Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1996 ggr
Stahra
0

Katt + hund?

Hej,

Jag är ute efter tips!
Har en ung sibirisk kattflicka som jag nu önskar få träffa och kunna umgås med en stor mastiff hona, som är kattvan sedan tidigare.

Hur bör jag gå till väga för att inte skrämma livet ur min lilla hårboll?
Hur har Ni gjort?

Bör man träffas hemma hos katten eller hos hunden? På neutral mark?

Är detta en dålig idé?

Amoz
0

Är hunden lugn med katter? Kan den komandot stanna? 
Jag skulle nog låta dom träffas i kattenshem. Om hunden ligger still på en plats så kan ni se hur katten beter sig, det är inget konstigt om den i början tycker det är underligt. Sedan upprepa det ett antal gånger, katten kommer antagligen vänja sig vid hunden och inte tycka att den är speciellt läskig efter ett tag. (Vi har 2 hundar och 4 katter ^^ hade 2 katter när första hunden flyttade in)

Suzi.shih-tzu
0

jag har både katt och hund (honor)  först fick min katt nosa lite på hunden och sen fick katten var i mitt rum och varje dag fick de nosa varandra…. och efter ca.2 v. släpte jag in hunden med katten ( jag var oxå inne då)  och nu är de bästa kompisar ! de leker med varandra och sånt. O.B.S du får inte låta katten smyga utt för om hon är rädd sä kan hon inte komma tillbaka

Stahra
0

Tack snälla ni!

Ska testa med "lite nosning" åt gången!!

Jag hoppas detta kommer resultera i en ny vänskap!

Om det finns någon som gjort "ett misstag" så dela gärna med er så vi slipper göra dem! Man vill ju dem bara väl! :)

Suzi.shih-tzu
0

mm…. med en sak till … om hunden gillar din katt jätte mycket (som min hund) och det blir lite för mycket t ex. om katten vill gå eller om hunden hoppar på den och så så tycker jag att du ska ta bort hunden från katten…… min katt va så stressad i börjag så hon började bajsa  badkaren :D ….

Stahra
0

haha men då!! Jag hoppas att de kommer gilla varandra väldigt mycket men inte så pass att det blir jobbigt för någon ;)

Suzi.shih-tzu
0

mm :D :D :D

Delfinen
0

Har haft både hund och katt samtidigt. schäfertik som var 2 år när det kom en lite kattunge på 12 veckor och några dagar senare ytterligare en kattunge på vad jag tror var 12 veckor.

Katterna var inte alls så pigga och glada på hunden däremot älskade hunden katterna från första stund. Hund och katter fick hälsa på varandra och sen hade jag katterna i var sitt rum utan hund i några dagar.

Släppte sen ihop den ena katten med hunden och det fungerade väldigt bra. Visst var det en del fräs och spott och katten höll sig undan men inga konflikter.

Den andra katten kom från ett misärhem, otrolit rädd för allt som rörde sig så henne väntade vi lite mer med att släppa ihop men den första hon blev kompis med var faktiskt hunden. Kan nog tacka hunden för mycket att hon överhuvudtaget blev tam.

Så visst funkar det med hund och katt….lite tid, koll, att katten har tillgång att gå undan, ha en plats där den kan känna sig trygg och hunden inte kan nå den och kan iakta så brukar det funka bra.

srebecca
0

Min katt älskar min väns hund, dom går bättre ihop än vad min katt och hans bror gör! Bara att prova sig fram. Chansa!