Vildkatter
Vet någon hur vildkatter lever?
Alltså vad de äter, och hur de vässar klorna (mot träd?), hur de bor osv!
Asså inte vildkatter som bor nära ett samhälle men en vildkatt ute i skogen eller nåt xD
Vildkatter äter inte direkt burkmat eller torrfoder i deet vilda…
Det finns inga vildkatter i Sverige. Bara förvildade tamkatter.

Lokatten är den enda vildkatt som finns i Sveriges fauna. Däremot i andra europeiska länder kan finnas stora vildkatter av lite annorlunda ras än vår domesticerade huskatt.
En hemlös förvildad katt (som jag antar att du avser i frågan) som lever i skogen lever precis lika illa och torftigt som en hemlös nära samhällen. Det är ingen skillnad på katt och katt. En utelevande katt har stora svårigheter att klara livhanken då det inte finns tillräckligt med mat i naturen för en katt.
Katten är inte en del i vår fauna och således är det endast en myt att katten alltid klarar sig. Likaså skulle problemet bli lika stort om du satte ut en hund i naturen, visst den skulle hitta sätt att överleva på men gå en lång och plågsam död till mötes. Så är det också med katten (förvildad eller ej).
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#2 Men om man tänker vildkatter utanför Sverige, vad äter de då? Fåglar? Möss?
Vässar de klorna mot träd? Något annat? Typ björk?
Jag förväntade mig inte ett sådant svar men bra att veta 

En vildkatt äter gnagare, fåglar, amfibier reptiler och insekter.
En studie av förvildade katter på mauritius visar att 46% av deras kost består av råttor, 14% av näbbmöss, 12% av vegetabilier, 9% av tanrek (en slags gnagare), 9% av fåglar, 5% av paddor, 3% av reptiler och endast 2% av sopor.
De dricker sällan i vilt tillstånd eftersom majoriteten av den vätska de behöver får de i sig via kosten, alltså de "äter" sitt vätskebehov.
De använder sina klor hela dagarna, så de behöver inte vässa dem på samma sätt som tamkatter, däremot så markerar katter på träd med klorna. Tigrar tex markerar så högt upp de kan på träd, för att visa andra tigrar hur stora de är.
Hur de bor kan jag inte exakt svara på, men jag tror inte att det har något slags permanent boende utan att de sover på den platsen som är säkrast för tillfället där de befinner sig, dvs där de kan vara skyddade från väder och vind men inte instängda.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Här är en länk till europisk vildkatt.