Skaffa en raskatt
Jag har skickat ett mejl till en finsk cornish rex uppfödare och berättat lite om mig själv,att jag ska flytta till en etta till hösten,att jag vill ha en cornish rex för att ställa ut och för att deras temperament och äventyrslust passar mig perfekt eftersom jag ska resa till min mammas en hel del(ca halvtimme i bil) och att katten ska försäkras och hållas som kastrerad innekatt.
Tror ni att uppfödaren kommer godkänna mig och skulle ni som är uppfödare godkänna mig? Vad annat ska jag säga i framtida brev? Det är så svårt att tänka på allt man ska ha med i mejlet när man väl skriver det.
Jag är varken uppfödare eller har någon katt för tillfället, men jag har omplacerat en del hitte/rädde-djur och även där ska man ju visa sig "värdig" djuret eller vad man ska säga.
Att berätta mycket om hur man själv ser på djurägandet, vad man kan erbjuda djuret och vad man har för syn på "uppfostran" etc är ju en bra början. Var tillgänglig och säg att de gärna får ställa frågor.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det förstås. Jag skrev i mitt mejl att jag gärna vill att uppfödaren kontaktar mig och kommer med frågor främst för att jag inte kan besöka uppfödaren före jag möjligtvis ska hämta min kisse.´
Skicka bilder på hur du bor eller annat som gör att det känns lite "närmre" för din uppfödare.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tänker du importera en katt som din första katt?
Det kan vara lättare att köpa en katt från en svensk uppfödare som första katt. Gå in på Cornish Rex i fokus och presentera dig så får du säkert kontakt med en trevlig uppfödare i närheten av där du bor!

Som en första kontakt tycker jag det låter toppen
Sen går i alla fall jag mycket på hur första personliga kontakten går och hur personen går ihop med den tilltänkta katten, hur den hanterar den osv. Många kattungar leker, sover eller bara springer omkring när man får besök och inte alls intresserad av personen som vill gosa men men 

Jag bor i finland :) och jag har haft katt förr fast inte från en uppfödare och inte som "egen".

Jag är dock lite delad. Vet inte riktigt vad som är det rätta. Fast jag är förtjust i cornish rex så känns det lite halvsjälviskt då jag lika gärna kan ta en eller 2 huskatter som annars skulle hamnat i en plastpåse i ett badkar. Funderar lite på att backa ur och hjälpa med det jag kan hjälpa med. Jag kan ge några utdömda katter ett hem men istället så tar jag en raskatt som har en massa seriösa erbjudare och uppfödaren behöver bara sålla igen alla efterfrågningar. Själklart ska man ju få ta en raskatt om man vill men just nu känns det lite för mig som om jag lika gärna skulle kunna ta 2 huskatter och ge dem det de förtjänar. Man kan ju ställa ut huskatter lika bra som raskatter men det är cornishens lynne jag suktar efter…GAAHHHH DET ÄR SÅ SVÅRT 

Jag tycker ditt mejl verkar väldigt seriöst :-). Är du osäker hur du vill göra kan du köpa en raskatt och en huskatt. Vill du ha en raskatt så ska du ju köpa det.rexar funkar bra med andra raser också :-)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Brukar cornishar säljas som ensamkatter? "Mina" raser siames och balines har uppfödarna nästan alltid som krav att de inte får vara ensamkatter. Om jag var uppfödare av en av de aktivaste och klättrigaste raserna skulle jag nog tveka att sälja en kattunge till nån som bor i en etta.
När det kommer till raskatt vs huskatt så tycker jag definitivt att du ska satsa på Cornishen om du gillar rasens egenskaper. Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Det viktiga är att du får en katt som passar din personlighet och livsstil.
Dessutom: Genom att köpa en seriöst uppfödd katt och ha den försäkrad som innekatt osv hjälper du till att höja kattens status som husdjur och det leder i längden till färre utdömda huskatter.
Vill du ha en raskatt - köp en raskatt!
Om du vill ha "en katt" så adoptera en liten hittekatt :).
Det ena utesluteter ju inte heller det andra. Katter vill gärna ha sällskap av en artfrände (även om de inte förstår det själva i början) så efter några månader kanske katten kan få en liten kompis. Då har du BÅDE hjälpt en liten hemlösing OCH får testa hur det är att ha en Cornish Rex.
Men helt ärligt, klart du ska köpa en Cornish om det är det du vill ha. Du hade älskat din hittekatt lika mycket MEN du hade säkert haft i bakhuvudet att du hade kunnat köpa din "drömkatt", vilket faktiskt hade kunnat gå ut över hittekatten genom att du plötsligt börjar se fel i den och känner att du "köpte fel". Behöver givetvis inte bli så, men det mänskliga psyket är lustigt ibland..

Jag vet ju inte ännu vad uppfödaren kommer säga och mitt mejl som nog var nog mer nyfiket än dödsseriöst. Jag är även lite orolig för språkskillnaden då uppfödaren är finsk och min finska är lite…skranglig. Känns lite säkrare att ta en husis från nån här i trakten som pratar svenska. Jag tror att jag nästan har bestämmt mig för att ta en eller 2 husisar med bra kropp och uttställningpotensial. Det känns helt enkelt bäst just nu.
#11 Om du väljer husisar så tycker jag du far till ett katthem och väljer vuxna katter efter temperament.

#12 Det låter som en väldigt bra idee
. Ska googla lite och se om jag hittar några trevliga katthem.
#13 Det gör du nog.
Det brukar finnas mycket katter som omplaceras två och två för att de har fäst sig vid sin kompis eller vuxit upp tillsammans. Det finns även katter som endast säljs som ensamkatter, men då kommer du ju inte kunna skaffa fler katter på ett bra tag.

Jag hittade ett katthem i vasa som var tvåspråkigt och verkade ha bra regler och bestämmelser. Blev nu väldigt otåligt för jag flyttar först till hösten