Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3884 ggr
[Ivycorn]
1

Lata jävla katt kissar inne!!!

Nu är det såhär, jag är i skottland med min kille och han har bara en katt kvar av fem, Thomas är över 15 år gammal, han är jätte trög och ser verkligen gammal ut, tror inte han har långt kvar o leva. Men vi har ingen värme i huset förutom i ett rum, Thomas och de andra katterna har både varit ute och innekatter i olika omgångar, under de senaste tolv åren har han varit utekatt. Han får vara inne i vardagsrummet framför brasan under den tid vi inte är i sängen, annars ligger han ute i lobbyn (kattdörr) där han har en kattlåda. När jag släpper in honom när han varit ute hela natten så lägger han sig o sover (elden inte igång), några timmar senare kan jag se honom resa sig upp och så börjar han kissa på fläcken… *SUUUUCK*, jag blir arg, kommer emot honom och han fräser. Han VET att han inte får!!! Han har sin kattlåda och springer mot dörren IBLAND när han behöver gå. Men han är så jävla lat, han verkar inte va inkontinent eftersom att han slutar kissa när man knuffar till honom! DÅ först springer han mot dörren.

Är det här något som vi helt enkelt kommer att få leva med under den sista tiden av hans liv? Förra året kissade han ute men bajsade inne, nu kissar han okontrollerat inomhus (lite bättre med kattlådan), men jag bara undrar, har det här med åldern o göra, för han verkar inte bry sig ett skit. Han slängs ut efter att han kissat ändå, så varför inte spara sig besväret liksom?

Josefa
14

Ja den stackars kissen verkar då inte vara speciellt älskad….

Jourhemmet
6

Tar för givet att ni varit hos veterinär för att utesluta tex uvi eller struvit. Blir så ledsen när jag ser hur du skriver om den stackars katten. Tror du han kissar på sig för att jävlas?

[Thiah]
3

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Du slänger ut en gammal gubbe i kylan för att han har kissat inne? Han är ändå 15 år….

Har ni tvättat bort kisslukten ordentligt? Känner han ännu av lukten så kommer han inte sluta kissa där. Jag tvättar med ättika/vatten blandning och sen kanske jag har lite citron på. Tvätta absolut inte med klorin eftersom detta får dem att vilja kissa där.

Har ni kollat så att han inte har urinvägsinfektion? Och han kanske bara är inkontinent direkt när han vaknat, innan han har full koll på blåsan? Han slutar kissa eftersom du tvingar honom att röra på sig. I alla fall är det så min hankatt beter sig om jag kommer på honom att kissa på fel ställe.

MonicaLagerquist
4

Hoppas att du inte är på riktigt.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Hawknestgrove
2

Gud man blir ju gråtfärdig. Hur kan du vara sån mot en liten gammal katt? Du har fått massa tips här av många kloka, ta till dig dem. Här kan du cokså läsa…

http://www.kattstatus.se/sida19.html

Vaddå VET att han inte får!!!! Han kan ju inte hjälpa det!!!

Ta katten till vet. En UVi så det skriker om det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Denna kommentar har tagits bort.
Hawknestgrove
0

Kalla inte folk här inne för idioter. Du skrev väl här inne för att få råd och tips? Nåväl, nu har du fått det. OCh av folk som vet vad som gäller och som har stor erfarenhet.

Om det är så som du säger, varför tar du inte kissen då och sätter ut honm precis när han vaknat?

Har du en gammal dammig och sunkig heltäckningsmatta, så förstår jag verkligen att det inte går att få bort lukten och då blir det självklart kiss.

[Thiah]
1

Luktar det kattkiss någonstans här hemma så kissar hankatten där. Hade en madrass på balkongen och när jag öppnade balkongdörren så tog det 10 minuter så hade Lucifer kissat där. Jag måste vara otroligt noga med att få bort doften, annars är det bara att slänga.

Min hankatt kissar även på sängen om lådorna är smutsiga eller inte har tillräckligt med sand i.

[Ivycorn]
0

Antagligen är inte lukten borta, för vi lägger bara på massor av papper och låter det absorbera, men jag har verkligen jätte svårt att se att det skulle vara problemet =/ När han bajsade inne så tvättade vi med allt möjligt för o få bort all lukt, men han fortsatte ändå. Kisset luktar inte starkt alls, antagligen för att han är kastrerad.

[Ivycorn]
0

#7 Jag fick då inget vidare bra tips av "idioten", snarare ett påhopp som absolut inte stämmer med verkligheten! Jag är arg på kisset, inte på katten.

heltäckningsmatta måste vi ha för att det är stengolv och som sagt, ingen värme.

Jag tar in honom när jag vaknar, han sover i några timmar och jag springer runt i huset. Det är jätte svårt o vakta honom varenda sekund, t.ex. en gång så släppte jag in hunden och då kissade han under de två minuter jag va borta.

[Thiah]
1

Kisset luktar för honom. min är kastrat med.  Vi människor har kasst doftsinne om man jämför med katternas.

Eftersom ni inte har städat bort det ordentligt så har ni bekräftat att det är okej att kissa där. Därför fortsätter han. Tvätta ordentligt med ättika/vatten eller så finns det andra medel i alla fall i sverige, men jag kan inte namnen på dem. Ni kan behöva tvätta ett större område än det han kissar på eftersom det kan skvätta.

Känner han inte kissdoften är han int elika benägen att kissa där. Sen kanske ni måste flytta lådan närmare hans nuvarande kissställe så att han lättare kommer till lådan när han känner kissbrådska.

[Ivycorn]
0

Tack för tipset Thiah, jag ska försöka skrubba så mycket jag kan o se om det kanske hjälper. Kattlådan måste stå där den står är jag rädd, men det kan vara lukten som är problemet,

[Thiah]
1

Jag har själv problem med en kissande hankatt så jag vet hur det är. Men kämpa på, och se till att få bort doften även för honom.  Glad

[Ivycorn]
0

Tack, jag ska försöka =)

[sakring]
1

Du säger att han sätter sig och kissar där han legat och sovit. Det är inget normalt beteende hos en frisk katt. Det kanske är så att han börjar få någon form av demens. Även katter kan drabbas av det.

[Thiah]
1

#15 jag tror jag har en katt som fötts med demens Flört (skämt åsido)

Jag visste inte att katter kunde drabbas av demen så det var kul att få informationen. Glad

[Ivycorn]
0

#15 Det låter som demens, eller hur? Men finns det några tips eller medicin mot det, för med människor verkar det ju inte som att det direkt finns någon bot, så jag antar att man inte kommit längre med kattforskningen? =/

Rafflan
1

Är det bara vid elden han kissar ställ ditt en låda? :)

[Iwanhoe]
1

#17 Katter kan, såvitt man vet, inte få demenssjukdomar.

Hawknestgrove
1

JAg förstår inte problemet med heltäckningsmatta… Det blir ju inte varmare av en heltäckningsmatta? OCh knappast blir det bättre av att den är tvivelaktigt ren.

Kan ta en väldigt similär händelse hos mig. För 12 år sedan så rev vi ut en gammal vedspis i vårt kök. Den stod på ett fundament som måste slås ner. När det var klart, så blev det en stor grusgrop kvar, som skulle gjutas upp och täckas över med svartplåt för att sätta in en kamin i stället.

Jag påpekade för sambon, att täck över denna grop, för lille Arne(som var bebis då)kommer att tro att detta är en bautalåda….MEn den som  invigde den lådan den enda natten den fanns, var vår gamla katt. EN kiss blev det….Ok, jag tog bort det lilla och dagen efter gjöt vi igen det hela och lade på plåt när cementen brunnit ihop.

Åren gick, men för 4-5 år sen så började vuxne Arne kissa invid skorstensstocken där. Några gånger.  JAg fick spraya med  Dettol varje dag för den lukten hatar ju katter och hundar. Belamrade plåten med lite obekväma grejer som en spisraka och blåsbälg och de senaste 2 åren har inget hänt. MEn som sagt, den 12 år gamla kisslukten tränger sig igenom.

Släng ut den äckliga mattan och vakta på kisse när han vaknar och gå ut med honom. Så gör man med små valpar för att träna rumsrenhet. Man brukar säga, att en valp ska rastas 1 när den har ätit. 2 när den har sovit. 3 när den har lekt. praktisera det på den gamle fine kissen så blir det nog bra.

[Thiah]
0

#20 Fast det kan vara väldigt jobbigt att ta bort en heltäckningsmatta om man inte har pengar att fixa golvet under.

Hawknestgrove
1

Kan hända. men är den sunkig så är den en hälsofara för folk med,,,,,Rena bakteriehärden.

[sakring]
0

Om katter inte kan få demenssjukdomar så undrar jag var det var som granens katt hade som satt och skrek hela nätterna innan de tog honom till veterinären 19 år gammal.

Hawknestgrove
0

visst kan de få det. Vore ju konstigt annars…

[Thiah]
0

#22 jo, men dyra……Tungan ute

Hawknestgrove
0

ja, men att bara lägga på tidningar i tron att det ska absorbera både lukt och fukt, det är ju förlåt,  jätteohygieniskt. Bakterierna frodas. Och lukten finns ju kvar…..Att suga upp något som början, det är ju ok, att suga upp blöta i en bil med tidningar det är ju ok. MEn sen måste man ju tvätta! Är det småkyligt och det är fuktigt så får du garanterat mögel i denna matta och det är faktiskt livsfarligt. Plus triggande att kissa mera……

[Thiah]
1

#26 japp, du och jag vet detta (och massa andra förstås) men vi är bara en klick i mängden så det betyder inte att folk i allmänhet förstår.

Människor idag (och jag menar inte TS nu utan menar folk på jorden överlag) verkar allmänt sakna folkvett om bakterier och annat. Därför har vi nu problem med både det ena och andra

Hawknestgrove
0

Kan så vara….Vet bara hur dåligt sambon mår om vi får in ETT vedträ som är mögligt… Och man kan inte tro att det är mögel, för det  är svart. Annars så kan jag ju i oh med att TS bor i Scotland, tipsa om Dettol. Tvätta mattan med Dettollösning. det bleker inte, men tar effektivt bort kisslukt och dödar bakterierna. Luktar fräscht också. Hysta sen ut mattan och elda upp den  när det våras i bland bergen…ni kommer att få en chock när ni ser hur läbbig den är…..

JossanH
0

#27 Och så kan man vända på det och säga att folk i allmänhet även verkar ha en viss bakteriskräck och det är ju inte bra det heller… lagom är väl som vanligt bäst.

#23 Det kan ju ha varit alla möjliga saker. Min familj hade en katt som blev 19 år. I slutet var han nästan helt blind, hade problem när han spann och blev sämre på lådan. Det kan vara mycket som får en katt att sitta och skrika hela natten, speciellt när den är gammal. En propp i hjärnan kanske.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hawknestgrove
0

i och för sig, jag har lite hygiennoja det erkänner jag.Skrattande Särskilt när det gäller personlig hygien.

JossanH
1

#30 Jag är tvärt om ;) Hehe, det lät kanske inte så bra, men jag försöker att inte duscha för ofta (varannan ibland var tredje dag) och inte vätta håret mer än var 4-7 dag.. :P Jag tror på att inte vara för bakterierädd, så tål man mer sen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hawknestgrove
0

Får tvinga mig till att INTE duscha två ggr/dag. OCh kan inte resa mig upp från en toastol utan att ha tvättat mig med tvål. Så jag kan inte gå på en offentlig toalett som inte har tvättmöjligheter inne i själva toarummet. däremot, så tvättar jag bara håret en gång i veckan. Men det beror på att det är midjelångt och torkar så långsamt och jag har det alltid uppsatt.

Asch Ot…….

[Thiah]
0

#29 absolut, jag vet om det men lever inte efter det… Flört

Jag hatar att duscha, som tur är har vi badkar nu. Jag duschar max 2 gånger per vecka.

Det har mycket att göra med min psoriasis- jag orkar inte smörja in mig (jag har svår psoriasis).

Men sen är jag lat = om det inte luktar illa så behöver det inte fixas Flört

[sakring]
0

# 33 Helt OT Har du provat Hidroxil mot din psoriasis? Min granne har det och han är nästan helt frisk från den så länge han tar dessa kapslar. Kan vara värt ett försök. De innehåller B12-B6-B1.

[Thiah]
0

#34 nej det har jag inte, värt ett försök, Glad

[Ivycorn]
0

Testa att gå på ett stengolv när elden inte varit igång, skillnaden mellan sten och heltäckning är ENORM, jag skulle frysa fötterna av mig utan. Vi håller rent mattorna så gott det går. Dessutom tror jag inte det är speciellt onyttigt o va lite "ohygienisk" ibland. Har man aldrig utsatts för förkylningar så blir man heller aldrig immun mot dem. Det finns dock gränser, helt solklart. Men vi har verkligen inte råd i dagsläget att byta ut något här, heltäckningsmattan stannar. Det kanske är svårt att tänka sig, men under dagarna när jag går upp är det under 10 grader inomhus. Vi lever här i skottland ett väldigt enkelt liv.

Jag kan dessutom tillägga att denna katt är ÖVER 15 år, kanske till och med över 20, vi vet inte! Men han är den sista ur hela familjen, min partner har delat ut kattungar från yngre kullar, de lever inte längre. Thomas är den allra sista av sitt slag. Han har levt ett långt och bra liv som utekatt, han har aldrig blivit helt förtamad, han har alltid behållit det vilda i sig liksom sina syskon. Det är bara nu när han är äldre och sover mycket som han får vara inne under dagarna, annars så ligger han i lobbyn som sagt, kattlådan och sängen är ute i lobbyn, han har en kattdörr så han kan gå ut och in hur mycket han vill.

Hawknestgrove
0

Snälla du, jag bor ute på landet med bara vedkaminer som uppvärmning. Så jag vet vad det vill säga att stiga upp när det inte är mer än 10 grader inne. det finns varma tofflor. Jag kan knappast kalla det för god hygien att bara lägga på tidningar på en matta och tro att det ska bli luktfritt och rent. Fukten går neråt och tränger igenom mattan=mögel.OCh kisslukt som uppfattas av katten att här kan man kissa…

[Thiah]
2

Mögel gör dessutom att du blir sjuk.

[Ivycorn]
1

Vi lägger vi inte tidningar på kisset, vi lägger papper på och torkar efteråt runt med dettol när allt vått är borta.

jag vet en hel del om mögel, jag tvivlar verkligen inte på att det finns endel mögel i det här huset. Men så är läget här. Vi vill inte spendera pengar på ett hus som ändå inte är vårat, vi ska flytta till Sverige senare och då blir det trägolv och allt sådant. I nuläget, heltäckningsmattan stannar.

JossanH
1

#33 OT men vet en kvinna med svår psoriasis och hon blev nästan av med det genom att utesluta kolhydrater i sin diet. Hon har ätit lchf i flera år och fuskar hon en vecka märker hon genast skillnad! :) #39 jag förstår om ni inte vill lägga pengar på golvrenovering om ni inte tänkt stanna, men jag tror inte problemet kommer försvinna förrän katt och heltäckningsmattan inte längre får umgås. Han lär känna kisslukten hur mycket du än sprayar och tvättar för den sitter högst troligt långt ned under mattan där ni inte kommer åt. Tyvärr finns det nog ingen lösning så länge ni bor som ni bor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Ivycorn]
0

Kan vara kisset, kan vara demens, tycker hans beteende liknar mest demens, för han verkar inte bry sig om vart han kissar, kissfritt eller inte kissfritt plus att det är på fläcken som han precis sovit på. Ibland kissar han på mattan ibland cementen… beror på vart han sitter. Men antagligen, vi kan inte göra så mycket med hur det ser ut här. Han ska heller egentligen inte vara inne men vi vill inte att han ska vara ensam hela tiden sedan hans syster gick bort för några månader sedan.

[Iwanhoe]
1

#23 och #24 Det finns inga vetenskapliga belägg för att katter kan få demenssjukdomar. Jag är själv veterinär och har tidigare arbetat med forskning just på hjärnsjukdomar hos katt, så ett visst hum om detta vågar jag nog påstå att jag har.

line84
5

TS, tycker du ska fundera på att omplacera din "lata, jävla" katt så att får en bra sista tid i livet. Ta honom till veterinär för en hälsokontroll.

AnnaMaja0
2

Ursäkta TS om jag går OT nu: #42 Vad intressant att du forskat om hjärnsjukdomar hos katt. :-) Blev väldigt nyfiken nu… Har själv fått veta av flera veterinärer att det finns en sorts demens hos katter, de har alltså fel då menar du? Är inte CDS en form av demens? Och det som står att läsa t.ex här (som överensstämmer väl med vad "mina" veterinärer sagt) stämmer inte heller då? http://www.fraga-veterinaren.se/demens-hos-aldre-katter/

Josefa
6

Jag antar att det är mig du kallar för "idioten". Jag kan inte se att jag gjorde någon påhopp i mitt inlägg. Snarare träffade det väl på en riktigt öm punkt.

Det finns alltid en orsak till att en katt gör sina behöv på fel plats, och den orsaken är aldrig att katten är en "lat jävla katt". Men jag ser nu att du har börjat förstå att det är ni som har gjort fel.

PS Jag är både veterinär och kungen och USAs president. Veterinärslicensen köpte jag på Åhléns.

[sakring]
2

# 42 Vad intresant att det finns en veterinär på detta forumSkrattande

[Iwanhoe]
2

#44 Tack för att du postade länken till en intressant artikel! Först och främst får jag nog erkänna att jag inte är 100% uppdaterad på det senaste inom katthjärnforskningen. En snabb litteratursökning visar att CDS (cognitive demens syndrome), som tidigare varit känt hos hund, under de senaste två åren börjat undersökas även hos katt. Det tycks finnas en hel del som tyder på att även gamla katter kan få symtom som kan tolkas som demens. Man vet dock inte så mycket om vad det är som händer i hjärnan hos dessa katter, även om det finns en studie som visar att katter faktiskt kan få amyloida plack av den typ som ses hos människor med Alzheimers.

Som sagt är det ju nu ett tag sedan jag var aktiv inom fältet, så detta får väl då förklara (om än inte ursäkta) att jag var snabb med att avfärda er demensteori. Det här är intressanta data, tycker jag, och det ska bli spännande att följa vad forskningen kommer fram till när man studerat katthjärnorna litet mer systematiskt.

#45 Om du försöker antyda att jag falskeligen utger mig för att vara veterinär kan du PMa mig så ska jag ge dig mitt namn och ett telefonnummer till Veterinärförbundets kansli dit du kan ringa och kolla upp.

#46 Kul att du tycker det! Ja, jag håller till på Perser i Fokus för det mesta, men ibland gästspelar jag här ocksåGlad

AnnaMaja0
2

#47 Tack för trevligt och ärligt svar :-) Håller också med #46 om att det är kul med en veterinär på forumet!

Josefa
0

Har PMat

Hawknestgrove
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sen en sak, TS. det slår mig förutom att du svär i din rubrik, vilket jag finner väldigt fult, så har många här tipsat dig om, att ta den lille kattfarbrorn till vet för en koll. Nä, inte ett dugg respons på det. Betänk, att äldre katter har sämre blodcirkulation än en ung katt=fryser lättare.Då är han väl unnad lite extra omsorg och värme och inte bara skjutsas ut i kylan?

JAg förstår inte, hur man kan ignorera en liten kisse som är på sin ålders höst på det viset. Men med tanke på att du/ni har skänkt bort kattungar till höger och vänster förut, så är väl en gammal katt inte särsklit värdefull för er.

[Thiah]
0

#40 jo jag har hört talas om sådant men jag är för gottigris och annan gris Flört Dessutom  har jag svårt att utesluta pasta ur min diet eftersom jag behöver gå upp i vikt.

[Ivycorn]
0

Jag tänker skriva ett sista inlägg så att ni kanske förstår hur läget är.

Min partner är ingen kattperson, han erkänner det själv. Han är en sådan som tycker att naturen ska sköta sitt, och jag är likadan. Katter och djur ska inte bli alltför tama, det gör att de inte klarar sig i det vilda sen när det behövs. Min partner tog dessa fem katter eftersom att de skulle blivit avlivade om han inte tagit dem, han älskar djur och har inte hjärta att låta fem små friska liv bli avlivade för ingenting.

Vi skjutsar aldrig ut honom i kylan, han "skjutsas" ut till sin kattlåda i lobbyn där han har fri tillgång till att gå ut om han så vill med en kattdörr, han har även sin säng och mat där.

Jag tycker han ska tas till vet, men det är min partners katt och han ser ingen anledning till det. Jag kan inte göra något åt det. Jag lever dubbelliv och är inte alltid här.

Thomas är inomhus så mycket som det går. Men båda vi är allergiska och när det inte är speciellt kallt ute så får han vara i lobbyn. När brasan är tänd så får han komma in och vara med oss. Det är bara det senaste året som han varit inne såhär mycket, annars har han alltid varit ute och i lobbyn med sina kamrater.

Att denna katt inte är älskad är ett helt inkorrekt påstående, att ni träffar en öm punkt är riktigt, eftersom att vi är allt annat än elaka mot denna katt och vi båda är djurälskare. Jag blir irriterad på att han kissar inne. Därav rubriken, jag har aldrig sagt att han blir slagen eller dylikt, det blir han verkligen inte. Men jo, han får gå ut till sin kattlåda och fortsätta sitt därute medan vi torkar av här inne.

Jag har redan förklarat att vi inte kan göra mycket åt situationen, jag undrar mest vad detta beteende KAN bero på, och jag har fått några teorier, tack! Iallafall Thiah som verkar ta mig lite på allvar än att komma med en massa dumma påståenden.

Hawknestgrov har tydligen inte läst mina texter speciellt duktigt då jag visst har svarat på detta om en veterinär, och säger att vi torkar upp med tidningspapper? Förstår inte vad det kom ifrån.

Vi har nog väldigt olika åsikter om djur, jag är mera en häst- och hund person och hanterar mina djur enligt indianeras gamla principer. No overindulgence, but friendship.

Ledsen för svordomarna, låt tråden dö. Jag fick mina råd.

Sagolika
0

Innan tråden låses, så vill jag bara passa på att tipsa om DAX Ytdesinfektion (ca 40 kr för 1 liter på Apoteket) att rengöra mattan med så att den inte luktar kattkiss mer och lockar honom att kissa där fler gånger.

Utöka antalet toalådor och använd en finkornig, klumpande Kattsand av god kvalitet t.ex. Extreme Classic och rensa ofta och noga( två gånger per dag). Ställ matskålar på det rengjorda stället där han brukar kissa. De kissar sällan där de äter.

Undersök katten hos veterinär så att han inte har UVI. Det är en vanlig orsak till att de kissar fel.

Hm. kastrerad var han redan va?

Lycka till & var rädd om den gamle!

[Ivycorn]
0

Tack, ytterligare bra tips. Ska kolla vad det är i DAX, är nämligen inte i Sverige men man kan säkert hitta något dylikt här.

Ska ta hand om honom hans sista tid,
och ja, kastrerad har han varit länge.

Hawknestgrove
4

Läs ditt inlägg #9 där skriver du att ni lägger massor av papper. Jag tolkade det som tidningspapaper ok förlåt, men det är faktiskt det enda som har en liten, liten luktborttagande verkan om du jämför med exempelvis toapapper eller hushållspapper. Vet itne vad det beror på, kanske trycksvärtan. OCh du nämner ju inte Dettol förrän jag nämner det.

jag kanske inte ser skogen för alla trän, men jag kan inte se någonstans att du sökt veterinär för problemen. Du bara undrar och antar att det kan vara demens…..