Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3375 ggr
VildaAlice
0

Hjälp!

Hej! Jag behöver hjälp!!

Har en sexårig kattjej som haltat sedan i september. Vad som först verkade vara en bruten tå visade sig vara en ovanlig tumörsjukdom som beter sig ungefär som cancer. Det är innersta tån på höger bak. Tån opererades bort i oktober och det såg ganska ljust ut fram till nu då det visar sig att det fortsätter att sprida sig. Jag måste nu bestämma mig för om jag ska amputera hela benet eller avliva henne.

Enligt både onkologen och ortopeden som blivit inblandade är det goda förutsättningar rent sjukdomsmässigt och tydligen inte så ovanligt ingrepp som jag trodde.

Hade någon frågat mig för några veckor sedan om jag kunnat tänka mig en katt med tre ben hade jag sagt blankt nej, men nu när det gäller min egen älskade tjej så är det verkligen inte självklart längre. Jag är så fruktansvärt rädd att ta fel beslut! Jag försökte verkligen att få veterinären att säga vad hon tyckte jag skulle göra, men hon tyckte jag skulle åka hem och fundera några dagar.

Har googlat runt och läst om andras historier och hittade därför hit. Ni härinne som har katter som amputerat bort ett ben alternativt ni som valt att avliva, vad säger ni?

Mvh V

Josefa
0

Måste hela tassen opereras bort, eller räcker det med "bara" nedre delen av tassen? Det måste vara bättre för ryggen och balansen om så mycket som möjligt får stanna kvar.

VildaAlice
0

Antingen tar man tydligen strax nedanför knäleden eller uppe vid höften. Nackdelen med att ta vid knäleden är att det finns mycket muskler och ligament som kan ställa till det där. Så hon rekommenderade att ta bort hela benet.

Tar man längre ner är risken stor att de försöker använda "stumpen" och det vill man inte.

Jag förstår hur du menar, det ser ut som det ska bli väldigt vingligt när man ser bilder på katter med tre ben men det är tydligen bättre att ta bort allt om det bara är ivägen annars.

Jourhemmet
3

Gå in på djurhjälpen.nu där berättar dom om en katt som fick amputera sitt ena bakben och han mår förträffligt idag.

sagan
5

Amputera är mitt råd. Katten klarar sig väldigt bra på tre ben. Lättare är det att amputera bakben än framben. Men katten lär sig att leva utan vilket ben det än gäller. Ta inte nedanför knälden utan ta i så fall hella benet.

Hawknestgrove
3

OCh vad jag har hört, så klaras sig en katt med tre ben bättre än en människa med ett. MEn kravet är ju, att kisse inte går ut då.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

VildaAlice
0

#3 Tack för tips om ännu ett lyckligt slut. Andra kissen vi har kommer faktiskt från just djurhjälpen.

#4 Precis vad jag behöver höra! Jag vill ju amputera, men jag vill liksom att hon ska vilja samma sak.

#5 Det är det som är problemet. Måste hon vara inne är det bättre att hon får somna in. Hon mår inte bra om hon inte får komma och gå som hon vill.

Hon har sista dagarna innan vi var hos vet senast hoppat mer eller mindre på tre ben och det ser ju faktiskt inte så besvärligt ut. Hon har dessutom tjatat och tjatat och tjatat för hon vill gå ut så det känns som att hon inte är jättebesvärad av att bara ha tre friska ben. Men det är ju ändå en stor skillnad sen när man verkligen bara har tre ben. Eller?

Tack för era svar och att ni tar er tid!!

Jourhemmet
0

#6 Hon kanske nöjer sig med att sitta en bit utanför dörren efter operationen. Bor ni på landet?

VildaAlice
0

#7 Ja vi bor på landet. Man skulle vilja veta vad hon gör och hur långt hon går när hon är ute. Om man visste att hon är i närheten även om hon är ute länge så skulle det kännas bättre. Jag hoppas att hon skulle inse sina begränsningar och hålla sig på hemmaplan och vara ok med det.

Jag tror inte hon brukar gå så långt bort och jag tror hon skulle kunna vara ok med det. Men jag önskar jag visste. Nu har hon redan varit konvalescent i flera månader, det sista jag vill är ju att utsätta henne för ännu mer av det utan att det ger resultat.

Rumblebee
2

Finns det kanske möjlighet att bygga rastgård, eller gå med henne i sele? För även om hon bara håller sig i närheten när hon är ute på fri tass, så kan det ju ändå komma något djur som hon antingen behöver försvara sig mot, eller fly ifrån, vilket kan  bli jobbigt om hon saknar ett ben. I alla fall i början.

VildaAlice
0

#9 Nja, det skulle hon inte heller gå med på.. Tyvärr. Hon är en otroligt stolt dam, med en enorm integritet. Men tack ändå!

Hawknestgrove
0

Du kan alltid köpa en pejl till henne i så fall. Tänkte bara, att rent krasst, kostar du på kisse så mycket pengar som en amputation, så är det liksom en kapitalinvestering. Då hade i alla fall inte jag släppt ut en sån liten guldklimp.

VildaAlice
0

#11 Det visste jag inte att det fanns. Har tänkt att jag skulle vilja ha det, mest för att man är nyfiken. Har de "minne" också? Så det syns vars kissen har gått? Var köper man såna?

IceJossan
0

Pejlen är kalasbra, men halsbandet är det varken reflex, gummiband eller säkerhetsspänne på. Jag bytte till reflexhalsband på pejlen och då lyckades så klart ena katten få av sig halsbandet den dagen efter att batteriet borde ha bytts, så den pejlen ligger nånstans i krokarna och går nog inte att hitta.. Enda hoppet är att reflexen ska synas.

En pejl kostar 1500 eller 2000 kr har jag för mig. Den har inget minne. Däremot finns det ju små minikameror att sätta i halsbanden så att man efteråt kan se vart katten gått :) Och kanske finns det nån GPS-sändare att sätta på så att man kan se kattens vandring?

Hawknestgrove
0

VildaAlice
0

Tack för tips och engagemang!

Finns det någon mer som har egna erfarenheter av det här?

Hawknestgrove
0

#13  resår är det i halsbandet. Och det är med neonfärg…

http://www.petcom.se/product.asp?pid=11

Sen så länge jag använde pejlen( tills lodjuret kom till trakten) så bytte jag batteri varje vecka vare sig det behövdes elelr inte. Köpte alltid bästa batterier. Jag gav 3000 för min.MEn jag har en sökare för 99 kanaler, så sambon köpte ett hundpejlhalsband till samma sökare.

Funkar väldigt bra. Räkna med en radie på ca 1 km i bästa fall. Bor man som jag, så är det lite mindre, då jag bor i väldigt bergig terräng.

[Lillfjanten]
0

eftersom du frågar om åsikter, så nej, jag skulle inte amputera, jag skulle låta min misse somna in. har inga erfarenheter av detta, men jag tycker som så iaf. gå efter din magkänsla!

VildaAlice
0

#17 Min magkänsla har svårt att bestämma sig.. Jag har, som jag skrev tidigare, varit emot sånt här tidigare. Fast jag har väl aldrig funderat så mycket över saken. Men när vi kom hem från vet i tisdags lutade det åt att amputera. Igår kväll kände jag att jag nog inte vill det längre. Det är liksom helt fel katt att amputera.

Hon är en vildkatt från början, jag fångade henne när hon var kanske ett halvår. Även om hon är tam så är hon extremt självständig och inte särskillt sällskaplig. Hon är ute väldigt mycket, oavsett väder. Hon kommer in värje kväll, men då äter hon och sen lägger hon sig i sängen. Hon "hänger" sällan med oss i vardagsrummet som vår andra katt gör.

Det som känns så jäkla tungt är att hon är precis som vanligt. Nu går hon på smärtstillande så hältan syns knappt och hon är ju inte sjuk annars. Det hade varit lättare om hon varit sjuk så det syntes.

Usch, jag är helt uppriven över det här. Bara gråter och gråter. Det känns som att vad jag än beslutar så är det fel.

[Lillfjanten]
0

#18  jag törstår att du har det svårt nu, och jag måste faktiskt säga att jag har samma åsikt som du. det som är svårt är att andra har svårt att acceptera andra åsikter om vad man tycker är livskvalité för en katt. stackars dig Gråter men det har jag bestämt här hemma, den dagen något sådant händer mina katter, då ska jag tänka på dem, inte på mig, och då får någon annan åka iväg med katten, själv klarar jag inte det. nu säger jag absolut inte att det är så i ditt fall, men ofta så tänker folk själviskt när en katt är sjuk, man vill behålla den till varje pris även om det innebär smärtor med medicineringar osv.

lycka till med ditt beslut och det är bara ditt.. tänker på dig och kommer att följa tråden.

VildaAlice
0

#19 Tack! Fast problemet är egentligen att jag inte har någon åsikt alls. Jag är rädd att jag amputerar för att jag vill ha henne kvar och jag är rädd att jag tar bort henne för att "bli av med problemet".

Hade det varit vår andra katt hade jag amputerat. Hon är värsta kelmuppen som är hemma jämt. Henne hade man kunnat ge livskvalite genom att skämma bort henne med ännu mer kel och mys. För katten som det gäller nu är livskvalite att få vara ute, inget annat. Då skulle man ju försvåra det enda hon tycker om.

[Lillfjanten]
0

#20  rådgör med veterinärerna, om du inte har någon åsikt, det skulle jag absolut göra, och är du inte nöjd med en veterinärs åsikt, be om en andra åsikt från en annan också.

Gaiezza
0

Jag säger amputera.

Min katt hade någon sorts "cancer" i benet som jag opererade bort, men han går ut hela tiden och det har iaf inte hänt något ännu (6 år)

Bacon, svaret är bacon. 

VildaAlice
0

#21 Veterinären vill att jag ska bestämma själv. Jag försökte få henne att säga vad hon tyckte. Jag tror att hon egentligen vill amputera men efterson hon inte vet om katten kommer klara det psykiskt så vill hon inte rekomendera det, tror jag.

#22 Hur har din katt tagit det? Jag vill ju egentligen amputera och hoppas att hon skulle finna sig i det och anpasa sig därefter, men det är det jag är så orolig för att hon inte skulle göra.

När jag sitter på jobbet så känner jag att jag vill amputera och ha henne kvar, men när jag kommer hem och ser på henne så kan jag inte föreställa mig henne hoppandes på tre ben. Kände du likadant innan? Hur kändes det precis efter operationen? Hur va din katt innan mot hur han är nu, har han förändrat sig?

Gaiezza
0

Känne exakt detsamma, men det är absolut ingen skillad på katten, förutom att han inte har ont!

Sen så är han exakt samma katt som innan.

Så jag tycker att aputera r det bästa du kan göra av valn här. :)

Bacon, svaret är bacon. 

VildaAlice
0

#24 Ok.. Tack.

Men är du inte orolig när han är ute? Jag har blivit värsta hönsmorsan och oroar mig för allt möjligt, det lär ju inte bli bättre av att hon bara har tre ben. Hur gjorde du efter operationen?

Gaiezza
0

Nej, han har varit  3 bent så pass länge nu så jag oroar mig inte längre.

Men jag lät honom vara inne och i sele med en fastsatt långlina om han ville vara ute i ca 2-3 månader.

Sen så började jag gå "promenader" med honom, Och sen så smet han en dag och sen dess så kommer och går han lite hur han vill!

Fast han kommer alltid in på kvällen och sover.

Och har lyckats komma in med både harar och fåglar.

Bacon, svaret är bacon. 

[Lillfjanten]
0

en fundering bara, ursäkta om det blir ot.. en utekatt som har tre ben, har den lika stor chans att springa ifrån en hund eller vad det nu är, som en fyrbent? man får ju inte ha katter i lina för att de ska kunna freda sig från djur, men hur går det med trebenta? och inga gissningar nu,utan jag vill veta Flört

Gaiezza
0

Min katt kommer undan hundarna lätt, Han är otroligt snabb även han är 3 bent.

Bacon, svaret är bacon. 

[Lillfjanten]
0

#28  har du sett detta när katten blivit jagad?

VildaAlice
0

#29 Är hemma nu och har "snackat" lite med kissen… Känns fortfarande skit, men nu lutar det mer åt att amputera. Fast jag är lååångt ifrån säker.

Hawknestgrove
0

Min åsikt är ju bara, att om man lägger ut flera tusen på en amputation, så hade jag nog inte släppt ut en sån kisse på egen hand mera.

[Lillfjanten]
0

#31  varför inte?

Hawknestgrove
0

Just på grund av att man lagt ut så mycket pengar. Vem lägger flera tusen ute på gatan? Inte jag. att jag dessutom inte är för lösspringande katter alls, det förstärker ju bara det hela. MEn det är klart, har man sedeltryckeri i källaren elelr nåt, då är det väl strunt samma. JAg ser ju mina katter som mina ögonstenar och de pengar jag lägger på dem  är ju en sorts investering för att de ska klara sig så länge som möjligt, inte tvärtom. Då kan man lika gärna låta katten soman in för gott, för då vet man i alla fall att den inte lider i tysthet i något dike i alla fall. Min mening

VildaAlice
5

#33 Jag har inget sedeltryckeri, men jag har en bra försäkring och tillräckligt med pengar för att klara av det här.

Jag har full förståelse för att man vill ha sin katt inne, men den här katten skulle inte trivas med det och jag hoppas på full förståelse för att jag vill att mina katter ska få göra vad de vill.

Att se katten som en investering förstår jag inte, en dyr katt är lika mycket katt som en billig. Pengar har ingenting med saken att göra. Kattens bästa har allt med saken att göra.

[Lillfjanten]
1

#33 för mig spelar inte pengarna någon roll. vad jag betalt för katten i inköp, vetkostnad mm, jag släpper inte ut katterna ändå. somjag bor nu alltså. men om jag bodde ensligt och hade utekatter, då skulle jag släppa ut dem även efter vet.vård som kostat. har man en bra försäkring så blir det inte dyrt. det som skulle oroa mig med en trebent katt är om den skulle klara sig ute, och på den grunden skulle den få stanna inne, inte pga kostnader. och det handlar absolut inte om att man har ett sedeltryckeri hemma..

ska man tänka på vad katterna kostar och utsläpp, så kan man ju lika gärna tänka, billiga huskatter, de kan vi släppa ut, men inte raskatter. förmig är alla katter lika värda.

[Lillfjanten]
0

#34  jag har samma åsikt Glad

Hawknestgrove
1

Mina katter är också försäkrade. MEn det är min åsikt. OCh en del av den. Dels på grund av omsorg och dels på grund av ekonomsikt tänkande. Jag hade inte släppt ut katten okontrollerat efter en sådan operation, så tänker jag bara. För Då fins det väl inga hinder i vägen att göra en rastgård? Jag är bara en fattig förtidspensionär, men ser min kattgård som en ekonomisk investering. Insparade veterinärbesök.

VildaAlice
0

#35 Det är precis så jag tänker, om hon klarar sig ute eller inte. Antingen får hon vara utekatt på tre ben eller somna in. Att hålla henne inne skulle inte vara juste mot henne. Nu är det så många som, både här och på ett annat forum, säger att det oftast går alldeles utmärkt att ha katten ute. Jag tror jag vågar chansa på att hon också ska klara det.

#37 Jag tror jag förstår hur du menar, men för mig är pengarna ointressanta, så länge jag har råd. Rastgård skulle inte heller funka, jag skulle önska det men tyvärr, hon vill få vara sin egen helt enkelt.

[Lillfjanten]
0

#38  kör på din känsla. det är din katt, och det är bara du (och ev. veterinären) som kan bestämma. (jag är så elak, så jag har sagt, inga amputeringar, och blir katterna tandlösa pga sjukdom, så får de också somna, sen struntar jag i vad folk tycker) jag önskar iaf dig och misse all lycka!

Gaiezza
0

#29 Ja han och grannens hundar och katter leker ut jämt och ständigt.

Gollum (Katten) och deras hund kommer super bra överens och springer och jagar varandra.

Ser även ibland att Gollum klättrar i träd rätt så ofta.

Bacon, svaret är bacon. 

[Lillfjanten]
0

#40  ok, men nu menade jag inte lek.. ;)

Gaiezza
0

Nej det förstog jag också ;-)

Men nu när don leker så blir det rätt så "vilda" lekar och dom springer i full fart.

Bacon, svaret är bacon. 

[Lillfjanten]
0

#42  när det är en jakt, så är det lite annorlunda och djuren blir stressade.

Gaiezza
0

Fårstår presis vad du menar.

Han blivit "jagad" av en fasan med ungar.

Inget mera.

Bacon, svaret är bacon. 

VildaAlice
1

#39 Tack! Och det är inte elakt att tänka så. Jag har också alltid gjort det, fram till nu….

Och tack du med Gaiezza, jag kommer säkert ha fler frågor. Känns bra att höra att din kille klarar sig så bra!

Nu känns det igen som jag vill amputera. Jag ska ringa vet på måndag så tills dess ska jag ha bestämt mig.

[Emma--]
1

Om katten kan få ett fortsatt värdigt liv skulle jag amputera.

VildaAlice
2

Nu har jag bokat tid för operation! Nu på onsdag blir det. Känns galet skönt att ha bestämt sig och att  jag fick en tid så fort. Hon får komma hem igen på torsag em och jag har tagit ledigt på fredag så hon inte blir ensam på några dagar.

Puh…

Hawknestgrove
0

Lycka till

VildaAlice
0

#48 Tack!! Skrattande

Hawknestgrove
0

Ska tänka på er i morgon då… Puss på lilla kissen…Kyss

Gaiezza
0

Gollum hälsar ;) <3

Bacon, svaret är bacon. 

Hawknestgrove
0

haha, Gollum…. det döpte vi en av förrförra sommarens hittekatter från Nordby till. Likheten var slående…….han var så ful så han var söt….

Gaiezza
0

Haha, Gollum är döpt till det för att han var fortfarande helt naken när han var 7 månader, skingik och gråbrun maskad! (cornish rex)

Bacon, svaret är bacon. 

VildaAlice
0

Va söta ni är!

Jag ska hålla er uppdaterade om hur det går för Alice, som hon heter.

Hawknestgrove
0

Ja, håller tummar för Alice i morgon, det lovar jag….

Gaiezza
0

Samma här!

Men hon kommer klara det galant!

Massa kramar! <3

Bacon, svaret är bacon. 

Hawknestgrove
0

Hur gick det? Tänkte på kisse idag

VildaAlice
1

Allt har gått bra än så länge, både operation och uppvak. Jag ska åka och hämta henne i eftermiddag och träffa en sjukgymnast som ska ge lite tips inför hemgången. Är lite rädd för hur det kommer kännas att se henne…

Jag återkommer ikväll när vi är hemma igen.

Hawknestgrove
0

Vad fint…. Puss på lilla damen

KajsaJ
0

Vad skönt att höra! Lycka till!!!

VildaAlice
2

Nu är vi hemma och mår under omständigheterna bra, väldigt bra.

Det var hemskt att hämta henne igår, hon betedde sig jättekonstigt hos veterinären och var som en helt annan katt. Hon som alltid brukar vara så lugn. Veterinären trodde att det kunde bero på att hon fortfarande var hög på smärtstillande som hon fått och så var det nog också, under bilresan hem lugnade hon sig och när vi kom hem var hon som vanligt.

Hon rör sig redan jättebra och äter och går på lådan utan problem. Så nu känns allt hur bra som helst!

Skrattande

Erina
1

Blev alldeles tårögd när jag läste igenom denna tråd. Är så glad för dig och kissen, kan bara tänka mig hur jobbigt beslutet var att fatt och hur skönt det måste kännas nu Glad.

kram till Er båda!!!!

Minka040
2

Ja, detta är en så fin tråd med ett ännu finare slut. Enligt min mening är sådana här handlingar också ett gott tecken på att kattens status är på framfart. Skrattande

Hawknestgrove
0

puss på lilla tjejen….

[sakring]
1

En eloge till T.S för beslutet och att operationen gick bra.

VildaAlice
0

ÅÅÅhh! Va gulliga ni är!

Det har dock varit lite upp och ner med humöret. Både på mig och katten. Första två dagarna gick bra men sen har hon har varit ganska nedstämd.

Hon blir lite gladare när hon får vara utan tratt (krage), men det är svårt att hinna med att sitta bredvid och hålla koll på henne så mycket som man skulle vilja.

Hawknestgrove
0

Ja, du skulle nog haft glädje av en sån uppblåsbar krage. Då hade hon haft större frihet.

Erina
0

Hur går det för kissen?

Tänker på er!

VildaAlice
0

Jag har helt glömt bort att gå in här. Dagarna rusar förbi…

Det går bra för Alice, hon rör sig jättebra och busar som vanligt med sin syster. Enda problemet nu är att hon inte kan gå ut för hon är rakad över halva rumpan och det är så j**la kallt! Jag har lovat henne att så fort det blir några plusgrader ska hon få gå ut.

Det var ju nånting snarlikt cancer som satt sig på skelettet, så nu väntar vi på provsvar från labbet om det hade hunnit sprida sig ända upp till amputationsstället eller om vet. fick bort allt. Håll tummarna!

Glad

Hawknestgrove
0

Det gör vi…….puss på lilla Alice

VildaAlice
0

Tack snälla söta!