Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3148 ggr
Mantissa
3

Tips på att lära gammal katt sitta

Jag har erbjudit mig att ta över en katt från en gammal släkting till mig som ska flytta in på hem. De äldre släktingarna tyckte det bästa var att ta bort katten, och det kanske det är. Men jag gillar honom och han kommer bra överrens med mig när jag är där (han kan vara skygg annars) så jag vill att han ska få en chans.

Problemen vi måste jobba på är dessa:

Han är utekatt och har aldrig gått på låda (mina katter är innekatter och går naturligtvis på låda).
Han är ensamkatt (jag har två kastrerade pojkar)
Han är hundrädd (jag har fyra stora hundar, varav tre skiter i katter. Den fjärde vill leka med dem)

Jag har en stor fördel, och det är att jag kan bo tillfälligt i kvinnans hus. Jag kan även göra vissa ändringar, sätta upp katthyllor osv då huset ska renoveras sedan.
Min plan är att vänja honom vid dessa element i steg. Börja med kattlådan och att inte vara ute. Sedan kanske en hund och så vidare.

Någon som har fler förslag eller ideer till hur jag kan göra eller vad jag absolut inte bör göra? Är jag självisk? Kanske det är bättre att inte utsätta honom för detta:(

line84
3

Jag tycker att din tanke är jättefin!! Bra att ta över hennes katt och ger den en chans. Och din idé med att stegvis vänja katten vid förändringarna är toppen tycker jag!! Vilken stor fördel att du kan bo i hennes hus en tid! Jag tycker absolut att du ska ge detta en chans! :) Lycka till!

Mantissa
0

Kom precis på att jag läst om medlet feeliway (stavning?) kanske det kan vara en hjälp? Har aldrig använt det själv. Ni som har, tycker ni att det gör nytta?

Ett annat "problem" som vi kommer att få är att katten har ätit friskies (med köötsmak, inget annat) och mjölk (även vatten, men aldrig ur skål utan rinnande ur duchen), och ska enligt ägarens uppgift vägra allt annat. (Jag har försökt smuggla dit bättre foder, men fått tillbaks det med anledning av att katten vägrade det eller spydde av det). I övrigt verkar han frisk, men är en bit över 10 år.

line84
0

Jag använde det när jag skaffade en ny katt och en av mina gamla visade lite missnöje. Hade den som man sätter i kontaktuttaget. Sen om det var den som gjorde att det funkade eller att de med tiden lärde sig tycka om varandra vet man ju inte.. ;)

Mantissa
0

#3 hur lång tid tog det?

Sedan har jag funderat mer på det här med vatten. Han är ju van rinnande vatten, men kanske en kattfontän kan vara en lösning, i alla fall inledningsvis. Jag vill ju inte ha vattenkranden rinnandes dygnet runt som det är nu. Det är ju kommunalt vatten och inte gratis.
Men då kanske jag bör köpa en som räcket för alla tre katter på en gång. Hur stor behöver en sån vara?

line84
0

Jag märkte skillnad redan på en vecka. Men det var unga katter båda två, tar kanske längre tid för en äldre katt? Jag har denna fontänen till mina katter. Har varit mycket nöjd med den. Enkel att rengöra.

http://www.propet.se/vattenfontan-2l-p-323.aspx

Mantissa
0

Jo den var ju billig, men jag har läst att de är svåra att rengöra och låter lite mycket. Nu har jag suttit och surfat en stund och det lutar åt Fresh Flow eller Drink Well

line84
0

Ok, detta är den tredje fontänen som jag testar och jag är helt klart mest nöjd med den! Superenkel att rengöra och låter ytterst lite. Men hoppas du hittar någon som du och kissarna blir nöjd med! :)

Hawknestgrove
0

vilken fin tanke att låta en gammal kisse få en chans…..Jag tror inte  att lådan blir problem. Ha lite valig sand/jord uppblandat i en början, så fattar han galoppen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

teachingbirds
0

#6 Jag har precis fått hem en likadan fontän, har ännu ingen katt (de är bara två veckor än så länge) men har testat den och den låter ingenting, och är lätt att ta isär för rengöring!

[sakring]
0

Det går att lära en gammal katt att umgås med hundar. Mina grannar hade en katt som inte var  van vid hundar och så skulle de passa broderns hund en vecka. Katten bodde i häcken under den tiden då den inte vågade att gå in.

Men det blev ändrign på det. Succesivt så vande sig katten vid hunden och det var katten som bestämde. Hunden kom med en tennisboll och gav katten för att den vile leka. Ville katten inte leka så blev det tjong på nosen för vovven och katten rörde sig inte ur fläcken.

Mantissa
2

Det går frammåt med Måns!
Jag kan stolt presentera att han nu har bajsat TVÅ gånger på lådan och även kissat ett antal gånger:)
Han har även provat ett nytt foder, vilket han verkar ÄLSKA! Men ännu får han bara litegrand eftersom han har haft känslig mage. Imorgon åker vi till veterinären för en besiktning, ev id märkning (tror inte han har något), och sedan ska jag introducera en av mina katter för honom hade jag tänkt. Peppar peppar så går allt bra!