Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1916 ggr
ponnyfotot
0

inga tänder...

Det är tyvärr så att vi har upptäckt att våran äldsta katt nästan inte har några tänder alls kvar, villket gör så han får problem med att äta.

Någon som haft detta problem själv?

Någon som har några tips på vad man kan göra?

ska man besöka vet eller så?

Han är 12 -13 år och det är ju inte så jätte gammalt för en katt :( ?

[silkesnosen]
0

Oj, upptäckt? Han måste ju haft en fruktansvärd tandvärk om tänderna ramlar ut. Dags att borsta tänder och se över vad han äter och iaf ringa till en veterinär.

[silkesnosen]
0

Oj, upptäckt? Han måste ju haft en fruktansvärd tandvärk om tänderna ramlar ut. Dags att borsta tänder och se över vad han äter och iaf ringa till en veterinär.

ponnyfotot
0

Jo vi brukar inte kolla i katternas munnar så ofta :(

AgnetaB
0

De är alltid bra att göra en hälsokontroll på en äldre katt så man kan mota olle i grind så att säga. Jag skulle boka en tid nu så ni ser hur illa de är, det finns tex en tandsjukdom som heter Forl. Flera katter verkar fungera fast de ej har några tänder till slut med rätt mat har jag läst här.

Jourhemmet
2

Eh, tar du aldrig katterna till veterinär för vaccination och kontroll? Boka en veterinärtid till den stackars katten och har ni fler katter så ta med dom också.

[sakring]
0

Min ena katt har FORL och det upptäcktes vid en vaccination i samband med att de skulle ta bort tandsten. Jag fick gå till en veterinär som har tandröntgen och så fick hon dra ut ett par tänder. Nu är det snart ett år sedan så nu är det dags igen för kontroll av munhälsan. Katten blir 12 år i maj.

Katter kan äta torrfoder även om de blir av med alla tänderna då de inte tuggar maten så väl men ge dem gärna blötmat.

FORL gör väldigt ont och finns hos alla kattdjur, både vilda och tama. Tanden bryts ned innifrån och man kan inte diagnostisera det utan tandröntgen.

[Norrbysa]
0

Ta honom till veterinär så han kan utesluta problem. Har katten haft infekterade tänder så kan det mycket väl vara så att infektionen gått ned i käken och måste åtgärdas med antibiotika.

Vill inte skrämma upp dig. Det kan mycket väl vara helt lugnt, men det är bra att kolla upp det.

Se till att katten är försäkrad!

katterna
0

Ta katten till veterinär och gör undersökning. Det låter som forl och det täcker inte försäkringen. Min ena katt har forl och har bara 7 tänder kvar som inte är i gott skick. Men får sitta där så länge som möjligt har veterinären sagt. Här hemma kör vi mycket på blötmat och det funkar bra för henne att äta. Sen har vi torrfoder också framme som hon ibland blir sugen på så då äter hon några kulor. Hon har det lite kämpigt med kulorna och kan inte riktigt tugga i sönder dem. Men ner kommer dem, är mycket små kulor. Men huvudfödan är blötmat bozita eller mjau som hon får och mina andra katter. Så jag rekommenderar blötmat till din katt som huvudföda! Hoppas det blir bra med lilla katten .