Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 11640 ggr
JossanH
0

Svarta prickar på nosen

Fick ett telfonsamtal från min bror gällande en kattunge som dom kanske ska hämta från ett dödsbo. Kattungen är röd med lite vitt på halsen. Den har även ett par små svarta prickar vid näsborrarna och genast drog jag mig till minnes att jag sett detta på röda katter tidigare (gissade att ungen var röd just pga prickarna).
Minns att jag har sett det på en röd och vit kastrerad hankatt (mestadels vit) som bodde i vårt område när jag var liten, och jag är nästan säker på att en vän till mig som hade 3 röda katter hade en katt med svart på nosen- den enda katten med vita markeringar. Tror att jag sett det på fler katter men ingen jag minns helt klart.

Hänger detta ihop med färgen?

Är det pigmentfläckar som är ofarliga?

Lite funderingar som dök upp :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Röda, cream färgade katter får lätt smuts på nosen, jag vet ej varför. Min Busen röd NFO *Norsk skogkatt* har smuts på nosen, samma med Ariadne *NFO* cream/vit *Bor hos fd svärmor idag* har oxå detta smuts på nosen.. Man kan skrapa bort det lätt..

Ariadne på bilden vet ej om smutsen syns på nosen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0

Busen Röd NFO

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

EddaM
1

Feztiz har ju fräknar =) O en på nosen med =) Den tror vissa att det är smuts ibland =) Men nej =) Åhh så sött säger de då istället *ler*

Hon har ju detta pga hon är höggradigt padda o då har just en pigment fläck fastnat där =)

Här är en bild då man ser den lite =) Och alla de små röda runt =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Seglarina
0

Tänker kankse att du menar ett annat "fenomen"än det visade på bilden.

Min röding har små runda svarta fläckar på nosen och även på läpparna. Hans brors (också röd) husse frågade veterinären om detta som svarade att det inte var farligt och vanligt, fick dock inte veta vad det var.

Om ni vill kan jag ta en bild senare, just nu sover prinsen

JossanH
0

Vilka fina kissar :)

Detta är ingen smuts utan kolsvarta prickar som jag har observerat.

Kanske fräknar som EddaM´s katt.. hmmmm..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Vilka fina kissar :)

Detta är ingen smuts utan kolsvarta prickar som jag har observerat.

Kanske fräknar som EddaM´s katt.. hmmmm..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
1

#4 vore jättesnällt! låter precis som det jag menar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

elkatto
0

min bella är rödrandig hon med och hon har prickar/ fräknar på nosen tror inte det är smuts för det försvinner inte ,dessutom tycker jag och kompisarna  att det är charmigt med hennes fräknar. Är det vanligt att röda /orange katter har fräknar,Precis som att rödhåriga männiksor ofta har fräknar?

Kattskatt
0

Jag har en röd katt som har en svart pigmentfläck i ett öra och några svarta morrhår. Ser rätt lustigt ut faktiskt! Syns väldigt väl eftersom han är en cornish rex.

Inger Rozén
1

Och min lilla Prinsessa Elvis är en röd tös med svarta prickar på den rosa nosen.Pigmentförändringar?Smuts är det då inte.Pormaskar?

Gick inte att visa bilden!

Seglarina
0

Ser här att jag glömt lägga upp en bild som jag lovat. Han har ofta även svarta fläcker på läpparna, som finns "flyttar på sig", men det är inte smuts.

Supinesophie
1

Det är pigmentfläckar, alltså FRÄKNAR och inget annat Glad Inget farligt alltså.