En liten ögongegg fundering
Hallojs, tänkte fundera lite högt med er här inne.
Scenariot är som sådant att min 2½ åriga hankatt (långhårig skogisliknande om det spelar någon roll) alltid haft ganska rinniga ögon. Eftersom han alltid haft rinniga ögon är detta något jag vant mig vid och slutat uppmärksamma. Jag tar helt enkelt bort det torkade om det torkat vid ögat. Katten har inte brytt sig och veterinär har sagt att han är frisk (senast för 6 månader sen).
För ungefär en vecka sedan såg sambon att Lucifer hade extra mycket gegg i ögat. Jag tog bort det och tyckte att det såg lite varigt ut. Jag tittade på ögat men ser ingen skillnad, det är inte svullet eller så. Vi beslöt att ha koll på katten och avvakta. Ögat fortsätter att gegga fast inte lika mycket (det minskar hela tiden). Hans allmänntillstånd är som vanligt och han äter som vanligt, beter sig som vanligt. Den enda skillnaden har varit att han sovit två nätter väldigt nära mig (fast han sover alltid i sängen, nu har han bara bytt sida typ) . Han är vaccinerad.
Vi har ganska nyligen flyttat till en ny lägenhet som känns ganska dragig. Kan han därför fått en förkylning som gjort att ena ögat börjat rinna? Eller är det en kommande ögoninflammation? Vi människor har varit väldigt förkylda senaste månaden. Eller kan det kanske vara så att han bara fått kompisen klo lite för nära ögat?
Jag vill mest fundera högt eftersom det blivit bättre och han inte visat några tydliga symptom.
Vi kommer självklart ta honom till veterinären om det blir allvarligare eller om hans allmäntillstånd skulle försämras. Vi har haft stenkoll på honom, till hans stora förtret 
På din beskrivning låter det som om han fått en tillfällig irritation i ögat, kanske på grund av drag. Jag skulle fortsätta att rengöra med fysiologiskt ögonvatten eller linsvätska, eventuellt droppa lite Zilk Eye, och se hur det utvecklar sig. Blir han röd och svullen i slemhinnan och/eller om ögonsekretet ändrar karaktär och blir varigt är det läge att sätta in ögondroppar eller ögonsalva innehållande antibiotika.
En produkt som ofta fungerar bra på katter med rinniga ögon är Eye Envy. Har du testat det?
Kamomillte(avsvalnat) är också bra…. Vad heter den receptfria salvan på apoteket? Den är också bra. noviform?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 +2
Jag har en så länge inte gjort nått alls eftersom jag velat se varthän det bär. (Jag är en sjukvårdare som är av tron att kroppen måste försöka läka själv i början)
Det här är varför jag ville fundera högt. Man får tankar, och råd vilket jag älskar.
Linsvätska, är det samma som man har till burken som man sätter linserna i? För sambon har linser och han har alltid linsvätska hemma.
Hawknestgrove: Jag tror att jag sedan jag träffade dig för första gången på iFokus försökt komma ihåg att köpa hem kamomillte. Det är nog 4 år sedan 
Noviform är kalasbra bakteridödande ögonsalva.
#4 namnet är nedskrivet 
haha ja då hade jag rätt Noviform… Kamomillte är dessutom gott att dricka!!! Jisses, har du inte kommit ihåg att köpa det på 4 år… den var kul!!!!
Vilken färg hade ögonflytningen? Var det gult eller grönt bör du kontakta veterinär, i alla fall enligt min lilla kattvårdsbok ;).
#7 Han har under alla dessa 2½ år haft lite gulaktig flytning (typ som vårat morgongegg i ögonen) och det var samma sorts färg nu. Hade det kommit blod,grönt eller någon annan färg ut ur hans ögon hade jag kt till akuten med honom (om inte sambon hunnit före
).
Vad har du för bok har du hemma? Skulle gärna köpa en bra kattvårdsbok!
#6 Hawknestgrove: Alltså det är inte ens kul längre, jag kommer ihåg det så fort jag ser dig här. Jag har bara druckit te i 2 månader, innan dess avskydde jag det, så det har varit svårt att köpa te. Nu ska jag bli duktigare, kamomill hjälper ju mot massor av grejer om jag minns rätt.
jag är ditt dåliga kamomillsamvete!!!!!
Ja kamomillte är bra att sova på, är bra om man har urinvägsinfektion också, du kan ljustona håret med det… Helt fenomenalt.
Tips på liten bra bok, finns på apoteket under hundringen. Hälsoråd för katt. Rekommendras starkt av flera här inne också.
Det kan vara trånga tårkanaler. JAg åkte til vet med Arne för det och spolade från bägge håll, men det hjälpte inte . Då sa veten till mig, att det bara var av kosmetisk karaktär, så det var onödigt att trassla mera med det. Sen gick det bara över.. lilla Esther får lite rinnigt öga ibland, men lider inte heller av det. det går över av sig självt. Kisse kanske har suttit och spanat i ett fönster där det drar lite. det räcker. Gå till dig själv…..lätt hänt
Nu är ju problemet att jag bor i finland. Så det får jättegärna finnas en bok på apoteket….
Men jag tar gärna tips, av alla slag. Skrev denna tråd för att få tips och att kunna delge andra. Vi har många som läser!
Jag borde kanske vara arg på dig, hawknestgrove, för att du är mitt dåliga samvete (du har gott som sällskap
). Som tur är har jag redan ljust blont hår.. men det där med att sova gott. Värt ett prov för sambon har problem.
Man lär sig nya saker i varje tråd! 
men be någon du känner i Sverige att köpa boken åt dig och skicka! Den är inte tjock, så den kostar inte mycket att skicka!
#11 ska be mamma 
Gör det. den är jättebra!!!
#3 Linsvätska är lösningen man har linserna i. Finns på apoteket i ganska stora flaskor och fungerar mycket bra som ögonrengöring.
Ok, det är alltså bra?
#15 Japp, jag brukar använda den för rengöring av ögonen på mina katter. Man kan självklart även använda fysiologiskt ögonvatten också.
#16 sambon har redan linsvätsk hemma så det var ju perfekt 
haha så slipper du undan från att köpa kamomillte denna gången med!!!!
#18 japps