Tråd om fiskfria torrfoder!
JApp så var det. upptäckta, att lilla Esther fick utslag av den fina Hill`s Vet essentials Young Adult. Så då blir det retur av en 10kilossäck i morgon.Preblemet blev, att Mee gillade inte detta heller, och jag kan inte ha det framme för då äter Esther av det. Arne ska inte heller äta för mycket av det, då han går på Hill´s K/D. Så summan är, att två katter kan äta obegränsat av det, men bara en gillar det. Så då förstår ni hur knöligt det blir.
Så snälla, kan jag få tips på FISKFRIA foder i den här tråden.
För som läget är nu, så har jag mjukfoder framme, men det äter inte Mee. Hon ska bara ha Mjau torrisar med kyckling. Dummingen. Alla de andra äter med glädje mjukmat. Applaws är ju hur fint som helst, men det funkade inte heller. Inte poppis hos Mee. Inte heller Porta21 holistic. James wellbeloved var tummen ner det med.
OCh ta inte upp andra invändningar nu om spannmål hit och dit,, det är inte det min fråga gäller. Vill bara försöka hitta ett foder, som ersätter Olivers LAmb&Duck, RIP…
alltså ett foder som Mee gillar och som Esther tål och som Arne kan äta.
Barf funkar inte. Möjligen på en katt, Pipis.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Allergier kan minst sagt vara knepiga.
Brit Care ska visst vara allergivänligt också..
Ok, tack….var kan man köpa det? Jag har iddeer på Josera och Happy Cat från Zooplus…
Arion cat adult, Arion cat light, Arion cat senior, Arion kitten, Bästis oxkött, Nutra nuggets cat maintenance och Nutra nuggets cat professional är fiskfritt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
http://www.goldeneaglepetfoods.com/Cat%20Holistic%20series.html
Kolla på grain free
Kan det vara något för kissen?
Lycka till!
#2 Nu läste jag att visst finns laxolja i det.. Så himla typisk. Hur allergivänligt är det då? Det gäller verkligen att läsa innehållsförteckningen..
Du har inte provat Porta 21 sensible, mycket omtyckt här.
#6 dessvärre, så var det laxolja i det…..
Troligen det som Esther reagerade mot i Hill`S goda mat….
och nu såg jag att Holistic innnehöll silloja…
jollycox, var köper man dessa du rekommenderar?
tyvärr så stod et så här på Golden eagle
Natural DHA and EPA from Salmon, a natural source rich in Omega-3
och jag vill även tigga lite givetvis ersätter jag utläggen, om någon vill skicka mig små prover på det ni rekommenderar. Annnars så står jag där med en himla massa olika käk som jag fått köpa….
kan inte fatta att man kan vara så fånig som Mee och hårdnackat vägra allt utom mjau torrisar….Den katten vägrar t o m att äta hill´s A/D och makrill i tomat….Men dricka kylskåpskall mellanmjölk det är grejer det…..
#11 Jag känner igen det där med att vara kräsen. Men som tur är så finns det något för alla, det gäller bara att hitta just det rätta 
ja, felet är ju, att jag inte kan ha Mjau framme. För Esther kan ine äta det och Arne får ju vara försiktig. Annars så är det SUCK Om katterna själva får välja, Mjau….torrisar. Jättepoppis hos alla, fast två inte får.
Laxolja ska inte ge reaktion på fiskallergiska katter.
#8 jag hittade dom genom animail.se's fodersök där man kan välja om man vill eller inte vill ha någon speciell ingrediens(man får dubbelkolla i innehållsförteckningen för ibland kommer det med foder med ingredienser man har valt bort). Så på animail.se finns dom men säkert på andra ställen också.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#14 Vilken tur!
Åh?
jollycox tack!!!!
Jag trodde inte laxolja var allergi framkallande
En av mina tål inte fisk, men Golden eagle grain free funkar. Ger dock Applaws just nu, annars hade jag självklart skickat ett smakprov till missen.
#19 Laxolja ska inte vara allergiframkallande har vi fått veta. Och det känns ju tryggt då det knappt finns ett enda foder utan.
Ja.Det var detta jag provade. som sagt, jättepoppis hos Arne och Esther. Typiskt. Men Mee sa bläh efter några dagar….
http://www.hillspet.se/VetEssentials/essential-health-needs/Cat/Feline-Young-Adult.aspx
#21 Kan du inte skriva vad fodret innehåller? Finns ingen innehållsdeklaration nånstans. Så kanske vi kan luska ut tillsammans vad din kisse inte tål.
försöker hitta det. det jag fått till mig via mail stämmer ju inte med vad som står på påsen.
Hon tålde alltså Olivers Lamm och Anka, den gamla hederliga varianten. MEn sen gjorde de om fodret så nu ville ingen äta av det ens.
Kyckling min 40% totlat höns min 60% sammansättning: Hönsmjöl8min. kyckling40%) majs, ris,animaliskt fett,cellulosamajsglutenmjöl, digestiv, vegetabilisk olja, kaliumklorid,kaliumsulfat. salt. analytiska beståndsdelar.råprotein 31,01%,Råolja och fett19,3%växttråd 7,4%, råaska5,6%kalcium0,92% fosfor0,65% Natrium0,42%kalium0,6 % magnesium0,06%
Fodret både ser smakligt ut och luktar jättegott.
Attan, att jag inte kan få henne att äta mjukmat, för då vore alla problem ur världen. Hon är en så känslig liten kisse, som har haft det så himla tufft, så jag stökar inte med henne för mycket heller. Hon är ju skygg till tusen för andra, ligger bara och gömmer sig när det kommer folk.
Har du ingen djuraffär i närheten som säljer Porta sensible? 500gr kostar 29.90:- Jag har inte hört en enda katt som ratat det fodret.
Det jag kan se är att Hills innehåller ris, majs och gluten och det finns inte i Olivers. Kan katter bli glutenintoleranta? Hund vet jag men katt?
hon åt Hill´s Z/D förut. Nope, ingen djuraffär här som säljer Porta, tyvärr. MEn jag vet ju att Zooplus har. Tänkte att kanske göra så, att jag får ihop så pass, att jag kan köpa lite av varje. Min kompis brukar beställa Orijen till sina katter via mig, så jag tänkte passa på då. Hon har en katt som är allergisk mot spannmål, men inte fisk och där funkar ju Orijen perfekt.
den här var helt fiskfri också.
http://www.zooplus.com/shop/cats/dry_cat_food/almo_nature/rice/126983
Det dar att katterna inte kan reagera mot laxolja ar skitsnack. Jag har en fiskallergiker som aven reagerat pa laxolja!
Det finns aven en annan medlem har pa forumet vars katt reagerat pa laxolja i fodret.
Jag matar dom med enbart mjau tetror men det fungerar ju inte for dina andra kissar Hawknestgrove 
Medarbetare på matlust
dessvärre, så fungerar det ju perfekt på de andra två, men inte på Mee. Kör med Bozita här och så finns det ett jättefint foder, GRAU på Zoolplus, som också är spannmålsfritt och i flera varianter. Burkarna är poppis som 17 här hos alla de andra tre. Hur ska jag få den lilla blyga fröken att äta mjukmat? För då vore allt löst. Synd att katter är så känsliga, de tål ju inet att vara hungriga, de kan ju till och med dö av det. Där är ju hundar att föredra, de äter till slut och det är inget falrigt om de matvägrar några dagar.
Har du provat Pussipåsarna med blötmat åt henne?
Nej inte dem…. tack för tipset. Får givetvis kolla att de är utan fisk. Jag har köpt dessa förut och de har varit bra. MEn man får ju läsa noga vad de innehåller. För gillar hon dem inte, så måste jag ju ge dem till de andra. Märklig katt. Bozitas fina käk passar inte….och jag har testat både grillad kyckling rå kyckling och tom kokt vitfisk…
Fick svar nu från Hill´s om
detta.http://www.hillspet.se/VetEssentials/essential-health-needs/Cat/Feline-Young-Adult.aspx
Det ska vara fiskfritt, vad de säger. Märkligt……Ändå så fick jag reaktion på Esther precis som vanligt…..
#31 Här reagerades det också på Hills foder.. Fiskfritt? Beror kanske på vad man menar.. Spår av fisk kan också ge reaktioner.. Det är i vilket fall vad jag tror.
Japp…. här är svaret…
Hej Gunilla
Hill's VetEssentials Yuong Adult Chicken innehåller ej fisk eller fiskolja.
Veterinary Business Adviser
och Esther har ju förut ätit Z/D just för sin allergi. Det har funkat. Sen hittade vi suveräna olivers lamb&duck, men säg den glädje som varar för evigt. De ändrade konceptet och ingen åt av den nya maten, Indoor. Så som sagt, ut och leta i foderdjungeln igen efter ett fiskfritt torrfoder, som även godtas av Mee. Har tyvärr inte hittat det ännu. Olivers var ju så bra, för Arne gillade det inte. OCh han har ju sin egen mat. däremot så åt alla de andra tre av olivers med glupande aptit. Så det var perfekt

Carnia Lynx är fiskfritt
Hills D/D är fiskfritt
Fiskolja brukar inte ge utslag på fiskallergiska katter, eftersom det främst är fiskproteinet de utvecklar allergi mot, men på extremt känsliga katter så kan de utveckla allergi ändå.
Om fodret inte redovisar innehåll på fisk så ska det enligt lag vara fiskfritt, så inga "spår" ska finnas.
Nu vet jag att du inte vill ha tjafs om spannmål, men eftersom din katt fått reaktion på foder som inte innehåller fisk måste jag påpeka för dig att näst efter fisk är spannmål och mejeriprodukter det som är mest allergent för katter.
Hade jag en foderallergisk katt skulle jag utesluta alla allergener ur kosten (fisk, mejeri och spannmål).
Katter utvecklar även allergi mot den proteinkälla de utsätts för mest, även om den inte är allergen.
Så om en katt ätit ett foder med kyckling i flera år, så är det inte osannolikt att de blir allergiska mot kyskling, även om kyckling i sig inte är allergent.
Det du borde göra är att ta reda på vilka proteinkällor som förekommer i ditt foder som din katt äter mest/längst, och utesluta dem i nästa foder, samt utesluta allergener som spannmål och mejeriprodukter.
Mig veterligen finns det bara ett enda foder i Sverige som är fritt från alla allergener jag räknade upp, och det är Carnia Lynx. Det innehåller dock fiskolja, och potatis, som är giftigt för katter.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Foder från Almo Nature Holistic innehåller ingen fisk, finns i smaker: anka med ris, hjort med ris och lamm med ris.
Wild Cat Etosha innehåller inte heller någon fisk.

Wild Cat Etosha såg riktigt bra ut, lägger till det i min lista över spannmålsfria fiskfria torrfoder!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Ja, nu kör jag på Bozita mjukmat och så går hon på sin vanliga tjatiga kortisonkur. Så hon börjar bli bättre. Kollade Pussis blötfoder, de i små påsar, tyvärr, så innehåller ALLA de fisk…. grrrrrr. Tänkte just på Mee, som vägrar mjukmat. Det var därför jag sökte ett torrfoder som både var fiskfritt och poppis till alla. MEn I värsta fall, så får jag fotsätta så här. Arne och Mee får äta var för sig, var sin mat, Aren Hill´s K/D och Mee Mjau kyckling. OCh så får jag köra mjukmat Bozita utan fisk, för det gillar Pipis, Esther och Arne. Felet är ju att Mee också har blivit nattätare som Arne.
Wild Cat Etosha var köper man den? och jag vore jätteglad åt att få del av din lista! Gärna med inköpsställen om det går……
JAg vill ju mina dockors bästa….
#39 Wild Cat Etosha kan du köpa i min butik www.ferretplanet.se och jag tror att just nu är jag den enda som har Wild Cat foder i Sverige (jag kan visst ha fel, men när jag tog den in i butiken så var jag den första) annars får Du leta efter den på zooplus eller utländska djurbutiker :) Men Du är visst välkommen in till min lilla butik :)
tack!!! ska kolla lite, så jag får ihop till 500 kr.., så kommer jag att beställa av dig när nästa penning kommer om ca 14 dagar!!!
Eftersom det är proteiner katter blir allergiska/överkänsliga emot, inte fetter, så ska laxolja (eller andra fiskoljor) i teorin inte vara allergena.
Detta är dock förutsatt att det rör sig om en verkligt högkvalitativ renad olja där det inte finns proteinrester kvar. Jag råkar veta att laxoljan i Porta 21 Sensible är just en sådan, så det kan vara värt ett försök.
Vänliga hälsningar
Cindy
ja, för kravet hos mig är ju, att det ska funak på ALLA katterna. Annars så kan jag lika gärna göra som jag gör nu.
japp, en snäll skribent här inne skickade mig rätt så mycket att prova. jo då, poppis hos alla utom Mee förstås.