde kollas på bondgårdar. Hoppas att den lagen träder ikraft. Och att det blir färre katter som går hemlösa.

Allamej
0

Jag vill gladerligen hjälpa hemlösa huskatter men ett problem som jag ofta stöter på är att dom ska ha utevistelse, flytta med sin kompis eller måste vara ensamkatt.

Om jag ska adoptera så måste ju den katten bli innekatt för jag är inte så dum att jag släpper ut katterna i stadsmiljö.

Sen så vill jag oftast bara ha en eftersom jag då ofta ersätter en av mina bortgångna katter.

Och ja, jag har katter så ensamkatter går inte heller.

Jag har inte sett en enda annons där dom inte ska ha något av dessa krav. Närmaste jag kan komma är dom som måste ha inhägnad balkong men det faller på att jag har en dörr och galler framför den, dvs. en fransk balkong. Så det gick ju inte heller.

Får jag inte ha katter mer då?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Josefa
0

Katthemmen brukar inte ha krav på att kattungarna måste flytta två och två, utom i mycket speciella fall. Däremot så vill de inte sälja en kattunge som "ensamkatt". Det innebär att om du redan har katt/katter hemma så går det bra för en kattunge att flytta ensam, eftersom den då ändå får den kattkompis som den så väl behöver.

Allamej
0

# 41, grejen är väl att om jag ska skaffa kattunge så ska det vara en mycket speciell kattunge… Jag vill hellre ha en ungkatt och vips så får jag alla kraven slängda på mig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[sakring]
0

Men katthem kräver knappast att du ska låta katten vara ute på egen tass och har du redan en katt så behöver du inte skaffa mer än en.

[Highonbluetomorrows]
1

Aldrig hört om katthem som skulle säga att katten ska få utevistelse. Vilket katthem syftar du på nu? Där jag letat är det tvärtom: de "rekommenderar" innekatt, men framförallt så lovar man att inte släppa ut katten i början innan den vaccinerats, blivit trygg och sådär.

Och om du har katter så är det ju inget problem att köpa en kattunge där kravet inte brukar vara att de flyttar tillsammans, utan att de ska få kattsällskap.

Tror inte att det borde vara några problem alls för dig att adoptera en hittekatt :). Men kanske har katthemmet i din närhet helt annorlunda regler än de jag läst om..

Allamej
0

Djurskyddet Västerbotten.

Men nu har jag 3 och det räcker så om jag inte hittar reinkarnationen av min första katt….

madilicious
8

Jag tror detta är en av de ifokussajter jag helst undviker då det ständigt förekommer nya trådar om raskattsfolk vs huskattsfolk.  Varför kan vi inte bara samsas somm kattfolk? i många fall vill jag dessutom påstå att det är huskattsmänniskorna som är väldigt aviga mot oss som har raskatt. Ja jag säger oss för jag är också en mycket hemsk människa som har raskatt.

Jag tycker ni borde skämmas som sitter här och förkastar oss med raskatter. Många av oss hjälper till betydligt mer än vad ni som har hjälpt 1 hemlös katt en gång i tiden. Många av oss klämmer in både 2 och 3 extrra katter. Många raskattsuppf skänker också delar av sin "vinst" (brukar iofs inte bli någon direkt vinst men några 100lappar per såld kattunge) till djurhem. Men på senaste tid är det fler och fler djurhem som börjat förkasta den hjälpen? Har ni råd att säga nej till ekonomisk hjälp pga er heder eller vad ni nu vill kalla det. Då är det ni som inte tämnker på djuren för hur ska ni förklara för lilla tusse som behöver en operation att tyvärr du får vänta för att detta katthemmet har blivit så fisförnämt att det vill inte beblanda sig med raskattsägare. Nej fy för er.

Min fråga är hur mycket skit ska vi med raskatt behöva ta? Vem är det som värderar orättvist? Ni säger att vi värderar våra raskatter mer men en sak ska ni veta vi värderar våra djur på samma sätt men ni värderar människor orättvist.

Ni behöver inte ta er tiden med att lägga ett svar på detta då jag antagligen ej kommer läsa det utan jag återgår till att undvika denna sajte

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

Allamej
3

Åh jag känner att även om #46 inte kommer att läsa detta så är det två stycken som tryckt bra inlägg så då skriver jag till er.

Jag har Aldrig och jag menar verkligen Aldrig sagt något om att ha raskatter, katt som katt är det i mina ögon. Ok, jag kan bli otroligt grinig över tex. perser som inte ens kan andas ordentligt, dom behöver avlas tillbaka till 80 talet.

Jag drömmer om en balines en dag. Kanske en ragdoll. Att dra alla som har huskatter över en kam är fult gjort, precis som med dom som har raskatter.

Öka Kattens status, inte bara de olika raserna utan alla katter. Förresten, vad är det för ras på katten i headern?

[Emma--]
0

#46 jag tycker tråden hållt sig väldigt lugn även om det är blandade åsikter. Jag kan förstå att det kan verka som att raskatter värderas mer när man anser att det inte ska avlas på huskatter. Så det känns inte konstigt att diskussionen uppstår. Jag ser ingen som "förkastar oss med raskatter".

Jourhemmet
0

#46 Och här seglar du in och vill ha en klapp på axeln för att du inte gör skillnad på raskatt vs huskatt och hjälpt så många huskatter, vad duktig du är. Då kanske jag ska berätta att väldigt många här inne har hemmet fullt av hemlösa huskatter. Och just för att vi älskar huskatter så vill vi inte att det ska avlas fram fler då vi måste hjälpa dessa som redan är födda först.

Jag skulle gärna vilja veta vilket katthem som nekat ta emot pengar från dig för det tror jag inte på ett smack!

EddaM
2

#47: På 80-talet var perserna inte friskare än vad de är idag, visst de hade längre nos men en längre nos garanterar inte trånga nosgångar. De hade samma problem med det då. En kort nos med breda näsgångar är bättre än en lång nos med med trånga gångar. Att de katterna som låter skulle ha gjort det även med lång nos. Ögonen rann värre på katterna på den tiden. Nu har aveln gått framåt och nu finns det flera vars ögon inte rinner än som rinner. En bra uppfödare avlar inte på katter med trånga näsgångar, rinnande ögon och skeva käkar. På 80-talet dog dessutom väldigt många katter i PKD innan de började testa mot detta. Sedan finns det alltid oseriösa uppfödare som skiter i allt detta men de skall man inte heller köpa katt utav.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Highonbluetomorrows]
5

#49. Tror att hon syftade på inlägget i Hittekatter som heter "bidrag från uppfödare" eller något sånt av Jina. Där personen som vann Serlas kampanj starkt motsatte sig att få pengar från raskattuppfödare, särskilt om det var från deras vinst dvs per såld raskatt. Vet inte riktigt varför ilskan riktas just till detta inlägg dock..

För övrigt håller jag med om att folk som räddat/räddar hittekatter ska strunta i huruvida folk avlar på sina raskatter eller inte, så länge det sker enligt protokollet så att säga. Raskatter och hittekatter tillhör generellt inte samma marknad, däremot utgör (långhåriga) huskatter och blandraser ett konkurrerande alternativ till båda. Chose your battles.

Terato
3

Jag håller på med tamråttor och vi har inga raser. Detta bland annat för att bredda avelspolen. Vi har däremot stamtavleråttor och så har vi zoo/grossistråttor. Vi har även en stor andel omplaceringsråttor och det händer att man hittar en och annan tamråtta utomhus.

I vår värld händer det rätt ofta att man avråder från att avla på zoo/grossistråttor då man så att säga vet mindre om dem helt enkelt. Och det är väl ett klokt råd om man vill vara säker på vad som finns bakom.

Men rent krasst, avlar du på en råtta med okänd bakgrund, säljer till seriösa köpare och håller koll och avlar vidare på avkommorna så har de ju stam till slut. Jag har upplevt att det är lika mycket problem (om inte mer) hos stamråttorna som de fulare grossistråttorna.

Och jag undrar, försöker man höja statusen på stamråttor genom att slå ner på grossistråttor? Det finns uteslutningsmekanismer hos oss också, som att uppfödare i föreningen måste få bra resultat i standard under provåret. Men om man inte vill syssla med utställning ch standard då? Finns det inte andra saker som är viktigt? Har alla glömt vad vi har sällskapsdjur till?

Och är det inte likadant om man tittar på raskatter och huskatter? Som jag ser det så är det inte i huskattaveln problemet ligger. En person som på ett seriöst vis avlar på sina huskatter, följer upp och håller koll på linjen gör ju inget sämre jobb än en uppfödare som håller på med rasavel. Faktum är att denne kanske gör ett bättre jobb eftersom man har en bredare avelspol och kanske får fram sundare individer och enbart har fokus på temperament och häls.

Ursh vad fult (och enkelt) att skylla på dom för ett helt annnat problem, dvs. köpare som inte tar ansvar för sina djur. Hur fångar man upp köpare som vill göra sig av med sina katter? Hur pratar man med dem före köp? Det är här ni har problemet!

Eftersom zooråttor och tamråttor båda kostar ganska lite (70 respektive 300 kr) har stamuppfödare lika stora problem med oseriösa köpare som de som avlar på zoodjur. Skillnaden ligger i vilka uppfödare som har öppen och tydlig kommunikation och bra kontakt med sina köpare. Det sitter inte i stammen, vi har erfarenhet av detta!

Och ni menar att problemet är att huskatter kostar mindre, har lägre status och att man därför lättare kastar ut en sån katt. Men hallå! Hur dålig koll har man på köparna då? Det går inte att ta lika mycket betalt för en huskatt som en birma. Man kan på andra sätt höja värdet på köpet, t.ex. genom att skriva köpavtal med köparna, erbjuda support, hålla koll på bakgrunden och göra ett noggrant arbete för att leta avelsdjur. Och hålla kontakt med köparna under kattens uppväxt.

Så gör vi, köparna ställer upp på det och i gengäld får de support för sina råttor. De som inte ställer upp på det söker sig till mindre seriösa uppfödare eller zoo. Och här finns också viktiga avvägningar, man får inte ha för höga krav på köparna heller, då försvinner de också till oseriöst land. Ett rimligt krav är att de ska följa jordbruksverkets regler, samt hålla mig uppdaterad om sina kontaktuppgifter men att jag som uppfödare sköter själva kontaktandet. Tycker jag.

Vi är många som hellre vill ha huskatt än raskatt. Så vitt jag förstått kan man inte ens registrera en huskatt i kattsverige. Korkat!

Nä, sätt in resurser på det verkliga problemet istället, dvs. oseriösa uppfödare och köpare. Sprid kunskap och mobilisera varandra så att köpare och uppfödare går med i en gemenskap där gemensamma normer råder (som att t.ex. följa jordbruksverkets regler). Och höj statusen på huskattaveln, t.ex. genom att låta alla regga sina djur.

Det är en väl använd mekanism att rangordna sig inom grupper och tillskriva den grupp med lägre status alla problem. Men ni måste sluta med det. Ofta är det tvärt emot så att den lägre gruppen är symtombärare för hela systemets brister. Så gå samman istället! Det är sant att priset höjer värdet på en katt, trots allt slänger folk inte ut raskatter i lika stor utsträckning. Men det finns också andra värden, glöm inte det!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
1

Såg dig nu, Allamej! Du känner förmodligen igen dig i mitt resonemang.

Vill också tillägga, att man givetvis inte kan ha stenkoll på köparna, man kan råka ut för såna som biktar sig och låter som jordens bästa, fast man sen hittar råttorna utlagda på blocket (det gillar vi inte, man kontaktar givetvis uppfödaren om man tänkt sig omplacera sina djur).

MEN, det är skillnad på uppfödare och uppfödare vad det gäller hur god kontakten är med köparna.

Och jag skulle tro att de som är engagerade i djurforum och djurföreningar i mindre utsträckning kastar ut sina djur eftersom de tagit del av de normer som finns hos oss. Det är värre med alla som är på utkanten.

Så om man ser det på det sättet så kan ju faktiskt huskattuppfödare till och med vara en TILLGÅNG! :) Om man informerar och pockar på dessa att vara länken mellan den etablerade kattvärlden och vanliga Svensson-kattägare kanske man kan nå ut med goda normer.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Emma--]
1

#52 problemet anses nog vara det rejäla överskottet av huskatter. Att det inte finns tillräckligt hem för alla som redan finns idag. Statusen är ju tyvärr väldig låg och än har jag inte sett någon som har tagit en kull på ett seriöst sätt. Hälsotester, idmärkning, vaccinering osv. För då kan man lätt ta i alla fall 1500 för en huskatt. Jag personligen har inte problem om någon gör ett seriöst arbete och tar en huskattskull. Men jag ser problemen med att kunna utföra en seriös avel med mål. Det är ju bara att se på europén. Den "gamla" huskatten. Kanske vore bättre att koncentrera sig på den och fortsätta den aveln? Huskattena kommer inte att försvinna, men dom behöver all hjälp som går att få så att statusen höjs. Vilket förhoppningsvis snart ändras mot det bättre med det nya lagförslaget med idmärkning t.ex. Eller går det att hålla en seriös avel med mål när läget ser ut som det gör idag?

[sakring]
0

# 52  Jodå det går utmärkt att registrera en huskatt, både i SKK registera och i SVERAKs. Man kan id-märka både med chip i nacken och med en tatuering i örat. Du kan även ta ut ett huskattsbevis hos SVERAK om du är intresserad av utställning.

[Highonbluetomorrows]
14

Själva huskattsaveln kan ju ske seriöst, men av vilka skäl? Alltså, man kan ju vaccinera, id-märka, hälsotesta (för vad? för allt?), ställa ut föräldrarna på huskattsutställningar för att kolla utseende/temperament etc, men frågan kvarstår: vad är målet med aveln?

Om en huskattsuppfödare hade tagit sig igenom dessa steg och även uteslutit katter i processen för att de inte var bra nog som avelsmaterial, så hade jag personligen ansett att uppfödningen har berättigande. Och att kattungarna då kan säljas för bra mycket mer än 1500. Skulle nästan säga att de borde ligga i underkant av vad raskatter kostar, dvs snarare runt 4000 kronor. Långhåriga "raskatter" som den "norska skogSkatten" säljs ju för 3000 redan idag, helt oförtjänat.

Att man vill lära sig mer om avel, att man vill avla på sin katt för att man anser den vara ett praktexemplar, att man tycker att kattungar är söta etc, är dåliga anledningar OM och endast OM anledningarna inte ifrågasätts av ägaren själv. Om ägaren tycker att avel är intressant men inte bemödar sig med att lära sig "allt" om det och sedan följa rekommendationerna, så är avel inte berättigad. Om ägaren anser att hen har den perfekta katten men inte på något sätt testar detta, så är avel aldrig berättigad. Om ägaren anser att kattungar är söta och därmed avlar på vad som helst och hur som helst för att få dessa, är avel heller aldrig berättigad. Detta gäller i min mening givetvis BÅDE raskatt och huskatt.

Sen kan huskattsuppfödaren aldrig ge katterna en stamtavla, däremot borde hen skriva egna härkomstbevis om det nu finns någon övergripande plan med aveln (som att få fram ett visst utseende eller en viss mentalitet). Och givetvis vara öppen med att katten inte är en raskatt. (jämför gärna Lunaliahunden och Shilo Shepherd om ni är hundkunniga, där låtsas de som att hundarna är renrasiga trots att ingen ras egentligen finns).

Det finns folk här inne som inte vill att några katter ska födas, och ni kommer inte hålla med mig i det här inlägget. Bra så. Jag håller ju inte med er. Min åsikt är: Problemet är inte att katter föds, problemet är att katter föds OKONTROLLERAT och av FEL SKÄL, vilket sedan gör att de hamnar hos FEL ägare eller utan någon ägare alls. Oseriös avel på blocket, de som bryter mot lagen genom att ta kull efter kull på sina katter, de som släpper ut okastrerade katter och de som släpper ut sina katter i naturen när de tröttnat på dem - där har vi problem (stora problem) att tackla. Uppfödare som gör rätt för sig är fel personer att kasta skit på i en sådan situation, that's all I'm saying.

Hawknestgrove
1

Utan att racka ner, så är det samma krav som Trollhättans Kattsluss och HAlden Dyrebeskyttelse har när det gäller katter, att de MÅSTE ha tillgång till egen utevistelse. lite fel tycker jag. Vi är nästan lite åt andra hållet när vi placerar katt. En som vill ha sin katt som innekatt går alltid före, såvida det inte finns innätad blkong eller säker rastgård. OCh folk som bor fel ur kattsynpunkt för utegående katt får inte adoptera av oss om de inte uttryckligen själva är bestämda att katten ska vara inne.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

flis
0

Man ska ha ett mål för att bedriva seriös avel, sägs det. Kommer målet någonsin att bli uppnått? Om det blir uppnått, vad händer då?

Fler o fler sjukdomar dyker upp fast det finns stamtavlor där man kan kolla bakåt. Hur mkt vet man om de djur man avlar på?

[sakring]
1

# 58 Man vet mycket mer om de djur man avlar  på som har stamtavla än de man avlar på som inte har stamtavla. Sedan är det så att en del sjukdomar som HCM finns även hos huskatter.

mallabralla
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#47 (allamej)

jag är perser uppfödare och är bara nyfiken för det är ju så många som ofta gillar att säga att persern inte kan andas och så. en undran vid varje tillfälle, vad har du själv för erfarenhet? har du träffat en perser på 80-talet och hur många har du träffat av den "moderna" typen. du är välkommen hem till mig i annat fall så kan du se att perser katter generellt är glada, friska, pigga, busiga katter som andas allderles utmärkt, så tråkigt att denna föreställning att våra raser inte kan andas lever kvar år 2012 efter 10-tals år av arbete för att göra rasen sundare och friskare känns det allt för ofta som vi bara får ta "skit", alla raser har sina problem, det är inte bara utsidan som räknas! alla kattungar genomgår en veterinär undersökning innan de säljs, hade de varit sjuka hade knappast en veterinär godkänt dem!

en bild på en av mina "sjuka katter som inte kan andas själv", framförallt svårt bör det ju bli när man stoppar nosen i tassarna.

Sajtvärd på Perser iFokus

MonicaLagerquist
3

#60 Jag har följt perseraveln på nära håll sen tidigt 80-tal och tyvärr så ser jag ingen större förbättring av hälso statusen.

mallabralla
2

ja oj då, den här katten är ju rentav dödTyst syrebrist kanske?

mallabralla
2

en till sjukling Tungan ute

mallabralla
2

tråkigt för dig Monica, jag som lever med dem 24/7 har en annan åsikt Flört tur att alla har rätt att ha sin åsikt i detta land annars hade det blivit ensidigt :)

teachingbirds
4

#63 Jag har inget att säga om perseraveln, men dina bilder säger ju faktiskt precis ingenting om huruvida persern är frisk eller inte…

Anonym
0

#65. Visserligen, men de var ju lite roliga i alla fall (särskilt 62).

mallabralla
2

jag tror inte att en katt som har andningsproblem skulle köra ned huvudet mellan tassarna och försvåra andningen. min mening är och jag ville visa, att våra katter är keliga, avslappnade, tillfreds, lyckliga och busiga precis som vilka andra katter som hälst, jag tycker att bilderna visar på katter som är avslappnade och tillfreds med livet. sedan får man gilla rasen eller inte det påtvingar jag ingen. har man dåliga erfarenheter förstår jag absolut om man uttalar sig om hälsa, MEN jag reagerar när det titt som tätt är folk som skriver ja stackars perser katter de kan ju inte andas, då undrar jag vad just DEN personen har för erfarenhet av rasen, därav frågan till den som skrev denna kommentar, och jag skulle gärna se att denne svarade för jag vill veta :) om dene har mycket erfarenhet av persern då och nu så har den ju belägg för sin kommentar, annars tycker jag inte att man skall uttala sig om något man fakta inte vet, och nej, det räcker inte att ha läst och tittat på Insider, jag menar erfarenhet av ett antal seriöst uppfödda perser (ja jag säger seriöst för det finns många bakgårds uppfödare som struntar i hälsobiten och dessa syns allt för ofta på blocket).

lite OT så vi behöver inte gå in på denna diskussion närmare, men skulle som sagt vilja veta vad som ligger till grund för ett sådant uttalande.

[sakring]
0

# 67 Som exempel kan jag säga att Agria inte betalar tårkanalsoperationer på perser och exotic eller blandraser av dessa. Så nog har det funnits problem.

Du förefaller avla på en klassisk typ av perser som den såg ut en gång i tiden. Det tycker jag verkar vara sunt.

mallabralla
1

tårkanalsoperationer, står inget om i försäkringsbrevet, däremot operation av näsborrar, vilket är förståeligt då man länge avlade på för snäva näsborar (vilket är fel, katten ska ha breda näsborrar, bred nos)

din sista kommentar, skall jag tolka den som irronisk? i sådana fall tycker jagden  är onödig och barnslig, dessutom emot forumreglerna. jag tycker man skall kunna ha belägg för det man säger med ERFARENHET och inget annat, som jag sa, har man dåliga erfarenheter så förstår jag att man yttrar sig, men jag har en annan erfarenhet och jag anser inte att någon av parternas erfarenheter skulle vara osanning, tänker ej diskutera detta vidare, den som är öppen och vill lära sig tar reda på fakta och kan läsa på Perser iFokus de otaliga gånger uppfödare som avlat både då och nu förklarar hur aveln sett ut förr gentemot nu,

en personlig åsikt får man ha, jag låter er ha det, men jag tycker fortfarande att man skall kunna tala från egen erfarenhet, har man ingen erfarenhet så skaffar man det om man vill kunna diskutera sakfrågor!

[sakring]
0

# 69 OK då är det näsborrarna som är undantagna i försäkringen.

Nej det är ingen ironi i den kommentaren. Jag menar att du avlar på en klassisk typ av perser men det kanske du inte gör då du tar  det som ironi.

Själv har jag britter och de är lite platta i nosen de också och blandade med perser.

mallabralla
0

ber om ursekt för att jag tog det ironiskt, om det var menat som en positiv kommentar så tackar jag dig innerligt! dock avlar jag på den "moderna" typen som man kallar det så var därför jag tolkade det ironiskt. alltså om man nu skall ta klassisk typ som långnäst, som många definierar som klassisk kontra kortnäst som kallas modern typ.

men jag ber absolut om ursekt för att jag inte tog dig på allvar, man får självklart döma själv vad man anser klassiskt eller ej, om du tittat på mina katter och tycker de är klassiska så är det helt ok!

mallabralla
0

däremot kan jag säga att jag inte avlar på trånga näsor och små näsborrar, mitt mål är breda nosspeglar med stora näsborar :)

[sakring]
0

# 71 Du är ursäktadFlört