Brutet ben, upphittad katt!
Hittade ikväll denna katt som låg påkörd mitt i vägen, pigg var den dock och sprang snabbt iväg då jag kom. Han började dock halta mer och mer samt röra sig saktare och efter 3 timmar var han så utmattad så jag lyckades fånga honom. Väl i famnen var han väldigt nöjd och skakade som bara den, kraftigt nedkyld och lite rädd, men snäll.
Såg dock att hans ben vek sig mellan "vristen" och "knät" på höger fram. Alltså mitt på en människas underarm om man ska förmänsliga det. Benbrottet verkar dock fint men jag kan såklart inte veta säkert då jag inte är någon veterinär.
Inget chip, ingen tatuering och inget halsband. Polisen som kom till platsen sa att katten skulle avlivas imorgon bitti om de skulle ta honom så jag tog hem honom. Veterinären har inte öppet och katthemmet kan inget göra utan en veterinärs utlåtande.
Det jag undrar nu är hur det är med benbrott på katter. Gipsar man det eller gör man oftast inget utan bara låter det läka? Har haft en katt med benbrott då jag var liten och då gjorde inte veterinären något, samma för grannkatten. Men jag vet ju inte hur man gör idag.
Uppskattar de svar jag kan få!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Hade en stallkatt som lyckades fastna på något sätt och bröt sig i ena bakbenet. Har för mig att det var lårbenet som gick av. Vi åkte till vet och röntga och han sa att de skulle kunna operera och sätta en skruv i, men han ansåg även att det skulle medföra mer risker än att låta det vara då brottet vart så pass fint.
Så han hölls i ett litet sovrum och låg mestadels och myste på sängen (var vårt gästrum) där hans rörlighet begränsades till att hoppa ner och upp i sängen för att äta och gå på låda. Spenderade måååånga timmar därinne med honom.
Efter ett par veckor började han stödja mer och mer på bakbenet, och till sist så gick han utan problem igen. Följande vinter slog han följe med en annan hittekatt som kom till oss mitt i en snöstorm. Någon vecka senare fick jag reda på att bägge killarna hade flyttat in hos en tant uppe i byn som lyxkatter istället för att bo i stall ^^
Håller tummarna för att denna kisen klarar sig och inte har några inre blödningar utan att det bara är benet som är brutet.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1: Okej! Tack för svar!
Hehe att han stack! Men lyxhem äre ju inget fel på! ;)
Katten är nu inne hos veterinären och de ska höra av sig till mig då de undersökt den, så får vi se om den behöver operation eller inte. Jag har dessutom startat en insamling till den och fått endel bidrag, så kanske att jag kan hjälpa den! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#2 håll oss updaterade! vill gärna veta hur det går för misen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Åh så fint av dig att ta hand om kisse…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Katten mår bra efter omständigheterna, den har inga invärtes skador eller så. Den ligger inne hos veterinären med smärtlindring sedan imorse.
En kvinna hörde av sig och påstod att det var hennes katt men hon ville inte ha den fören ikväll så jag lämnade in den till vet istället, sen blev jag faktiskt uppringd av 3 väninnor till henne som varnade mig för henne. Att hon var mycket impulsdriven, hade problem med humöret och att man var tvungen att ta det försiktigt. De berättade alla samma historia, att hon hade impulsköpt en hund igår (som redan är omhändertagen av en väninna) och då hon tog hem den så blev katten så rädd så den hoppade ut från balkongen från tredje våningen. Kvinnan brydde sig inte om att gå ut och leta efter den utan det var en stund senare som jag hittade den på vägen alldeles nedanför där kvinnan bor. Höger framben är helt av och kommer kräva gips i 4 månader eller en operation. Gipset är det vettigaste alternativet då en operation skulle bli otroligt dyrt. Beslutet hänger dock på ägaren nu. Hon var inte beredd att betala för kattens vård (och det visste jag så det var därför jag lämnade in den då jag inte ville att katten skulle komma tillbaka till henne utan vård) så jag ska försöka få henne att överlåta den till mig och försöka samla ihop tillräckligt med pengar till gipset och akutvården, men om hon hellre vill avliva den så finns det inget vi kan göra. Vi tänkte polisanmäla henne tillsammans med ett djurhem, men kvinnan ändrade snabbt historien om hur katten skadat sig och då kan vi inte komma åt henne på något sätt längre.
Har startat en insamling på facebook som går ganska bra! Har fått många bidrag och det är många som engegerar sig men jag kan inte se någon summa fören på måndag. Ni får gärna sprida länken så kanske vi får ihop tillräckligt för att hjälpa katten! Det är en ung kastrerad snäll hane, så han har förutsättningar till ett långt lyckligt liv.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Ojdå, stackare! Ser att du bor i Timrå och att en av mina vänner har bidragit! Tyckte väl att jag hade sett bilden förut! Tyvärr har jag inte slantar på mig…
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Tusen rosor till dig som tog hand om katten och tog den till veterinären!!! Hoppas katten slipper återvända till ägaren.. :/
Ägaren skrev precis över katten på mig, så nu har jag rätt att ge den vård om insamlingen drar in tillräckligt, i värsta fall får jag besluta om avlivning. Men tillbaka till (förra) ägaren ska den inte! :)
#7: Tack så mycket! Gör bara vad jag kan för ett oskyldigt litet liv
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Wow…
MAssor av rosor till dig och hur du hanterade hela den här historien. Hoppas du får ihop tillräckligt för att betala allt och att den får ett bra liv framöver.
#9: Tack! :) Gör bara vad jag känner att jag måste. Älskar man djur så kan man inte bara ge upp och lämna dom. De kan ju inte klara sig själva en sån här gång.
Det hoppas jag också!! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_

Hejja dig!!
hur mycket ligger veterinärskostnaden på?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#11: Hihi tack! :D #12: Vet inte än, får veta det imorgon bitti men det blir några tusen iallafall.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Så nu har jag delat hos mig med….
#14: Jättesnällt!! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Har delat på min facebooksida! All heder till dig!
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Har satt in en liten slant på ditt konto. Hoppas det ordnar sig för den lilla sötplutten! 
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Åh, tack så jättemycket #16 och #17!! :')
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Så hur har det gått :) *nyfiken*
Har delat jag med!
har tyvärr inte råd att bidra med pengar, men dela har jag råd med för det kostar bara kärlek och omtanke! <3 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Wow, så himmla fint av dig hur går insamlingen o hur mår katten?
Vi har fått in otroligt generösa bidrag!! Operationen för 15.000:- är betald och genomförs imorgon bitti!! Vi har också 5.000:- över just nu och mer kommer in imorgon!!
Det är helt otroligt! Och under måndagmorgon så såg det mörkt ut med endast 2.900:-, men från 11 tiden fram till eftermiddagen så klirrade det till och vi hamnade på dessa höga summor! De resterande pengarna hålls kvar tillfälligt ifall det dyker upp några komplikationer efter operationen, men då benet läkt så skickas allt över till Sundsvalls Djurhem som kommer kunna rädda många katter för dessa pengar!!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Såhär ser höger framben ut, alltså ett brutet ben och ett ben med spricka eller liknande. De ska lappa ihop detta med hjälp av skruvar och en metallplatta. En likadan operation gjordes nyligen på en hund och det gick jättebra utan komplikationer!
Veterinären sade med ett stort leende att prognosen ser väldigt ljus ut för den lilla kissen!
Och han är i Sundsvalls absolut bästa händer, det vet jag!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Lite rädd och småhög på smärtlindringsplåster, men om han bara visste vilken tur i oturen han har! En ny chans och ett nytt liv kräver ett nytt namn: Theo!
Vill tacka alla som skänkt pengar så OTROLIGT mycket som gjorde detta möjligt. Ni har hjälpt till att rädda hans liv, som jag nu hoppas blir långt och lyckligt! Och ni som inte skänkt men som hållit tummarna för oss, ett stort tack till er också! Stöd är viktigt då man måste kämpa så hårt som vi gjort de senaste dagarna!
TACK!! 
\\\\\\\\\\\\\\\\_
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Härligt att höra att pengarna räcker!
Håller tummarna för att op. går bra imorgon.
Denne lille kattstackare är lycklig som har dig i sitt liv!
Åh vad härligt att höra, storta tack för dig Lilly som är sån fin djurvänn
utan dig hade det vart helt kört för denna lilla goding. Klart utan alla bidrag med men iaf utan dig hade inget skett. Kram!
Wow vilken grej! Va kul att det ordnade sig. Det är fantastiskt vilka krafter det finns på internet. 

Fantastiskt arbete.
Var katten ID märkt? Annars ställer jag mig frågande till om kvinnan hade kunnat kräva tillbaka katten. Tur att det löste sig så fint och hoppas inga komplikationer tillstöter så att många fler katter får sin del av människors medkännande och plånböcker:)
Tack allihop det värmer!!
#29: Nej, katten var inte id-märkt och därför gick ägarbytet väldigt snabbt. Men dagen efter hon skrev kontraktet samt fyllde i namnunderskrift och namnförtydligande så ångrade hon sig och hotade med att polisanmäla mig om jag inte lämnade tillbaka katten, men då jag frågade om hon isåfall hade råd med en 15.000:- operation eller 700:- avlivning samt att kontrakt är bindande så blev hon tyst. Katten har haft en sån otrolig tur, men det finns en katt kvar hos kvinnan och det sägs att hon köpte en ny redan i helgen. Vi ska följa upp detta och se vad vi kan göra! :)
Ja det hoppas jag också!! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
30 följ upp o se hur katterna har det du kan ju göra en liten anonym anmälan för att de ska göra ett hembesök. 
Åh vilken underbara lösning. MEn smolk i bägaren för den förre ägaren….MAn får inte ha katter på balkong utan tillsyn om det är högre än 5 meter…..Då ska balkongen vara innätad. OCh med den djurhållningen, så kan det faktiskt utfärdas djurförbud
#31: Det ska vi! :D Vet inte om hembesök kan visa så mycket då det är hennes agerande det är störst fel på och hon lär väll uppföra sig om någon kommer dit. Hoppas på att vittnesmål, mm, ska göra mycket i det här! :)
#32: Ja precis! Och det finns massor med uppgifter jag har om henne som jag inte kan dela. Så det är en otäck kvinna och hon har tyvärr redan köpt en ny katt!
Men det konstiga med alltihop är att balkongen är inglasad och det var minst 10 minusgrader ute den kvällen. Veterinären intygar att katten har typiska fallskador, så jag undrar jag vad som egentligen hände den kvällen….
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Fy f******n-----
Anmäl. Du har ju dokumenterat vad som hänt och du har kontrakt på att katten är din. länsstyrelsen är det som gäller…
#34: Vi är i full gång! Två har ringt, jag och en till ska ringa imorgon och vi samlar in fler som är villiga att vittna.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Vad härligt för katten att få så fin vård och hjälp av dig! Vilken tur katten haft! Men vilken otur damens andra djur haft som blivit kvar hos henne… Tänk om de som sålde kattungar och hundvaplar till henne visste mer om hennes djurhållning:( All heder till dig! Och Lycka till, vi här på forumet vill gärna läsa om fortsättningen på historien!;)
Oj så bra…. STum av hänförelse….
#36: Åh, tack!! :') Ja, de djuren har det inte lätt, men vi ska jobba på det! Jag kommer absolut att berätta hur det går!! :)
#37: Heheh ja jag också :D Alla är så fantastiska..
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Glad man blir av såna här trådar :) Bra jobbat!
Oj, kämpa på..en del ska verkligen inte ha djur..o hon damen, behöver ju samtalshjälp e l liknande, så att hon själv förstår vad hon håller på med o vad det bottnar i.
Fy farao vad duktig du är! Vilken förebild! 
35 låter kanon ofta är folk väldigt fega o inte vågar vittna jag anser itne man ska vara feg djuren kan knappast tala för sig o det är viktigt att man för sin talan för djures välmånede. Hoppas att det räcker så hon får djurförbjud för antar att hon inte lär vara snäll mot något djur alls :S
#42: Ja precis, men nu är vi flera som går ihop med detta. :)
Nej, hon tar verkligen inte bra hand om sina djur!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Kan bara säga WOW - Vilken historia, vilken Lilly, vilka människor som ställt upp och donerat, och ja..vilken människa…
Hur gick operationen, Lilly?
Läste igenom hela tråden idag (har tyvärr inte sett tråden tidigare), vad glad jag blir över att du räddade den oskyldiga lilla kissen 
Hur har det gått med både katten och diverse händelser? Har (FÖREDETTA
) ägaren sagt någonting mer?
Tack! :D
Igår var det fruktansvärt stressigt! Först åkte jag till kliniken för att möta en journalist och en fotograf, där blev jag intervjuad och fotad. Sen stressade jag till SR och blev intervjuad i radio, åkte tillbaka till kliniken och hämtade Theo och tillslut hem! :P Allt gick dock jättebra, förutom att jag har scenskräck och avskyr att bli fotad.
Operationen gick jättebra! Den tog däremot mellan 5-6 timmar och de fick plocka bort många benbitar så läkningen kommer ta ca 4-5 månader då mycket ny benvävnad måste hinna växa innan benet är helt, men han kommer inte känna av det så fort såret läkt. Men han kommer måsta ta det ytterst försiktigt i 8-12 veckor. Ni ser de två svarta håligheterna i plattan? Där finns inget ben, endast lite på sidan som håller ihop. Och den där långa "vajern" ligger inne i märgkanalen i ben nr 2 för att hålla det kvar i sitt fäste. Robotkatten! :)
Han fick stanna ett par dagar till så de kunde se att det inte svällde eller så. Han har lite temp men den sjönk fint på kliniken så de släppte hem honom. :)
Theo visade sig vara en ovanligt charmig katt! Fruktansvärt tuff och gosig och traskade omkring på benet med svansen i vädret och ville "stångas" med alla då journalisten var där! Han kommer måsta bo i en stor hundbur några veckor då han inte får hoppa ner från något enligt veterinären, men jag kommer ta ut honom på små promenader och mysstunder dagligen! Han kan redan använda benet ganska normalt och det ser nu ut som på bilden! :)
Mediciner, temp.koll och sårskötsel väntar den närmsta tiden.
Han bryr sig inte om mina djur, inte ens hunden Liston, så han är tuff! Liston bryr sig inte heller om honom men min ena katt Tova ligger i ett hörn och morrar åt allt som kommer nära. Men så fort min andra katt Teddy (1 år) såg att det var en ny vuxen hane i hundburen så trippade han snabbt fram, tröck nosen mellan gallren och kvittrade glatt! Sen satt han utanför en lång stund och kollade på Theo innan han gav upp hoppet om att få hälsa och gick och sov. Teddy är verkligen världens goaste katt! Han vet verkligen inte att det finns något ont i världen!
Om ett par-tre dagar kommer nog Tova fram också, så var det då jag tog hem Teddy. Så allt med djuren kommer nog gå bra!! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Kommer en tår i ögat när jag läser dina rader. Vilken tur Theo har som blev hittad av just DIG!! En riktig solskenshistoria!! Vilken hjälte du är!!
#47 Vad kul att det gick bra för Theo och för Teddy! (Som du säger så kommer Tova att våga sig fram så småningom
)
Stort grattis med tillökningen i familjen, jag önskar er allt gott 
Vilken fantastisk tråd! En riktig solskenshistoria. All cred till dig LillyB, verkligen.
#47 Tack för din utförliga uppdatering. Theo verkar vara en riktig kämpe och en sann överlevare! Katter brukar ha gott läkkött så du ska se att hans ben snart blir okay igen.
För övrigt kan jag bara instämma med #48, #50 och många fler: du är en HJÄLTINNA! 
Lycka till med Theo och de andra djuren!
vi ser fram emot flera medialänkar!!!!!
Som sagt, du är en hjälte av stora mått
Hehe tack så mycket allihop!! Era ord värmer verkligen!! 
Jag kan säga att jag fortfarande är lite chockad av all respons det blev angående Theo! Är så glad att det gick så bra!!
Tova hoppade upp i min säng inatt och luktade på min hand för att försäkra sig om att den inte luktade Theo, och jag visste att hon skulle göra så så jag hade tvättat händerna noga innan läggdags! Då hon godkände mina händer så började hon gosa med mig som vanligt och lade sig intill och sov. Men Teddy låg alldeles intill Theos bur hela natten så då han hoppade upp i sängen på morgonen så blev Tova väldigt skeptisk. Hon har iallafall redan börjat smyga sig morrandes in i köket och smygtitta på Theo, så om ett par dagar är nog allt som vanligt! :)
Det är mycket pyssel med Theo, han ska ha 3 mediciner olika tider på dygnet, tempen ska kollas, tratten ska rengöras och såret ska tvättas. Tur att han är en sån mysig charmör så skötseln blir lättsam! :)
Här nedan är alla medialänkar med de nyaste först!
Lite kul att det hamnade på förstasidan i Timrådelen idag!
http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=66
16.00 - 16.30 torsdag 26 jan 2012
20:00 minuter in i klippet
http://st.nu/medelpad/timra/1.4326678-nyopererade-theo-fick-aka-hem
http://st.nu/medelpad/timra/1.4315369-lycklig-fortsattning-for-skadade-timrakatten
http://st.nu/medelpad/timra/1.4310898-djurvan-hittade-skadad-katt
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Det gick att klicka och få upp bilden
Så många bra länkar……
#55-56: Så bra! :D
Haha ja det blev några stycken! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
LillyB, Stor heder till dig! Jag blir riktigt lycklig av att läsa detta! Vilken tur katten hade att hittas av just dig. STORT lycka till med grabben nu :)
Världen behöver fler som du Lilly… 
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
#58-59: Åh, tack va snälla ni är!!
Har gjort en egen facebooksida åt Theo som heter "Katten Theo", där man kan läsa lite om hans historia och hur det går med rehabiliteringen.
Lägger också upp bilder lite ibland och då han blivit så frisk att han slipper buren så lär det komma riktigt fina bilder! :)
https://www.facebook.com/pages/Katten-Theo/139994232786873
\\\\\\\\\\\\\\\\_