Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2764 ggr
Cindy
2

Hypertyreos och njursvikt

Min pojkväns katt Shango åkte på en urinvägsinfektion för ett tag sedan. Han uppvisade inga som helst symptom förutom att han vid några tillfällen kissade utanför lådan, men jag fattade misstanke och urinprov och blodprov bekräftade. Efter en kur med antibiotika och metacam mådde han bättre i ungefär en månad, men så för några dagar sedan kissade han utanför två dagar i rad igen. Bums tillbaka till veterinären.

UVIn är inte tillbaka, men däremot visade blodprovet nu att njurarna är i lägsta delen av vad som är normalt på testskalan, dvs vi upptäckte förhoppningsvis i tid att njurarna tagit skada av metacamen. Veterinären tog även ett T4-blodprov, och till vår fasa visar det att hans sköldkörtelhormoner är i hösgta delen av vad som är normalt i skalan.

Med andra ord, gubben håller på att utveckla njursvikt och hypertyreos/giftstruma samtidigt. När njurarna mår dåligt så kan kroppen öka produktionen av T4 för att skydda dom, så frågan är vad vi ska göra nu. Vi håller på att diskutera saken med veterinären, men jag ville fiska lite efter andras erfarenheter också.

Shango är snart 11 år och har fram tills nu varit kärnfrisk hela sitt liv (inte ens en gnutta tandsten har han!).

Vänliga hälsningar
Cindy