Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6981 ggr
Lollypoppii
0

Katt som...hostar?

Första gången jag skriver här ^^)

Jo har en katt här på ca 1 år, 7 mån Idag så är det faktist exakt 1 år sen vi skaffade honom. Han var ca 6 månader då vi köpte honom. I alla fall, han är både kastrerad och avmaskad. På sistonde så har han börjat hosta. Eller han liksom sträcker fram huvudet och så ser det ut som om han kommer få fram en hårboll eller nått. Min mamma är den oroligaste och hon ville att jag skulle fråga. Vi är inte särskilt erfarna. Men Baloo äter normalt och allt. Han äter inte på morgonen men det brukar han aldrig göra annars heller. Sen går han ut typ hela dagen och det är riktigt sällan han använder kattlådan. Men han mår som sagt bra i övrigt. Mamma säger att vi kan ringa veten ifall det är något allvarligt. Men han har börjat att sova mer, men det kan bero på att han inte gillar vädret ute.

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

[Highonbluetomorrows]
0

Har han blivit avmaskad? Katter "hostar" när de försöker kräkas (de står i en hukande ställning och springer gärna undan lite), vilket kan bero på hår i magen, att de ätit för snabbt etc. Har ni sett mask i lådan/kräk?

Hostar den mycket, liksom riktig hosta, kan det vara problem med lungorna, något som irriterar luftvägarna eller rent av astma.

Lollypoppii
0

Han har fått en halv avmaskningstablett för några månader sen. Han brukar inte springa undan när han hostar men han står i hukande ställning eller om han ligger ner så liksom drar han fram huvudet och ''hostar'' Han använder inte lådan alls utan kissar o så ute. Vi har inte sett några maskar eller nått. Det var ett tag sen han kräktes men vi har inte sett maskar i det heller. Men han fäller väldigt mycket päls och så slickar han ju och tvättar sig så det kan ju vara hårboll också, bara att han fällde mer förr men hostade aldrig då.

[Highonbluetomorrows]
0

Testa att borsta/kamma eller använda en karda på katten för att minimera hår i halsen i så fall :).

EvaSe
0

Han kan ju ha svårare att få upp håräbollarna nu på vintern när det inte finns nåt gräs att äta. Så lite kattgräs i en kruka åt honom eller köp en lämplig växt som han får tugga på.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Josefa
0

En klick vaselin brukar ordna så att hårbollen kommer ut bakvägen. Man ger alltså vaselinet via munnen.

Hawknestgrove
1

OCh köp gärna en ampellilja, som den kan få tugga på. Eller så kan du leta runt huskanterna, där brukar det finnas gräs som inte har frusit, bara att repa av och servera. Brukar vara poppis. Det bästa är ju om du köper havre och sår i en liten kruka. MEn det tar ju en vecka, ca innan det händer nåt….Gör båda två! OCh var det några månader sen du maskade av, så finns det risk att kisse har mask igen om han fångar egna byten. Vilket han troligen gör om han är ute hela dagarna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lollypoppii
0

Brukar borsta honom ibland men det är ingen favorit så hinner knappt att borsta klart innan han sticker. Avmaskings medicinen vi har så står det en halv tablett per halvår eller något, jag kommer inte ihåg. Sa till mamma det där om att vi kan köpa växter som han kan tugga på, ska se om jag hittar någon lite färskare gräs ute ^^)

Hawknestgrove
0

Nja, står nog inget om per halvår, jag antar att det är Milbemax du tänker på. MEn en katt som går ute han får garanterat mask mer eller mindre så fort han sticker nosen utanför dörren.

Hultan
0

Låter det som hosta från lungorna eller harkling från halsen? Blir han lätt andfådd och andas med öppen mun? Användr han buken när han andas sk bukpress? Hur ofta hostar han? Vad är det för ras? Har ni tagit tempen?

Med sunt förnuft kommer man långt!

Hawknestgrove
0

Sen är det ju inte el, att åka till veten för en ordentlig koll om inte en avmaskning till hjälper.

Marie_1987
0

hej min katt gör likadant fast hon är slö sover mycket luktar på maten men vill inte äta ser allmänt ledsen ut. Kan det vara en hårboll som inte vill komma upp? hur hjälper man henne?

Josefa
2

Ta katten till veterinär snarast. Katten blir inte slö av hårbollar.

Marie_1987
0

ja ska dit idag kvart i tre men känns som det e evigheter tills dess =(

[silkesnosen]
0

Kan ju vara ngt som sitter i halsen, som irriterar, ngt strå eller så. In till veterinären!

Marie_1987
3

det var något i luft vägarna så hon fick antibiotika och kortizon. Hoppas att det blir bättre hon kan inte ens lägga sig på sidan för hon börjar hosta då =( stackars liten