Dräktig hona på p-piller - risker?
Fick en fråga från grannen idag, som har två okastrerade katter, ena hona och en hane.
Hon misstänker att de har parat sig, då hon hittat dem i en suspekt position.
Hon har inte märkt att honan har löpt, men det har väl hanen så klart gjort. Så hon hade ringt till veterinären som sagt åt henne att stoppa i katten p-piller och hoppas på det bästa. Hon skulle avvakta och se om katten verkade dräktig om ett par veckor och då avbryta p-piller behandligen om hon var dräktig.
Jag sa att hade det varit min katt, så hade jag i första hand sett till att kastrera honan snarast möjligt. Och då ev göra abort samtidigt. Nu skulle hon kastrera hanen så fort hon fick pengar, men det är ju löning om 1-2 v så är inte honan dräktig lär hon väl hinna bli det under tiden.
Men jag sa att hade det varit mina katter så hade jag struntat i pillrena då honan troligen är dräktig. Då fick det gå som det gick istället för att chansa på att ge piller i flera veckor innan tecknen syns.
Eller haft katterna åtskilda i hopp om att honan inte blev parad första gången och sedan kastrerat snarast.
Nu får ju grannen så klart avgöra själv hur hon vill göra, jag sa ju bara vad jag hade gjort om jag satt i hennes skor.
Men finns det någon som har gett p-piller (av misstag?) samtidigt som en hona var dräktig? Hur gick det med ungarna?
Vi gav p-piller under dräktighet (misstag).
Det enda vi märke var Polydaktyli.
Dock fanns det hos honan, så vi vet inte om det vart p.g.a pillrena eller p.g.a. honan.
Det var en unge i den kullen som fick extra tår.
Han hade hela 26 fungerade klor.
I övrigt märkte vi inget på ungarna.
De var stora friska källingar och de växte fint och inga andra missbildningar kunde hittas.
Hittade den här texten
"Kan man ge p-piller i nära anslutning till parning och dräktighet? Det brukar inte innebära några problem att para katten på första löpningen efter att man har avbrutit p-pillerbehandlingen, och detta är ofta den mest praktiska lösningen. Under dräktigheten ska man naturligtvis inte behandla katten, detta kan ge upphov till missbildningar i könsorganen, och katten får vanligen också problem med förlossningen. När digivningen har kommit igång kan man behandla katten även under denna, vilket framför allt är aktuellt för lösgående utekatter, som annars kan bli parade under denna period. Helst ska man dock undvika detta på avelskatter, för att ge livmodern en "viloperiod"."
Källa - SKS
Oftast blir det missbildning av något slag. Det blir ofta stora ungar eller rättare sagt stor unge som är svårt att föda fram.
Har talat med uppfödare att bäst är att låta katten löpa en gång efter piller ätande så hormonerna hinner gå ur kroppen innan parning. Erfarenheter visar att många ungar föds med missbildning vid parning på första löpet efter p-piller ätande.
Har nu två löphonor som ska paras vid nästa löp,hoppas då att det blir friska fina ungar.
Ja jag förstår inte riktigt veterinärens resonemang att man ska ta den chansen/risken när det faktiskt kan bli problem med antingen ungarna eller förlossningen.
Men detta handlar ju om huskatter och jag upplever dem som att de anser att huskatter är andraklassens slask-katter som man iallafall kan avliva i värsta fall.
#4 Kissen i mitt inlägg handlade om huskatt.
Tur i otruen var det många som ville ha "den speciella kattungen" så de gick åt som smör.
Alla vart kastrater (tack för det!)
Det behöver inte bli, men risken finns, och är man förberedd på problem så är man bättre förberedd, men konstigt av vet. som sagt..
Mina kunskaper har jag fått av andra uppfödare, har känslan att de många gånger har bättre kunskaper än veterinärerna många gånger iallafall om avel och komplikationer.
Att prata katt med många veterinärer ger mej inte mycket vara det sej är ras katt eller husis. Hundar kan de mer om.
Att träffa en veterinär som är speciellt duktig på katt då jädrans får man leta.
Din granne Imasy ska inte ge ett piller för allt i världen till katta om hon misstänker dräktighet.

vad gäller husisar är nog statusen i botten som du säger Imasy, även hos veterinärer som man tycker bordeveta bättre. detta är å ena sidan en skötare, men när mammas och pappas husis blev dålig med feber och annat knäppt åkte mamma och jag in med honom. sköterskan skulle ge honom en spruta med penicillin (antar att det var sköterskan) varpå hon drar upp honom på bordet, trycker ner honom platt mot britsen, kör in sprutan och bokstavligen kastar ner honom på golvet genom att dra honom i nackskinnet med orden "man måste vara bestämd mot katter annars vet man inte vad de gör". Albin kryper med magen platt på golvet till min jacka som ligger i ett hörn och fösöker trycka sig in i en jackärm och kissar ner sig. nu pratar vi inte om någon best, utan om en herre som är snällare än nalle puh.
något liknande har aldrig hänt med mina birmor.
Men där skulle du gjort ett jädrans väsen av den behandlingen.
Att greppa nackskinnet är vanligt de gör, men inte slänga katten hittan dittan för att ge en spruta. OJ vad jag skulle ha blivit arg.
Just det här stället som grannen ringde till, kan en konversation låta såhär:
Jag: "Hej jag tror min katt är sjuk bla bla bla"
Veterinären: "Är det en raskatt eller huskatt?"
Jag: " Det är en huskatt…"
Veterinär: "Är den försäkrad?"
Jag: "Nej"
Veterinär: "Nja, det blir ju ganska dyrt så det kanske inte är nån idé…."
Såhär är det jämt när man ringer om en huskatt, iallafall när jag ringer. Fattar liksom inte vad problemet är. Trodde det var upp till mig att betala för en tjänst jag köper oavsett en stamtavla eller inte.

Vilken hemsk vetrinär….Alla Djur har väl i lika stort rätt att få vård som vilket djur som helst. JAG skulle definitivt inte vända mig till en sådan vetrinär mera.
JAg är glad över att ha en vetrinär som kommer hem till sina patienter, hon har praktiken i bilen. Alltid lika stor respekt för vilket djur eller människa som hon möter. Alltid förklarar och diskuterar hon med ägaren om vad som kan göras, inga sura miner om man väljer det billigaste alternativet heller. Hon är underbar med djur. Hon gör ingen som helst skillnad på raskatt eller husis, blandrashundar eller rashundar. För henne är det en patient som behöver vård. Jag är så glad över att ha henne som min vet. Dessutom kan man ringa henne när som helst och hon ger bra råd över telefon utan att ta betalt för det.
Hon är lite dyrare på vissa behandlingar än andra vetrinärer, men billigare på vissa än andra . Så det går jämt ut.
Hon själv föder upp både katter, Birmor, och hundar blandning mellan king charles och någon liknande hund, Min granne har köpt en hund av henne och sötare får man leta efter. dessutom föder hon även upp hästar. Så hon är idealisk som vetrinär för mig.
JAg är glad över att ha funnit en så bra vetrinär. För de är guld värda när det krisar eller har hänt en olycka.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
Problemet är att detta är hos det enda djursjukhuset i vårat län, och också de enda som kan erbjuda all slags vård :S
#11 Ringde det djursjukhuset idag och bara beställde en tid för ett ultraljud på en katt. De frågade bara om jag hadde försäkring och sen va katten hette och föddelse. sen mitt namn då. det va ingen frågan om ras.
Men jag låter ju lite stursk i telefonen så har dom frågat efter ras
har jag upprepat ultraljud på en KATT

#11 JA då är det ju knepigt. Trist med en sådan inställning i allafall. För jag tror nog att de får in en massa pengar även på husisar.
Hoppas att de snart anställer en vettig vetrinär så ni och era katter kan få mera respekt
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
Jag gav min katthona Maja p-piller för flera år sedan, jag trodde inte hon var dräktig men upptäckte dräktigheten ett par veckor före nedkomst. Det föddes 2 helt friska ungar, inga problem alls. Dock tog inte honan hand om ungarna så vi fick ge ungarna till en annan hona, Tossan, som hade kattungar samtidigt, en katt som var på rymmen någon månad och tydligen parat sig då. Jag vet inte om det var p-pillrenas fel att Maja struntade i ungarna, kanske påverkade det hennes hormoner. Hur som helst växte dessa kattungar upp och fick så småningom nya, bra hem och jag har haft kontakt med de nya ägarna många gånger sedan de flyttade. De har alltid mått bra 

#, jag vet. men både jag och mamma var så chockade och allt gick så fort. har ångrat så många gånger att jag inte blev vansinnig. att se honom krypa längs golvet och försöka trycka sig in i jackärmen för att gömma sig samtidigt som han kissar ner sig är helt fruktansvärt. och så hårdhänt som hon var, som om hon behandlat en potta skit ungefär. visst vet jag att man måste vara bestämd som veterinär/sköterska, jag har ju trots allt katt själv och vet vilket ålande det kan bli åt alla håll om något inte faller i smaken, men man drar eller lyfter ju inte en katt i nackskinet! hålla fast, visst, men ta ett tag och släpa honom mot kanten av bordet och kasta ner honom… usch… vidrig människa det där…
#15 Är det länge sedan din kisse blev behandlad på detta vis ?
Är det nyligen och veterinären minns händelsen, så ta och beställ en telefontid med honom och berätta hur du känner och vad du anser om behandligen av din kisse.
Fråga om han alltid skrämmer katter så de kryper och kissar ner sej en katt ska få gå in i sin bur från behandlingsbordet om så är möjligt Kanske det finns någon annan veterinär som mera tycker om katter än vad han gjorde. Den veterinären skulle inte ha med dessa djur att göra de finns annat jobb för honom, han kan besikta kött.
Säger bara!Då ere för sent!
Vi trodde att PrinsessanElvis var pojke!Ända tills vi fick vår överaskning! 5 kattbarn!
Efter det blev det kastrering och namnbyte till PrinsessanElvis.
Leifi var pappan.
Örebro fick ungarna att placera ut och jag hoppas de har de bra.Kram,Inger