Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3673 ggr
Luisa
0

Äter allt

Hej!

Jag har en ungefär 5 mån katt. Han får mjau kattmat + nötkött 2-3 gr i veckan. Jag har slutat ge honom mjau kattmat i tetro pack då de bara räcket för typ 1 dag för honom. Han kan liksom äta upp även en hel maju konservburk på en dag. Men nu ska vi göra så att han bara får så mycket som det rekomenderas då han snart ska kasteras och kommer antagligen gå rätt mycket upp i vikt. Men nu kommer jag till problemet… Han äter ALLT och då menar jag verkligen det. Tinar man upp kött på diskbänken ska han släpa iväg påsen, tappar man något tex bröd, ost eller något överhuvudtaget är han redan där och käkar upp det. Sitter vi och äter i vardagsrummet sätter han sig på bordet och liksom smyger sig på och fiskar mat ur våra tallrikar med tassen och tar jag ner honom hoppar han upp och så håller han på tills man ätit färdigt. Han hoppar gärna ner i supptunnan och hämtar något att äta vilket är rätt frustrerande.

Jag gillar att krydda mat rätt mycket och idag snodde han en köttbit med rätt så mkt grill krydda. Han äter även jord…. Vad ska jag göra??

Tacksam för svar

Cindy
2

Åhå, en jägare! :-)

Jag tror din katt skulle bli överlycklig över att få leta efter sin mat, eller godis. Det finns massor av roliga aktiveringsleksaker som man kan använda (fast då till torrt foder, torkat kött eller godis). Vill du inte ge katten kolhydrater så finns t.ex. Ziwi Peak lufttorkat foder som du kan använda till leken.

Eller så kan man använda sin fantasi och ställa ut små skålar här och var i hemmet, fast på olika ställen varje dag. Göm skålar under skokartonger, uppe på bokhyllan, bakom soffan etc. Lite meckigare än en foderboll, men gratis.

Att leta efter maten - jaga - är en av kattens starkaste instinkter. Om inte vi människor tillgodoser den så hittar dom på egna sätt, t.ex. genom att slänga sig efter smulor och tigga. Det är själva jakten (och förväntan om att hitta ett byte) som ger störst dopaminpåslag, inte ätandet.

Vänliga hälsningar
Cindy

Luisa
1

#1 oh ja han är defenitivt en jägare, just nu har jag en dubbelskål alltså att mat och vattenskålen sitter ihop, men ska köpa en keramik skål så fort jag åker till djuraffären :) Men det är rätt svårt då min mamma är ett städ freak och allt ska vara rent och ligga på sin plats *suck* så det går nog inte så bra att ha matskålarna lite här och där.

Jag har provat att stänga in torrfoder i toarulle men han fattar inte att man ska rulla den utan försöker sticka in nosen och hela huvudet och när han fattar att det inte går ger han upp, så en boll med godis kanske inte heller skulle funka :/

Och tyvärr har jag inte så många hyllor hemma men om jag nu kommer få renoera mitt rum kommer jag göra det mkt roligare för kissen, men just nu får han nöja sig med att kunna gå runt i vardagsrummet utan att nudda golvet…

Cindy
3

Man behöver inte ha kattmatskålar, funkar fint med tefat eller annat i köket.

När man lär katten en ny aktiverinsleksak så får man stå bredvid med några godisar i handen, och belöna kattens intresse för leksaken genom att diskret "tappa" godis vid leksaken när katten rör den. Snart fattar dom att leksaken = godis, och anstränger sig mer för att få ut det goda.

Vänliga hälsningar
Cindy

BARFmycat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låter precis som mina två äldsta katter, de var exakt sådär när de var innekatter i två år. Sjukt understimulerade (tidigare utekatter) i kombination med att de är väldigt matglada.

Jag har skrivit en artikel här om foderaktivering

Mitt tips till dig är att köpa hem så katten alltid har något att pyssla med. Kycklingmagar tar lång tid att äta för att de är så sega, kycklingvingar, fläskben, oxsvans, grissvans mm. Jag har även testat att köpa hem hundgodis i form av torkade djurdelar som grisöron, grissvansar, vom osv och det har fungerat jättebra. Ibland kan man få klippa dem i mindre delar i början, till det rekommenderar jag en säckatör.

Det finns ju även såna där laserpekare som startar sig själva med jämna mellanrum som katten kan leka med när man inte är hemma.

Jag tror att det handlar mer om brist på stimulans än att han är omättlig, även om han definitivt har stor aptit också.

Du har inte funderat på att börja BARF:a? Såna där katter är oerhört tacksamma att BARF:aTungan ute

Bild på min Ernst med en torkad bit vom;

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[SporeDiatrymisss]
0

Snygg bild och kloka råd! :-)

BARFmycat
0

Tackar ödmjukastSkrattande

Hawknestgrove
0

Rätta mig om jag har fel, var det ine här inne som någon hade gjort en aktivitetsmatare av en äggkartong?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

BARFmycat
0

det hade jag velat se skiss på!Tungan ute

Hawknestgrove
0

Luisa
0

#3 Tack :D ska prova när jag köpt in lite godis :)

#4 Tack för tipset :) Kan man köpa grisöron osv i ica och coop eller är de i djuraffären bättre?

#9 tack så mycket, testade detta och det kommer jag defenitivt fortsätta med så än en gång tackar :D

Och här kommer en liten fråga… Kan man ge tex lever/kycklingsnittar?

Cindy
0

#10 Grisöronen är ofta av samma kvalitet, men i regel billigare på större zooaffärer.

Vänliga hälsningar
Cindy

Luisa
0

#11 aha ok tack :D

BARFmycat
0

Jadu, de finns ju lite överallt. Jag brukar alltid kolla så att de inte är saltade, det är viktigast för mig.

Luisa
0

#13 brukar också se till att det inte finns salt eller socker i det jag köper till min katt. Jag har märkt att min katt har börjat tappa tänder, har hittat två än så länge. Behöver han något särskilt att tugga på eller?

BARFmycat
0

Nej, fortsätt ge som vanligt. Kan hända att han känner lite motstånd mot att tugga på ben, då är kycklingmagar bra.

IceJossan
1

Lägg maten i äggkartonger, sprid ut det under mattan, lägg i en glasburk… Gör så att han får leta ordentligt och arbeta för maten. Hittar han den inte så försök vägleda honom, ge inte upp och ge honom maten utan låt honom bli riktigt så hungrig att han till slut ger sig sjutton på att lyckas få fram maten. Till exempel kan du visa honom när du lägger maten under mattan, lägga över mattan, lyfta och visa att den är kvar, peka så att katten nosar på maten och lägg då för igen, osv. Jag hade en katt som älskade att leta mat och under mattan var det poppis att fiska :)

Fyll till en till exempel sanerad kattlåda med ca 2 cm vatten och lägg i mat där. Kött, korv, körrbullar, torrfoder, räkor… Sånt som är gott och som är värt att fiska efter :)

Endast ens fantasi sätter gränserna!

Luisa
0

#16 tack så jätte mycket för tipsen!! :D

Det där med äggkartong kör jag redan, ska prova med glasburk :) Men fiska under mattan kan vara rätt svårt då jag endast kör på blötfoder, så det går nog inte…

Jag har två frågor…

Kan man göra så att man fyllet något, tex en glasburk med träpellets och kastar ner godis dit så får katten liksom  gräva fram det?

Fråga två… Min mammas kompis kom över. Hon hade i en påse lite hundmat som hon hade som godis till sin hund, min katt kröp typ in i påsen och började äta på hundmaten (vi trodde att han tuggade på hundens märgben). Vi fick lite hundmat men nu är frågan, är det ok att ge honom det? för han verkade verkligen gilla det…

Cindy
0

#17 Prova dig fram vad katten tycker är kul att leta mat ur! Jag har aldrig testat glasburk, men det borde väl gå alldeles utmärkt?

Katter ska aldrig äta hundmat, det innehåller inte tillräckligt av allt som katten behöver. Nån kula ibland som godis går bra, men inte som daglig mat.

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

Cindy, katter kan inte läsaSkrattande…. vi har samma fenomen här hemma…Access hundfoder om katten själv får välja…..SkrattandeMen det får de inte…….lilla Pipis brukar få en foderkula att jaga när sambon går ut med mat åt Zitha.

Cindy
0

#19 Haha, tur är väl det med tanke på att mina tonåringars favvogodis egentligen är hundgodis! Flört De skulle dööö av skam om de fick veta att deras torkade ankfilé-strips var för hundar!

Vänliga hälsningar
Cindy

Luisa
0

#18 menade självklart som godis :)

tack alla för all hjälp :D