Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3988 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Bettfel?

Är bettfel något som katten lider av/kan lida av, eller är det bara "skönhetsfel"?

När jag skulle adoptera min katt så frågade jag lite allmänt om det mesta och en av frågorna var "och han har inget bettfel eller så?" varav jag fick svaret "han ska ju ändå inte gå i avel".

Anledningen till att jag frågade om bettfel var att jag innan funderat på att köpa en kanin och då läst om hur allvarligt det var för kaniner att ha bettfel, att många avlivades pga det och så vidare. Som jag förstått det är det inte likadant hos katter, men jag blev lite stött av svaret ändå..

Min fråga är alltså: är bettfel något som katten kan må dåligt av och något som man kan behöva läggas ut dyra veterinärpengar för att rätta till, eller är bettfel inte så allvarligt (dvs mest kosmetiskt)?

Jourhemmet
0

Har aldrig hört att en katt skulle ha problem med ett bettfel. Det är skillnad på kanin och katt, kanin tuggar ju väldigt mycket på sin föda medans katter tuggar endast rakt ner för att snabbt svälja.

Saaara
0

Kaninernas tänder slutar aldrig växa, därför är det vanligt med bettfel hos kaniner. Katter tror jag inte kan ha bettfel på samma sätt som kaniner iaf. :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Henrika85
0

Ett bettfel på kanin kan innebära att tänderna inte nöts ner som de ska, och därmed växer okontrollerat (som de gör på alla hardjur och gnagare). Slipas de inte ner manuellt växer de genom käkbenet på kaninen.

Ett bettfel på katt är väl mer en skönhetsfråga som så… men naturligtvis inget man vill avla vidare på. Så om du bara ska ha honom till sällskap så är det ingen fara. Glad

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

MonicaLagerquist
0

Det finns bettfel på katt som gör att katten inte kan stänga munnen och ha tungan normalt.

Viktigt att komma ihåg att många försäkringar inte täcker problem med tänder.Vissa raser har mer problem med bettfel än andra raser.Det finns bettfel som är allvarliga och det finns bettfel som "bara" är skönhetsfel.

Stolt ägare till tre La permer

[Highonbluetomorrows]
0

Aha, ok!

Jag tänkte att bettfel var sådant som att vissa tänder låg fel i munnen och därmed kunde skava upp tandkött eller orsaka andra problem. Vissa hundraser dras med bettfel och där får tänder opereras ut, vilket kanske inte är superdyrt men ändå kostar några kronor om man säger så.

[sakring]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min äldsta britt hade ett bettfel som blev påtagligt då han bytte tänder. Han bet sig själv i tandköttet. Veterinären sa  att hade det varit i USA så hade han fått tandställning men här drav vi bara ut den tandenSkrattande.

När tänderna hade växt ut så gick vi till tandläkaren med honom och hon drog ut en tand och slipade ned en annan. Därefter upphörde problemen med att han bet sig i tandköttet.

Men visst kan katter ha bettfel. Se på katten på bilden nedan.

[sakring]
0

Eller bilden vid sidan om då jag glömde lägga in denSkäms

Hawknestgrove
0

Sen kan vissa katter ha underbett, så de bär sig åt som en skyffel i matskålen!Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....