Vilken kattras?
Hejsan,
Jag undrar bara vad detta är för kattras? Jag trodde först hon var bondkatt, men hon har ett väldigt speciellt ansikte och väldigt len fin päls.
Det hade vart roligt att veta vad för ras hon är om det inte är bondkatt.
Jag och min familj tog hand om henne för två årsedan. Hon var hemlös då. Vi döpte henne till Missy.
Hon är en helt vanlig bondkatt/huskatt.
En helt vanlig huskatt

En väldigt vacker husis ♥
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det är som min lilla rufus.. han är ett litet mysterium enligt veterinärerna, många sa att han skulle bli långhårig när han blev äldre att han hade norsk skogkatt i sig eller liknande.
sist så hade han tydligen siames i sig trodde dom för han var ju så ''slank och fin'' haha.
inte för att jag bryr mig så värst, han är ju min lilla mästerkatt<3
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Om bakåt i linjen inte kan visas papper att det är raskatt så är det helt vanliga huskatter.
Blandras med skogis behöver inte bli långhåriga. Här är ett exempel där mamman är en äkta Norsk Skogkatt som roade sig tyvärr med en huskatt, och avkomman ser ut som sin far. Men såklart, helt och hållet go för det!
Många tror att så fort en katt är långhårig så är det en Norsk Skogkatt (eller Norsk Skogskatt som de skriver) eller har ja nån långhårig raskatt i sig. Oftast blir folk lurad pga det med, säljare kan se det som en chans att höjja priser på katterna pga det. "Oj den här långhårig, nu kan vi säga att det är en norsk skogkatt och sälja den för en liten dyrare peng"… eller nåt. ^^
Din katt är huskatt, men ingen vanlig huskatt då det inte finns några vanliga katter
Jättefin katt! Det är så härligt med extra mjuk päls!
Önskar min huskatt hade vart lite lenare haha
(och som alla säger så är hon en solklar husis/bondis)
#5. Här hemma har vi också en korthårig kille med en långhårig raskatt (perser!) till mamma. Och en långhårig kille med en korthårig hittekatt som mamma :).
Båda är alltså huskatter. Den förstnämnda har dock en helt fantastisk päls, mysigaste kattpälsen jag känt i mitt liv. Tyvärr är han inte särskilt kelen av sig.. suck.
Den korthårige när han var yngre. Bara koollaaaa pälsen <3.
Tack för svar:) Det kanske är en huskatt, men gener från en annan ras som gör att hon får ett lite mer annorlunda utseende. 
Min äldsta katt som tyvärr gick bort nyligen vars kattmamma var skogskatt, blev ändå en bondkatt som sin kattpappa, men otroligt mjuk och fin päls.
SkogSkatt finns inte, men skogkatt finns.
De som säger sig ha "skogskatt" är oftast bara helt vanliga huskater/bondkatter.
Kattraser har papper och sånt.
"blev ändå en bondkatt som sin kattpappa" OM man blandar så skulle det aldrig kunna bli en raskatt - Alltså skulle aldrig kunna bli en skogis. Så skulle inte finnas något annat alternativ än huskatt/bondkatt. Om de hade utan papper båda två så skulle det ännu mindre kunna bli raskatt, tillomed skulle inte kunna bli blandras.

Dom flesta raskatter är väl blandade med andra raser från början, eller? 
#9 Det finns inget bondkatt-utseende. Bondkatter är huskatter och huskatter är alla katter utan stamtavla. De kan se ut hur som hellst. Men de är alltid väldigt vackra!
#11 absolut. Men det jag mena är att man inte kan blanda två helt olika och tro att det sedan blir en raskatt bara för att den kanske är långhårig eller något sånt.
# 11 Nej de flesta kattraser är katter som är huskatter på ett speciellt ställe på jorden. Sedan har man tagit till vara dess utseende. Britter är exempelvis en engelsk huskatt från början som var grå ((blå). Nu finns den i olika färger för att man avlat in olika andra raser i den.
min katt som blev bondkatt fick också en kattbror, men han var långhårig, men då kan det alltså inte vara en norsk skogkatt?
Jaja, det spelar inte mig nån roll vad som står på pappret, de är fina ändå

#15 Norsk Skogkatt är en ras, inte ett utseende. Huskatter kan se ut huuur som helst eftersom alla katter som inte har stamtavla klassas som huskatter. De katter vi kallar bonnkatter (huskatter alltså) finns i alla möjliga utseenden och hårlag, även långhåriga, maskade osv. De kan se ut som raskatter eftersom huskatters utseende "blir som det blir". Mamman ser ut på ett vis, pappan på ett annat, och ungarna som ärver bådas gener kan få ett utseende som för ett otränat öga ser ut som en raskatt.
En raskatt är en katt som har stamtavla, den är framavlad efter strikta regler generation efter generation så att avkomman ska se ut på ett visst sätt.
En huskatt (bondkatt, blandras eller vad man nu vill kalla den) som får ungar kan aldrig få en rasren unge, eftersom mamman inte är rasren. Kan man inte bevisa med papper (stamtavla) att mamman är en specifik ras så är hon en huskatt och hennes ungar är också det.
Även katter som i praktiken ÄR rasrena men som inte har någon stamtavla klassas som huskatter. Många blir lurade att köpa till exempel en "rasren maine coon utan stamtavla", men i själva verket är det en huskatt de köper eftersom katten inte har stamtavla. Föräldrarna kan vara rasrena med stamtavla, men har inte ungen stamtavla är den en huskatt. Man bör inte stödja sådan försäljning eftersom det är något lurt - man bör fråga sig varför ungen inte fick någon stamtavla. Det kan vara så att någon av föräldrarna har avelsförbud pga någon genetisk sjukdom och därför får inte uppfödaren registrera ungarna som renrasiga. Kattungarna kan ju vara hur goa som helst, men de borde inte ha fötts eftersom de kan dras med någon dold sjukdom. Man ska ju bara avla på friska individer. Sorry, lite OT här.
#16. Det var inte OT, TS har ju uppenbarligen inte förstått det hela ännu.
Mycket bra info.
Vad betyder OT och TS? jag har inte lyckats lista ut det än
Jag har iaf fått klarhet i det hela:)
På såsätt är det också väldigt bra med stamtavla. Illegal djuruppfödning vill man verkligen inte stödja:S
OT Offtopic TS trådskaparen.

OT = off topic TS = trådskapare :)
Okej, tack!