Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1394 ggr
elvisnisse
0

tips och råd .. tack

Hejsan

detta inlägget kommer bli lite långt innan jag kommer till dom frågorna jag vill ställa. Har skriver och frågat en del, men har inte fått direkt svar. Vore kul om man fick lite tips ialafall

Vi har 2 katter nu, Elvis  snart 1½år , sen för 1 månad sen skaffade vi Nisse han är 7månader. Då fick träffas pang bom direkt, vet inte vad jag tänkte på Elvis var lite rädd för den lille var lite ivrig, sen blev det tvärtom, nu är den lille rädd fort han ser Elvis, de fick träffas i 2 dagar, med uppsyn.

När Nisse kom till oss var han jätte sjuk, han hade kattsnuva, skabb och var väldigt undernärd.  Efter några dagar när han blev värre åkte jag till fabror doktorn och fick medecin till honom. SUCK , efter 5 dagar bara blev Elvis sjuk också. Då satte vi Nisse i ett rum och de fick inte träffas alls. 2 veckor utan att de fick träffas, sen började vi med att de fick nosa på varandra, jag höll i en katt och min sambo i den andra.. lille fick utbrott skulle ner direkt. Har prövat att sätta dom i varsin transportbur, så d får nosa på varandra, har släppt ut den lilla ur buren så han får nosa på Elvis..

Nu har vi börjat och låta dom träffas. Har den lille instäng och han får komma ut och träffa Elvis 1 -2 gånger om dagen.  Men den lille slår inte tillbaka, han ligger bara undergiven och tar stryk Har fått tipset att köpa feliway, så det har jag gjort, har även kastrerat den lille.

Nu till mina frågor(seriösa svar tack)

1. hur ska man få Nisse att slå tillbaka
  2. hur får jag Elvis att ta det lite lugnare? tror inte han vill slåss, mer bus, men han är lite ivrig.
  3. Var sätter jag feliway doftgivaren bäst, nu har jag den i en kontakt i rummet där den lille är  mest
  4. Hur får jag Nisse mindre rädd? Är skadan redan skedd eftersom de fick träffas direkt?
  5. Ska den lille få vara instängd och träffa Elvis bara ibland, eller vad ska jag göra?

Många frågor blir det, hoppas på svar och råd snart, mår inte bra själv.

MVH Sandra

[Anunnaki]
0

Du kan ju till att börja med spara lite pengar på att inte låta lura dig av Feliway-myten.

För övrigt får du väl pröva dig fram. Har du tur löser det sig har du otur blir det aldrig bättre än vad det är nu.

Jourhemmet
0

Gno en handduk mellan katterna så att dom luktar likadant. Låt katterna vara ihop annars blir dom aldrig vänner. Lite dask får du räkna med att den lille får då rangordningen ska sättas.

Josefa
0

Låt katterna sköta det hela själv. Lägg dig bara i om det verkligen urartar i riktigt slagsmål. Katterna kan reda ut det hela bäst själva.

Cindy
1

#1 Feliway-myten har funkat utmärkt för mig många gånger när jag fått hem en ny katt till de andra. Jag ser skillnad när den är ipluggad och inte, katterna släpper lite på garden och blir lugnare. Det är klart att det inte är ett mirakelmedel som med ett trollslag ändrar på kattens personlighet eller magiskt får dem alla att älska varandra, men för mig har det varit ett bra hjälpmedel för att de ska trivas bättre.

Försök att motstå impulserna att gå emellan katterna när de fräser och spelar allan med varandra, det kan bli så att den äldre katten får för sig att den nya katten inte bara hotar hans revir utan också hans relation till dig. Försök att vara "som vanligt".

En isbrytare kan vara att ta fram en rolig vippa och leka med dom, ibland blir de så uppe i leken att de "glömmer" att de "borde" ha garden uppe mot varandra.

Vänliga hälsningar
Cindy

IceJossan
0

Gör en gallerdörr av nät eller kompostgaller. Det kan hjälpa väldigt mycket så att katterna får börja med att bli trygga med varandra utan att nå varandra.

Jike
0

Prova Zylkene. Det är ett lugnande läkemedel som man köper hos veterinären.

Jag har två steriliserade honor (båda omplaceringar och osäkra katter)  och de har slagits så de blödde. Nu går de på en månadskur med Zylkene och än så länge har det fungerat…

elvisnisse
0

tack för alla tips, idag har det varit en väldigt jobbig dag för mig och för den lille krabaten. Han är så rädd så han skakar hela han. Jag vet inte om jag gör rätt, det känns som jag tvingar lillen till nått som inte alls kommer fungera. Vet inte om jag ska ge upp